734 läst ·
5 svar
734 läst
5 svar
Ventilationsystem i fastighet
Flera frågor:
1. Bor i en fastighet med dels 6 st lägenheter byggda som är byggda på taket till befintlig byggnad ( 1 tr upp)
samt ett stort gym som ligger under lägenheterna.
Vi boende har s.k frånluftssystem medan gymmet har dels 6 st stora fläktar på utsidan huset dels fläktsystem i källaren av fastigheten.
Vi i bostäderna har inga fläktar,endast frånluftssystem som drar luft från springor samt ventilspjäll som är placerade i ovankant våra fönster.Vi har endast en kåpa ovanför spisen där vi öppnar ett spjäll som drar luft ( halvdant) alltså ingen fläkt /definition
Har förstått att det lär skall finnas olika modeller av frånluftssystem ( fastigheten här är byggt 1971)
Jag tror vi har så kallat S-ventialtion,dvs självdrag och således ingen fläkt någonstans i det systemet,men är ej säker.
Detta vill jag ha reda på UTAN att fråga hyresvärden( privat) pga av att jag anser att sedan gymmet kom hit så har vi i bostäderna fått ett obestämbart brusljud med inslag av ytterligare ett vinande ljud 24 timmar om dygnet.
Fläktsystemet till gymmet har PPM - mätare men detta har man kopplat bort och kör med fläkten igång hela tiden på dygnet och jag undrar om det är pga av den förändringen som gör att ständigt fläktljud ger upphov till detta ständiga påslag av ett förvisso lågfrekvent ljud med biljud i men ack så mentalt påfrestande att ha i öronen 24 timmar om dygnet..psyikisk terror.
Eller kan sådant här ljud uppstå om man på något sätt har ändrat flödet i vårt frånluftssystem?
Hoppas någon vill förbarma sej över mina frågor då detta "problem" ger mej/oss mental ohälsa att leva i dygnet runt.
1. Bor i en fastighet med dels 6 st lägenheter byggda som är byggda på taket till befintlig byggnad ( 1 tr upp)
samt ett stort gym som ligger under lägenheterna.
Vi boende har s.k frånluftssystem medan gymmet har dels 6 st stora fläktar på utsidan huset dels fläktsystem i källaren av fastigheten.
Vi i bostäderna har inga fläktar,endast frånluftssystem som drar luft från springor samt ventilspjäll som är placerade i ovankant våra fönster.Vi har endast en kåpa ovanför spisen där vi öppnar ett spjäll som drar luft ( halvdant) alltså ingen fläkt /definition
Har förstått att det lär skall finnas olika modeller av frånluftssystem ( fastigheten här är byggt 1971)
Jag tror vi har så kallat S-ventialtion,dvs självdrag och således ingen fläkt någonstans i det systemet,men är ej säker.
Detta vill jag ha reda på UTAN att fråga hyresvärden( privat) pga av att jag anser att sedan gymmet kom hit så har vi i bostäderna fått ett obestämbart brusljud med inslag av ytterligare ett vinande ljud 24 timmar om dygnet.
Fläktsystemet till gymmet har PPM - mätare men detta har man kopplat bort och kör med fläkten igång hela tiden på dygnet och jag undrar om det är pga av den förändringen som gör att ständigt fläktljud ger upphov till detta ständiga påslag av ett förvisso lågfrekvent ljud med biljud i men ack så mentalt påfrestande att ha i öronen 24 timmar om dygnet..psyikisk terror.
Eller kan sådant här ljud uppstå om man på något sätt har ändrat flödet i vårt frånluftssystem?
Hoppas någon vill förbarma sej över mina frågor då detta "problem" ger mej/oss mental ohälsa att leva i dygnet runt.
E etompau skrev:
Det enda som jag fått veta är att jag och grannen har gemensam utgång uppe på taket, där sitter således 3 stycken "huvor", frågan är ju om det där kan sitta en fläkt som driver? Men vad jag hörde tidigare är att i denna "huva" sitter det typ "ringar" där man kan ta loss och öka diametern och på så sätt få mera drag ju fler man tar bort... om det nu är till någon vägledning att veta ??
Löste här i det nålade inlägget om olika ventilationer precis...
Jag trodde att det var ett S system ,men nu läser jag att det inte ger några ljud i från sej, då lutar det ju till ett mekaniskt system efterosm det låter vid ventilationskåpan över spisen hela tiden och än mer när du öppnar spjä'llet , likaså vid ventialtionshålen i de andra rummen låter hela tiden.och det ljudet är som det alltid varit.
Det ljudet med biljud som jag nu har i hela bostaden är något annat av ständigt brus av två olika frekvenser i samma om jag kan beskriva det så...
Som du ser, jag är helt novis på detta men försöker förstå och tacksam för hjälp
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Då hyresvärden inte funkar som man kan förvänta sej så försöker jag göra egen research och ta lärdom och få kött på benen i egen kunskap så att jag har klara fakta att luta mej på. ( kommunen är inte behjälpliga värt namnet då detta är en privat hyresvärd.)E etompau skrev:
Finns säkert tidsstyrning men då gymmet är öppet 24 timmar om dygnet så drar de inte ner nattetid.
Detta ljud är dag som natt och vi som bor här vill inte ha detta all vaken tid heller.
Folkshälsomyndigheten ger ut allmänna råd om vilka ljudnivåer de rekommenderar.
De råden är rätt hårda.
Fastighetsägaren ska hjälpa dig, om dom inte gör det kan du istället ta kontakt med kommunen som då ska kunna hjälpa dig.
De råden är rätt hårda.
Fastighetsägaren ska hjälpa dig, om dom inte gör det kan du istället ta kontakt med kommunen som då ska kunna hjälpa dig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden