Har ett Faluhus vi byggde 1992 med varmgrund (Färilagrund) och Nibe-frånluftsvärmepump. Utsug i kök, suvrum, badrum. Nu har det uppstått ett brum i köksutsuget, även när fläkten går på lågt varv. Förmodligen är fläktlagret slur. Då fläkten är 25 år gammal så har jag köpt en ny av samma typ, plus en flexibel anslutningsring för minskning av vibrationer.

Jag tänkte byta själv men stötte på patrull direkt. På den gamla fläkten sitter det en tyristor 2299 AG för varvtalsreglering. Jag kände mig otroligt fånig när jag inte lyckades få upp locket på tyristorboxen. Inga skruvar, inga flärpar, ingenting. Jag tog i så hårt jag vågade och försökte bända bort ytterlocket, men det vägrade släppa. Eftersom jag inte vet hur boxen ser ut på insidan vågade jag inte använda mer våld. Det gick att ta bort ratten först, men det gjorde ingen skillnad.

Så, dags för amatörfrågorna:
Vad är hemligheten? Är det bara att ta i för lung o fosterland och bända bort locket?
Man måste tydligen borra ett antal hål för fastskruvning av kanalerna med plåtskruv. Är det övh tillrådligt för en okunnig att byta fläkten själv, eller bör det överlåtas på en VVS-installatör?

Lägger in ett par bilder på fläkt och tyristor.

Etikett på äldre fläkt med tekniska specifikationer och varning om fackmannamässig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyristorbox för varvtalsreglering märkt 2299 AG med justerratt och utan synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du får bort ratten så brukar det sitta en liten skruv bakom som låser locket.

Min erfarenhet av tyristorer i kombination med kanalfläktar är att de skapar just brum i nedvarvat läge. Då är 5-stegstrafo bättre.
Men då rekommenderar jag en EC fläkt istället.
De har inbyggd elektronik, så regleras med potentiometer( inbyggd eller extern)

De är även tystare.

Hej,

Jag finner mig i liknande läge som TS, hur gick det sen? Ahlsell-länkarna funkar ej, nån som kan länka om?

Badrummet på bottenvåningen har en kanalfläkt monterad uppe i krypvinden, också K 125 M (från systemair). 1,5 plans huset är byggt 1998 och i förrgår ersattes brummandet av ett ansträngt ljud utan nån vidare luftsug kvar.
Har ett vred nere i badrummet, varvtalsreglering?, den återanvänder jag gärna. Iaf placeringen av regleringen.

Googlingen bekräftar tanken på att ersätta med EC fläkt. Kan/får man göra det själv?

Kanalfläkten har fast elinstallation, fast med en naken sockerbit, vad jag sett så är säkringen till badrummet enda sättet att stänga av kanalfläkten.

Planen är att snart göra om badrummet till tvättstuga/grovingång och ett eventuellt torkskåp skulle kanske vilja ha denna kanalen. Även om funktionen i övrigt bör kvarstå. Behåller nog duschen som extradusch o så står pannan i detta rummet också (typ 7kvm).
Hur vet man att mängden luft är lagom?

Skissar på ny toalett (ev badrum) snett ovanför, borde man försöka köra med samma kanalfläkt till denna? Dragningen kan bli lite ful i grovköket, men det kan jag leva med, eller in o böka i kattvinden.

Det skissas även på en tillbyggnad med badrum o bastu, teoretiskt möjligt att dra rör från stammen kanske bara 2-3m. Men där kanske man vill ha en egen kanalfläkt.

Kanske OT men har satt in en airmove 2.0 mellan våningsplanen som flyttar upp värmen från nedre plan o bidrar till god ventilation. Sparar mkt energi o vinner mycket komfort med den så vill inte störa den med för mkt frånluft, tillverkaren varnar iaf för

Första gången jag skriver så hoppas det inte blev för rörigt!

Redigerat:
Jag köpte en Systemair K125 sileo på nätet (Lindsells tror jag) och anlitade en VVS-installatör för att montera den. Har funkat bra sedan dess.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.