Vi har precis lagt nytt tak och fått vårt första regnväder. Vi bytte också ventilationsfläkten.
I samband med första regnvädret igår kokades det en hel del på spisen.
Efter middagen upptäcktes en pöl med vatten på spisen. Det visar sig att det isoleringen är helt genomblöt och det har under natten droppat ner 3.5 dl i behållaren på bilden.
Även uppe på kattvinden droppar det från isoleringen.
Hur ska man nu veta om det är regn som läcker in eller från matlagningen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanför spisfläkten. Den stora fuktfläcken är gammal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kattvinden. Blött så det droppar. Vänstra röret är centralventilationen. Högra från köksfläkten.
Jag skulle säga att det är rätt krävande att koka så mycket på spisen att den avdunstade vattenångan skulle motsvara 3,5 dl vatten. När man kokar pastavatten i ung. 10 min så sjunker ju inte vattennivån i kastrullen särskilt mycket, om man riktigt stormkokar i 10 min kanske 1 dl vatten kan avdunsta. När en köttfärssås eller tomatsås står och kokar ihop i en halvtimme så är det 0,5 - 1 dl som avdunstar. Vad gjorde ni på spisen?
Än så länge lutar jag alltså mot att det är läckage och inte matlagningen med tanke på mängden.
Ja det är ju dessutom 1 dl upptorkat på spisen, det på kattvinden och det som är kvar i isoleringen. Minst 5 dl. Sen borde ju något ha gått ut ur huset också.
Vi kokade bort vatten från köttfärs, så det kokade ju en stund med mycket ånga men inga sjuka mängder.
Samtidigt började det ju droppa först när fläkten stängdes av och vi gick o satte oss och åt maten.
Hur ser det ut på taket med nya fläkten?
Har ni köksfläkt och annan ventilation upp i samma takfläkt? Och styrs då takfläkten fortfarande av kökskåpan?
Ja jag glömde ju ta kort när jag var uppe men jag såg inget uppenbart fel. Möjligen att fläkten (som är som en cylinder) hade skarven uppåt. Men den är klassad med IP44 och att det skulle läcka in där är osannolikt, men inte omöjligt...
FrittDrag_II skrev:
Har ni köksfläkt och annan ventilation upp i samma takfläkt? Och styrs då takfläkten fortfarande av kökskåpan?
Ja och ja. Men vid matlagning kör vi ju med fläkten i kåpan. (Har kontrollerat att det inte blåser åt fel håll då.)
Låter som att det är rätt kopplat då, och med tanke på hur mycket vatten det är så skulle jag misstänka regn och inte kondens.
Är underbeslag monterat (plåten som fästs i råspont/masonit under takpannor) och sitter huven rätt ovanpå pannorna?
[klipp]
Är underbeslag monterat (plåten som fästs i råspont/masonit under takpannor) och sitter huven rätt ovanpå pannorna?
Vet inte. Från undersidan ser man bara isolerade rör fortsätta upp i taket. Jag kände upp mellan med fingrarna och det var torrt.
Såg inget konstigt från utsidan men jag vet ju inte hur det ska se ut.
Inte roligt i detta väder, men du får nog ge dig upp på taket och undersöka hur det ser ut där. Jag gissar på läckage utifrån pga någon miss eller felaktigt utförande vid takomläggningen.
Det kan komma uppifrån väta och rinna mellan isoleringen och röret om det inte är tätt upptill. Går röret upp över skorsten eller separat, det sistnämnda ordnas akut med en plast som tejpas ordentligt runt röret och ligger som ett tak över kanterna, bara prova
Röret JA , men röret går väl ner igenom något, svårt på distans att säga var det kan läcka, ett ställe till som kan vara, .är där genomförningen går genom taket, inget ovanligt bara leta