Hej!

Har en trävilla från ca 1920 som vi renoverar i små steg. Just nu håller vi på med ett litet serveringsrum mellan köket och matsalen. Vi har rivit bort ett nedsänkt paneltak och skivor på väggarna för att göra nya ytskikt.

I väggen mellan serveringsrum och kök går imkanalen från köksfläkten. Den var inte isolerad när vi rev fram den men den var omgiven av isolering. Den går in till köket och svänger sen mot murstocken där man gjort en anslutning till en av gångarna. Har bifogat en bild.

Min första fråga är om man får ha 90graders-böjar i väggen/taket? I imkanal 2012:2 läser jag att det måste finnas rensluckor vi böjar >45 grader, men grundtanken är att bygga in kanalen igen på samma sätt som det var innan. Då blir det svårt att komma åt rensluckan om vi inte gör en lucka i taket eller väggen för den.

Fråga 2: Kanalen är 160mm i diameter nu. Jag får svårt att få plats med isolering runt röret just nu och funderar på att gå ner till 125. Finns det risker med det?

Fråga 3: Är det någon som har ett bra tips på hur jag löser detta på ett smart, enkelt och säkert sätt? Allmänna tips vad gäller imkanaler tar jag också gärna emot.

mvh / Martin

• Öppet tak och vägg under renovering med synlig imkanal och böjar i ett mellanrum mellan rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.