8 053 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Regnvatten eller från matlagning?
Hade själv problem blev kondens på skorstenshuven vid kall väderlek å under natten, så läcket lite kondensvatten å rann ner på hällen. åtgärda med en skumgummi med alufolie på insidan av huven. om de e från röret å kondens vatten så hade ja tätat röret med brandfog, Inte kul med vatten som läcker ut bland isoleringens å kan va bra om de e tätat ordentligt ifall de brinner på spisen med. Men verkar skumt att de skulle vara kondensvatten
Det är ju mekanisk frånluft så självdrag blir det ju inte. Men varm fuktig luft åker ju upp konstant. Förhoppningsvis kondenserar det inte på kattvinden då det är isolerat där. Men kanske inne i fläkten...J jonaserik skrev:
Inte troligt om det är konstant flöde i fläkten, en fråga till, hur är det kopplat, går köket in på samma som övrig vent,, med någon form av återvinning i skåpet ovan spisen, normalt ska köket gå direkt ut på taket och inte vara tillsammans med övrig vent. Isoleringen kring röret på kattvinden, vilken sort är det ska vara nätmatta/rockwoll, kanske för tunn,lägg 2 - 3 var byggplast runtM Micke_xyz skrev:
och tejpa ordentligt alla skarvar så blir det inte så kyla på röret, för du säger att isoleringen blir blöt.
Det går inte ihop nånstans förutom under huven på takfläkten. Full fräs på köksfläkten renderar inte lägre flöde i övrig ventilation.J jonaserik skrev:Inte troligt om det är konstant flöde i fläkten, en fråga till, hur är det kopplat, går köket in på samma som övrig vent,, med någon form av återvinning i skåpet ovan spisen, normalt ska köket gå direkt ut på taket och inte vara tillsammans med övrig vent. Isoleringen kring röret på kattvinden, vilken sort är det ska vara nätmatta/rockwoll, kanske för tunn,lägg 2 - 3 var byggplast runt
och tejpa ordentligt alla skarvar så blir det inte så kyla på röret, för du säger att isoleringen blir blöt.
Isoleringen på kattvinden har alltid sett likadan ut. Takfirman har bara bytt genomföringen och takfläkten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 244 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 244 inlägg
Hur mycket köttfärs och hur mycket vätska tillsatte ni?M Micke_xyz skrev:
Skulle tro att man kokar bort max 10 % av vikten av köttfärsen plus den vätska man tillsatt. Kokar man bort så mycket blir det torrt och inte saftigt.
För att koka bort/alltså förånga) 1 Liter vatten(= 1 kg vatten) från en kastrull med vatten, kräver en energi från kokplattan av 2256 kJ. Görs det på en timma(= 3600 sekunder) krävs effekten på kokplattan 2256 kJ/(3600 s) = 0,627 kJ/s = 0,627 kW.
En kokplatta på maxeffekten är väl ca 2 kW, om jag inte minns fel. På full fart kokar man alltså bort 3,2 Liter vatten per timma.
En kokplatta på maxeffekten är väl ca 2 kW, om jag inte minns fel. På full fart kokar man alltså bort 3,2 Liter vatten per timma.
Det var alltså en läcka? Det är ju fascinerande att takläggarna mer trodde på att du kondenserat 1 liter vatten vid ditt köttfärskok än att det var en läcka i taket?M Micke_xyz skrev:
Du kunde ju också testat kondenseringsteorin genom att en icke regnig dag smällt på alla grytor du haft fulla med vatten och stormkokat till förbannelse.
Ja det var en läcka. Takfirmans teori var hela tiden att det var nåt fel på själva fläkthuven. "Tyvärr" åtgärdades felet när takfirman för säkerhets skull kollade runt fläkten på taket, under pannorna för att se om det kom uppifrån men det var torrt.
Så nu vet jag inte exakt varifrån läckan kom och hur väl det är åtgärdat. Nu är det ju svårt att hitta var det var...
Att det skulle vara kondens från maten var min egen teori
Så nu vet jag inte exakt varifrån läckan kom och hur väl det är åtgärdat. Nu är det ju svårt att hitta var det var...
Att det skulle vara kondens från maten var min egen teori
Jag hade tänkt svara utifrån egen erfarenhet då vi bodde i villa.
Vi hade ett liknande scenario då det regnade in med resultatet att det var lite blöt isolering kring fläktrör, några deciliter vatten i det ”mjuka” röret från själva fläkten och blött i vår specialbyggda låda i kökstaket.
När jag var upp på taket och kollade så hade det stormat på rätt skapligt några dagar innan, så själva fästet till hatten som skyddar ventilationsröret upptill mot utvändig väta eller snö hade blåst av, därefter regnade ordentligt och därav läckaget in, bara fixa hattens fäste så var problemet löst (efter lite invändig torkning också)
Vi hade ett liknande scenario då det regnade in med resultatet att det var lite blöt isolering kring fläktrör, några deciliter vatten i det ”mjuka” röret från själva fläkten och blött i vår specialbyggda låda i kökstaket.
När jag var upp på taket och kollade så hade det stormat på rätt skapligt några dagar innan, så själva fästet till hatten som skyddar ventilationsröret upptill mot utvändig väta eller snö hade blåst av, därefter regnade ordentligt och därav läckaget in, bara fixa hattens fäste så var problemet löst (efter lite invändig torkning också)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden