17 738 läst ·
42 svar
18k läst
42 svar
Mitt FTX - projekt
Skulle vilja påstå att det är svårt att få popnitarna "ihåliga rätt igenom" eftersom själva "proppen" som drar ihop niten sitter kvar i 99,9 % av fallen. Skulle inte det räcka så finns det tryckmätarn popnit. Lite dyrare men tät till 100 %.
Som jag har förstått det finns det tätningslister på de delar som roterar. Dessa behöver bytas med jämna mellanrum för att hindra luktöverföring.O Olf Oggler skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Det här problemet med luktöverföringen har vi haft från sekund 1. Så jag tror inte på slitna lister. Jag överväger starkt att byta till en motströmsväxlare.Åsa Lund skrev:
Det är ju ett vanligt östbergsaggregat. Jag har varit i kontakt med dem De säger att det ska vara så.
Det är ju inte utan att man blir fundersam. När det pratas om verkningsgrader så jagar de varenda procentenhet. Men sedan visar det sig att ett läckage på X% mellan kanalerna är ok. Det är ju inte bara lukt som läker över. Även luft och därmed värme också. Med andra ord måste man kompensera detta läckage genom att köra aggregatet hårdare.
Det är ju inte utan att man blir fundersam. När det pratas om verkningsgrader så jagar de varenda procentenhet. Men sedan visar det sig att ett läckage på X% mellan kanalerna är ok. Det är ju inte bara lukt som läker över. Även luft och därmed värme också. Med andra ord måste man kompensera detta läckage genom att köra aggregatet hårdare.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Luktöverföring med roterande växlare blir det.O Olf Oggler skrev:
Det kommer man aldrig ifrån. Är det inte luftläckage som gör det är det fukten som bär med sig doftpartiklar.
Så är det säkert. Men det är ju en klar nackdel med den typen av växlare. Vad finns det för bra aggregat med motströmsväxlare?
Många verkar inte gilla moströms då luften blir torr vintertid. Men är inte det bra? Det är ju just den fuktiga luften inne som riskerar att kondensera i konstruktionen om man har för högt tryck(mindre undertryck)i huset. Med torrare luft inne borde man kunna höja trycket i huset en smula och därmed minska energiförluster.
Nej, torr luft inomhus på vintern är inte jättekul. Däremot är det väldigt skönt att inte få rundgång i huset på lukter. När jag är ute på den sida av gården som avluften mynnar så känns det otroligt starkt och tydligt vad som sker inne. T ex matlagning eller om ngn är i duschen. Det sprider sig såklart lite lätt inne också, men inte genom ventilationssystemet, och ingenting i jämförelse med doftstyrkan man känner ute.
Har funderat på att byta till en roterande växlare när vår är utsliten, men det här med lukter har jag inte tänkt på. Nu blir det till att fundera en ggn till.
Har funderat på att byta till en roterande växlare när vår är utsliten, men det här med lukter har jag inte tänkt på. Nu blir det till att fundera en ggn till.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden