Ventilation
Kurtivan: De fläktar ni föreslagit är väl endera på eller av, hastigheten går inte att reglera. Jag har i en annan tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/dimmer-till-enkel-ventilationsflaekt.448084/ efterfrågat en "dimmer" så man kan styra varvtal till en enkel fläkt.
Düsseldorff: Men helvete vilket sopigt utförande!
Tompafix: Det var det jag reagerade på. Paxfläkten kommer vara ett separat system. Inte sett lösningen med en paxfläkt när man installerar en frånluftsfläkt.
Golonka: Du har knappast blivit lurad, om du vill vara säker på ett pris innan du betalar får du avtala om fast pris. Då hade det säkert blivit dyrare.
Maxx16: Förvisso inte från min förenings sida men iallafall från HSB. Här visar dom, förenklat, olika sätt man ska och inte ska göra. Typ tapetsera över imkanalen… Annars finns ju där ett exempel med en kolfilterfläkt utan något rör från imkanalen. förmodligen är imkanalen avslutad med 30mm nätmatta men så fort den går in i köket så är det bara rör.
Frallan88: Tack så mycket för svar! Lagt lite på is någon dag, men lär nog försöka lösa det snart. :)
Bigfoot: Jag har skjutit alldeles för länge på att rensa frånluftskanalerna, så det är dags att ta tag i det. Så jag tänkte skaffa mig en rensvajer + viskor. Men på t.ex. sotarverktyg.se (som hänvisas till i en del renstrådar här på forumet) så kostar en tiometersvajer drygt 2500 kr. Är det någon som hittat en vajerlösning i trevligare prisklass?
Amatörsnickaren: Ok får låta en byggare kika på det - tack.
Jerrynilsson6: [citat] Tack för svaret börjar bli tajt med tiden, då köket ska beställas nästa helg, vill ju få in 80 skåp uppe
n1lsson.m1rre: Haha yes, tak finnes! Sadeltak med takpapp och hängrännor.
addee: [citat] Ngt märke eller modell man ska titta efter på strumpa? Som håller bra kvalitet. Den ska runt en 90-böj, eller två om man räknar med det som viker ner genom taket in till rummet. Ca 6-7m totalt.
BirgitS: Jag tror att dörrarna stör luftflödet så mycket att det inte går ut den önskade mängden luft i ditt fall. Men det bästa är ju om du hör med en ventilationsexpert, gärna det företag som gör OVK av huset. Kanske ett ventilationsgaller i dörren räcker.
Claes Sörmland: [citat] Håller helt med, det finns ingen stadig juridisk grund för att stoppa bostadrättshavares köksflyttar i sig. Så styrelser som vill vara laglydiga och demokratiska behandlar inte ens den frågan. Det är en fråga för bostadrättshavaren, inte för styrelsen. Det som är en fråga för styrelsen att behandla är en tillståndsansökan från bostadrättshavaren gällande att flytta VA
Thomas_Blekinge: Jag har ett helt mekaniskt sovietsk anemometer i fodral till salu. [bild] Troligen mycket bättre än dagens elektroniska.
villavägen: Det jag gjorde var att ställa in torrbollar och körde med avfuktare då och då. Minskade lukten betydligt. Bor inte kvar i huset längre.
Bergsuven: [citat] Det är sant, tack för inputen :)
lillenp79: [citat] Räckte med att byta motorn.. den nya blir inte varm. De blir varma pga att det yttre hjullagret rostat och gör att axeln går trögare och skapar friktionsvärme.
Whitehorse: Hej! Har en "matkällare" nere i källaren som fungerar hyfsat ska täta dörren något mer osv men största problemet är sommartid då tilluften till rummet sitter i en inglasad altan... optimalt skulle jag vilja dra rör ner under altan och ut i sidan för bra luft osv luften under altantrallen känns inte så fräsch . Vill helst inte ha en stor synlig böjj då vi har matplats precis där
paralun: [citat] Här har du Boverkets radonhandbok. https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2018/atgarder-mot-radon-i-bostader.pdf Man måste veta varifrån radonet kommer, byggnadsmaterial eller marken. Om det kommer från marken så är en radonbrunn att föredra. Så fort man börjar ventilera så går det åt energi för att hålla källaren varm så det kan vara en ekonomisk
Alfredo: Du har inte för lite tilluft i huset då? All luft som fläkten ska suga ut ur huset måste ersättas med motsvarande mängd tilluft. Ofta via don som spaltventiler i sovrummen. Är dessa stängda eller otillräckliga hjälper det inte med en kraftig frånluftsfläkt. Även stängda dörrar till rum med tilluft kan ställa till det.
Karl Gustaf Gripson: [citat] ok och nej jag har inte testat dina förslag nu när jag fått svar på luftfuktarproblematiken. Men jag är tacksam för dina förslag och ditt engagemang i frågan.
ramsandr: [citat] Tryckfallet är som du skriver jättestort och i rummet längst bort kommer knappt någon luft alls. Jag börjar nog landa i att installera friskluftsventiler. Tveksamt om det är värt investeringen/arbetet för att få fungerande mekanisk tilluft Tack för din input!
PochM: Vi håller på att skissa på att rusta upp köksdelen i det gamla utbyggda 1800-tals torpet. Vedspisen skall bli kvar och i övriga huset finns två kaminer och en rörspis. Alla används löpande men i lite olika omfattning. Även vedspisen i köket används flitigt. Just nu står elspisen och vedspisen bredvid varandra med en gemensam kåpa ovanför med köksfläkt ut via kanal i skorstenen.
urbans: [citat] Djupet avgjorde, RDKM är endast 327mm djupt medans RDKS är 380mm. IKEA:s överskåp till köket Metod är totalt 380mm djupa och jag ville få in aggregatet bakom en lucka som det gamla var placerat. Vårt hus är på 135kvm men fläktfirmans kalkyler sa att RDKM räckte då våra frånluftsrör bara var 100mm (125mm hade varit rekommenderat) Dessa satte maxkapaciteten på luftflödet
Snailman: Har installerat en och ganska snart fick jag felmeddelande att överhettsskyddet löst ut. Har inte mer än ca 14 grader i huset från bergvärme, då jag inte byggt klart inne ännu. Tryckte på röda knappen på aggregatet och reser via fjärren, har nu även stängt av eftervärmaren i servicemenyn nu. Kör den i bortaläget nu och kommer att stänga av den när det blivit lite varmare ute
Runnis: Appropå flöden. Efter att jag hade gjort rent min luftvärmepump sommaren 2021 klippte jag till ett stort G2 filter och la det uppe på innedelen i hopp om att mycket damm skulle fastna i det filtret. Satan i gatan vad filtret bromsade flödet. Tog bort filtret givetvis. Ett HEPA filter tvärblockerar garanterat!!!!
Jultomtepappan: Tack alla för svaren. Jag börjar med att borra nitar så får vi se hur hårt rören sitter :)