Skulle vilja påstå att det är svårt att få popnitarna "ihåliga rätt igenom" eftersom själva "proppen" som drar ihop niten sitter kvar i 99,9 % av fallen. Skulle inte det räcka så finns det tryckmätarn popnit. Lite dyrare men tät till 100 %.

Åsa Lund
O Olf Oggler skrev:
Jag har problem med att mitt FTX-system sprider lukter i huset. Ätr det vanligt. Jag har alltså en rotationsväxlare (Heru 130). Själva poängen med ventilation är ju att man vill ha in friskluft i sovrummet tex. Inte lukt från toaletten.
Som jag har förstått det finns det tätningslister på de delar som roterar. Dessa behöver bytas med jämna mellanrum för att hindra luktöverföring.

Hej Samuel,

Fick ni ner ert radon värde?

Sitter i samma situation, har 400 bq/m3 markradon och funderar på att installera FTX ventilation.

Mvh
Henrik

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Som jag har förstått det finns det tätningslister på de delar som roterar. Dessa behöver bytas med jämna mellanrum för att hindra luktöverföring.
Det här problemet med luktöverföringen har vi haft från sekund 1. Så jag tror inte på slitna lister. Jag överväger starkt att byta till en motströmsväxlare.

Åsa Lund
Har det varit från dag 1 så borde du kunna reklamera möget?

Det är ju ett vanligt östbergsaggregat. Jag har varit i kontakt med dem De säger att det ska vara så.

Det är ju inte utan att man blir fundersam. När det pratas om verkningsgrader så jagar de varenda procentenhet. Men sedan visar det sig att ett läckage på X% mellan kanalerna är ok. Det är ju inte bara lukt som läker över. Även luft och därmed värme också. Med andra ord måste man kompensera detta läckage genom att köra aggregatet hårdare.

3% brukar ju anses som överläckage på större anläggningar som har en renblåsningssektor på den roterande växlaren och med båda fläktarna sugande genom växlaren.

O Olf Oggler skrev:
Det här problemet med luktöverföringen har vi haft från sekund 1. Så jag tror inte på slitna lister. Jag överväger starkt att byta till en motströmsväxlare.
Luktöverföring med roterande växlare blir det.
Det kommer man aldrig ifrån. Är det inte luftläckage som gör det är det fukten som bär med sig doftpartiklar.

Så är det säkert. Men det är ju en klar nackdel med den typen av växlare. Vad finns det för bra aggregat med motströmsväxlare?

De vanliga. Systemair, Swegon, Östbergs, Flexit.
Samtliga har ju båda modellerna.

Många verkar inte gilla moströms då luften blir torr vintertid. Men är inte det bra? Det är ju just den fuktiga luften inne som riskerar att kondensera i konstruktionen om man har för högt tryck(mindre undertryck)i huset. Med torrare luft inne borde man kunna höja trycket i huset en smula och därmed minska energiförluster.

Åsa Lund
Människans luftrör ska helst ha RF kring 50%
Torr luft vintertid är ingen höjdare

Nej, torr luft inomhus på vintern är inte jättekul. Däremot är det väldigt skönt att inte få rundgång i huset på lukter. När jag är ute på den sida av gården som avluften mynnar så känns det otroligt starkt och tydligt vad som sker inne. T ex matlagning eller om ngn är i duschen. Det sprider sig såklart lite lätt inne också, men inte genom ventilationssystemet, och ingenting i jämförelse med doftstyrkan man känner ute.

Har funderat på att byta till en roterande växlare när vår är utsliten, men det här med lukter har jag inte tänkt på. Nu blir det till att fundera en ggn till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.