Det finns ju det stom kallas försträkt självdrag. Sätt en tryckstyd fläkt på storstenen så är du hemma!

S Stefan85 skrev:
Jag vill efterlikna självdraget som huset en gång hade. Ha ett kontrollerat, optimerat luftflöde. Med förslagsvis fläktar. Då bör väder inte påverka överventilering eller liknande.
Du skriver två helt oförenliga saker här. Med självdrag har man för det första inte ett kontrollerat optimerat luftflöde och för det andra inga fläktar. Vill du förbättra ventilationen och få den mer optimerad och kontrollerad så tror jag precis som du att fläktar är rätt väg att gå. Men då är det inte längre självdrag. Och det är det ju inte ens idag eftersom du redan har fläktar.

Med ventiler i väggarna menade jag just ett hål för tilluft. Fast jag inser att du redan har spaltventiler i fönstren. Man kan reglera tilluften med fläkt också. Men då kommer man ännu längre från självdrag. Du skriver inte var du upplever luften som dålig. Är det i hela huset borde första steget vara att öka draget i frånluftsfläkten. Är det bara i vissa rum kan man försöka öka tilluften i dessa genom större öppningar.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Har haft ett hus med samma upplägg, men med pelletspanna. När man stängde av pannan för sotning (4-5 timmar) minskade ventilationen för att nästan upphöra när brännaren slocknat helt och skorstenen börjat svalna.
Märktes också markant i källaren när man inte hade nån förbränning som satte luften i rotation.
Hade annars bra ventilation.

Jag skulle helt klart provat med en fläkt på skorstenen, trumma över alla pipor, varvtalsstyrd för att prova sig fram, och justera flödet på talriksventilerna i rummen.

• Gilla
Stefan85
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.