Hej!
Har nyligen flyttat in i ett hus med ett FTX-system. Huset är ett 2-plans "passivhus". Uppvärmning sker genom en Nibe Fighter 640p, FTX, vattenburen golvvärme på markplan samt solceller.
Mina kunskaper om värme-/ventilationssystem är obefintliga vilket säkert framgår av beskrivningen ovan.
Försöker nu dels få grepp om hur systemet fungerar (kan ju vara bra att ha koll på...) och dels komma till rätta med 2 problem vi upplever.
Problem 1: Högt "fläktljud" dels från själva anläggningen (står i tvättstugan så stör inte så mycket) och dels från en frånluftsventilation i vardagsrummet (stör betydligt mer) som ligger vägg i vägg med med tvättstugan.
Problem 2: Högtryckspressostaten på värmepumpen (felkod A 03) löser ut ofta. Ibland flera gånger om dagen. Enligt förra ägaren så kunde detta ske ibland när huset varit tomt längre men inte så här ofta. Enligt dokumentation från husleverantören A03-larmet ett känt problem som förebyggs genom att termostaten på toaletten ska stå på max och resterande rum på max eller "högt värde". Detta verkar dock inte hjälpa nämnvärt...
Lite bilder kanske kan vara till hjälp...
Inställningar på värmepumpen
Inställningar för själva ventilationen gissar jag? Har dock ingen instruktion på den.
Temperatur på till- och frånluft kanske?
Solcellerna
Tips, rättelser, kommentarer, lösningar på alla mina problem?
Har nyligen flyttat in i ett hus med ett FTX-system. Huset är ett 2-plans "passivhus". Uppvärmning sker genom en Nibe Fighter 640p, FTX, vattenburen golvvärme på markplan samt solceller.
Mina kunskaper om värme-/ventilationssystem är obefintliga vilket säkert framgår av beskrivningen ovan.
Försöker nu dels få grepp om hur systemet fungerar (kan ju vara bra att ha koll på...) och dels komma till rätta med 2 problem vi upplever.
Problem 1: Högt "fläktljud" dels från själva anläggningen (står i tvättstugan så stör inte så mycket) och dels från en frånluftsventilation i vardagsrummet (stör betydligt mer) som ligger vägg i vägg med med tvättstugan.
Problem 2: Högtryckspressostaten på värmepumpen (felkod A 03) löser ut ofta. Ibland flera gånger om dagen. Enligt förra ägaren så kunde detta ske ibland när huset varit tomt längre men inte så här ofta. Enligt dokumentation från husleverantören A03-larmet ett känt problem som förebyggs genom att termostaten på toaletten ska stå på max och resterande rum på max eller "högt värde". Detta verkar dock inte hjälpa nämnvärt...
Lite bilder kanske kan vara till hjälp...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inställningar på värmepumpen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inställningar för själva ventilationen gissar jag? Har dock ingen instruktion på den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperatur på till- och frånluft kanske?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solcellerna
Tips, rättelser, kommentarer, lösningar på alla mina problem?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det kan också vara så att det kommer ljud från donet i sig. Jag petade till en brölig tallrik och då blev den tyst. (Hås mig låter det mest vid forcerat flöde
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
- Var i vårt avlånga land ligger kåken?
- Golvvärme och frånluftvärmepump i ett passivhus?
Det låter inte särskilt "passivt".
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Hmm läste att det är en frånluftsvärmepump, hur är det egentligen kopplat med ett FTX aggregat?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Precis det är verkligen inte samma sak. Det är en frånluftsvärmepump med uttag för uteluft för att kunna få högre luftflöde.
Har du tilluftventiler på ventilationen via kanalsystem eller friskluftsventiler i väggen?
Har du tilluftventiler på ventilationen via kanalsystem eller friskluftsventiler i väggen?
Då lärde jag mig något iaf!Johannes Carlsson skrev:
Tilluft är via kanaler och ventiler i taket.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Då kan det vara så att det är byggt med uppvärmd tilluft. Och det kallas ibland för FTX. Man menar då värmepumpen agerar värmeväxlare men jag tycker det är lite vilseledande.
Ja du har nog rätt. Tilluften är ju uppvärmd för att värma ovanvåningen där det inte finns golvvärme eller radiatorer. Har fått det benämnt för mig som FTX men begreppen finns inte i någon dokumentation.Johannes Carlsson skrev:
Bild på det jag antar är frånluft i vardagsrummet och där det höga fläktljudet kommer från (låter likadant på andra sidan väggen där anläggningen står):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Skulle nog påstå att det är ett luftvärmeaggregat någonstand. Kolla vilken nivå den cirkulationsfläkten är ställd på. Är den ställd på max låter det mycket
Har du kollat om den blåser eller suger ? Inte normalt med frånluft i vardagsrum.D da20 skrev:Ja du har nog rätt. Tilluften är ju uppvärmd för att värma ovanvåningen där det inte finns golvvärme eller radiatorer. Har fått det benämnt för mig som FTX men begreppen finns inte i någon dokumentation.
Bild på det jag antar är frånluft i vardagsrummet och där det höga fläktljudet kommer från (låter likadant på andra sidan väggen där anläggningen står):
[bild]

