Byggahus.se

Nyinflyttad i passivhus med FTX

5k läst  43 svar

1. D
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Har nyligen flyttat in i ett hus med ett FTX-system. Huset är ett 2-plans "passivhus". Uppvärmning sker genom en Nibe Fighter 640p, FTX, vattenburen golvvärme på markplan samt solceller.

Mina kunskaper om värme-/ventilationssystem är obefintliga vilket säkert framgår av beskrivningen ovan. :)

Försöker nu dels få grepp om hur systemet fungerar (kan ju vara bra att ha koll på...) och dels komma till rätta med 2 problem vi upplever.

Problem 1: Högt "fläktljud" dels från själva anläggningen (står i tvättstugan så stör inte så mycket) och dels från en frånluftsventilation i vardagsrummet (stör betydligt mer) som ligger vägg i vägg med med tvättstugan.

Problem 2: Högtryckspressostaten på värmepumpen (felkod A 03) löser ut ofta. Ibland flera gånger om dagen. Enligt förra ägaren så kunde detta ske ibland när huset varit tomt längre men inte så här ofta. Enligt dokumentation från husleverantören A03-larmet ett känt problem som förebyggs genom att termostaten på toaletten ska stå på max och resterande rum på max eller "högt värde". Detta verkar dock inte hjälpa nämnvärt...

Lite bilder kanske kan vara till hjälp...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0800.jpg

Inställningar på värmepumpen

IMG_0801.jpg

Inställningar för själva ventilationen gissar jag? Har dock ingen instruktion på den.

IMG_0802.jpg

Temperatur på till- och frånluft kanske?

IMG_0803.jpg

Solcellerna

Tips, rättelser, kommentarer, lösningar på alla mina problem? :)

2. X
    Medlem Nivå 8
  3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Det kan också vara så att det kommer ljud från donet i sig. Jag petade till en brölig tallrik och då blev den tyst. (Hås mig låter det mest vid forcerat flöde

4. R
    Medlem · Nivå 11
    Frånluft i vardagsrummet ?

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    • Var i vårt avlånga land ligger kåken?
    • Golvvärme och frånluftvärmepump i ett passivhus?
      Det låter inte särskilt "passivt".

• Laddar…
  6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Hmm läste att det är en frånluftsvärmepump, hur är det egentligen kopplat med ett FTX aggregat?

• Laddar…
  7. D
    Medlem Nivå 3
    Det från-/uteluftvärmepump med värmeåtervinning som har benämnts som ”FTX” men det kanske inte är samma sak?

Som sagt har jag ingen koll på detta, därav mina frågor. :)

Huset finns i södra Sverige.

8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Precis det är verkligen inte samma sak. Det är en frånluftsvärmepump med uttag för uteluft för att kunna få högre luftflöde.

Har du tilluftventiler på ventilationen via kanalsystem eller friskluftsventiler i väggen?

• Laddar…
  9. D
    Medlem Nivå 3
    Då lärde jag mig något iaf! :)

Tilluft är via kanaler och ventiler i taket.

10. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Då kan det vara så att det är byggt med uppvärmd tilluft. Och det kallas ibland för FTX. Man menar då värmepumpen agerar värmeväxlare men jag tycker det är lite vilseledande.

11. D
    Medlem Nivå 3
    Ja du har nog rätt. Tilluften är ju uppvärmd för att värma ovanvåningen där det inte finns golvvärme eller radiatorer. Har fått det benämnt för mig som FTX men begreppen finns inte i någon dokumentation.

Bild på det jag antar är frånluft i vardagsrummet och där det höga fläktljudet kommer från (låter likadant på andra sidan väggen där anläggningen står):

0017B48D-CA2A-412A-A79F-382FCB80543D.jpeg

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Skulle nog påstå att det är ett luftvärmeaggregat någonstand. Kolla vilken nivå den cirkulationsfläkten är ställd på. Är den ställd på max låter det mycket

13. R
    Medlem · Nivå 11
    Har du kollat om den blåser eller suger ? Inte normalt med frånluft i vardagsrum.

14. D
    Medlem Nivå 3
    Kan detta vara det kanske? :)

240AFB3F-D09E-463D-B260-5836C13824FF.jpeg

Ska bara försöka förstår hur man kollar fläktinställningen då...

15. D
    Medlem Nivå 3
    Suger. Och vad det verkar går det rakt in i anläggningen ovan.