På insidan av luckor till både från- och tilluftskanaler sitter denna "papp".
Självdragssystem.
Dessutom är ett par av tilluftskanalerna i eternit..
Här sitter vi och äter våra måltider varje dag...

Innehåller denna papp asbest?
Och hur ska jag isåfall agera?
Under allt smuts och damm ser "pappen" ut att vara grå/beige.

Om om man vill "proppa" en tilluftskanal i eternit (i pannrummet där jag ej eldar längre),
hur gör man? Och kan man göra det?

Tacksam för goda råd!

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Asbest är ett mycket bra material och inte så farligt så länge du inte river i det.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det vanliga svaret på detta forum varje gång A-ordet nämns. "Det är helt ofarligt". Antagligen därför det är förbjudet numera ;-).

Jag har inte sett papp på såna här luckor tidigare. Det brukar vara ren (men dammig) metall. Är det papp så är risken stor att det är Asbestpapp. Det lär väl inte lossna så mycket mer fibrer efter alla år om man inte börjar röra i kanalerna. Det sitter väl ett lager med annat damm ovanpå.
Men luckan, om den öppnas och stängs lär det ju släppa lite från den varje gång. Personligen skulle jag inte vilja ha den i tilluftskanalen i mitt hem, om det nu säkert är asbest (sedan får asbestälskarna här på forumet tycka vad de vill, det är ju inte deras hem).

Att proppa igen en kanal man vet att man aldrig tänker använda igen. Såga till ett passande lecablock eller ta tegelstenar och mura fast med murbruk.

Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tror ni att det bästa är att helt enkelt ta bort luckorna, istället för att börja riva av pappen?
Och försöka att hitta någon annan form av lucka att sätta dit istället.
Om jag nu lyckas hitta en lucka i samma storlek..
För lucka bör jag ju ha, särskilt vad gäller frånluftskanalerna,
så att fuktig inomhusluft kan bege sig ut genom kanalerna och inte stanna i huset.

Ja, jag har fått ganska många elaka kommentarer, och även blivit utpekad som nästintill "galen" och i behov av vård, för att jag ställer frågor kring asbest. Detta känns olustigt och inte heller något som jag tycker hör hemma på detta forum. Jag har även fått goda råd av sådana som dig imported_Benno, och det uppskattar jag mycket.
Låt oss hålla oss till sakfrågorna i detta forum och om någon irriterar sig på en annans frågor,
låt då hellre bli att kommentera istället för att medvetet "trycka till" och såra den som ställer frågan.
Det är min åsikt, och önskan.

Jag har också varit orolig för asbest när vi köpte vårt hus men fick besked från flera håll att låter man det vara så är det inget att oroa sig över.
Ska du göra något med asbest så ska du ha munskydd.

Tänk om folk hade varit lika oroliga för cigaretter istället
Det är mycket farligare med rökning/passiv rökning än asbest.

• Gilla
plaggis och 2 till
  • Laddar…
Rökning ihop med Asbest eller Radon gör att det förstärker den skadliga effekten mycket kraftigt. Fick även höra av en kompis som jobbar med Plast att när han pluggade om detta området på högskola så var det första dom fick höra var att sluta med rökning annars så avrådde dom att jobba inom detta område.

• Gilla
plaggis och 1 till
  • Laddar…
Några fler som har synpunkter på detta inlägg?
Känner till denna papp?

Orolig = sanera efter konstens alla regler = nöjd och inte längre orolig.
Inte orolig = låt det bara vara = nöjd sparad slant.

Det finns alltid två läger för och emot, välja måste man göra själv.

Mitt val, låt det bara vara.

Täta kanal i pannrum enklast fogskum eller som tidigare nämnts

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Som tilluftskanal hade inte jag velat haft eternit. Jag antar att detta är en tänkt frånluft men luften utan dragande fläkt kan gå lite hur som helst. Och sätter man en fläkt där dras luften in någon annanstans (som kanske också har eternitkanaler.

Eternit åldras och på utsidan (panel) regnar och blåser eventuellt stoft bort men en tilluftkanal är en annan femma. Har inte sett någon data hur mycket eternit som släpps men det är ingen bra magkänsla.

Sätt en sugande fläkt på utsidan så det blir undertryck i kanalen (inte fläkt på insidan som skapar övertryck och trycker ut damm i springor) eller plugga. Alternativt riv ut, behöver inte vara så mycket jobb och tänk igenom ventilationen av bostaden, har ni vind det går att dra rör på är det ett ganska snabbt jobb (kanske 1-2 dar för två hantverkare gissar jag på.

Pappen har jag ingen aning om, förstår inte varför den ska vara asbest i, säkert bara något mjukt som ska täta ordentligt. Om det inte var någon sorts brandskydd förstås.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
hmm asbest är ju inte det nyttigaste som finns men har du läst på om Dihydrogen Monoxide det är värre än asbest och mycket vanligare men inte är det nån som skriker om förbud för det
http://www.dhmo.org/

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
ikeo skrev:
hmm asbest är ju inte det nyttigaste som finns men har du läst på om Dihydrogen Monoxide det är värre än asbest och mycket vanligare men inte är det nån som skriker om förbud för det
[länk]
Det låter inte bra. Du får starta en ny tråd och informera mer om detta, bl.a. står det att den inblandad i flera skolskjutningar men förbättrar äktenskapet (letade efter ett NOT någonstans men läste kanske för snabbt) på sidan du länkade till. Har inte riktigt koll vad det är faktiskt.

Barnrikehuset, jag har några följdfrågor och mer info att ge dig.
Även ni andra får så klart gärna också kommentera! :)

Två tilluftskanaler i eternit är nog faktiskt till för just tilluft.
Dessa sitter nämligen i ett pannrum där man behövt tilluft då det eldats med olja och pellets där tidigare.
Nu har jag installerat jordvärme istället och det behövs därför inte tilluft på samma sätt till pannrummet.
Frågan är om man skapar fuktproblem etc om jag proppar dessa två tilluftskanaler..
Och ska jag proppa på insidan, utsidan (vid fasad) eller från båda håll?
Har installerat vattenburet element i pannrummet.

I badrum har jag en eternitkanal genom innervägg ut genom fasad.
Vet inte om denna kanal tidigare fungerat som till- eller frånluft.
Jag har iallafall låtit installera en paxfläkt, som går genom eternitkanalen.
Denna fläkt styrs av fuktnivån i rummet och sätter fart då jag ex duschar.
För att dra ut fuktig luft.
Finns det någon risk med att paxfläkten och dess plaströr sitter i en eternitkanal?
Fläkten borde väl inte kunna dra in asbestfibrer från eternitkanalen, eller?

Pappen, hur menar du att den kanske satts på baksidan på luckan för att det ska bli tätt?
Eftersom luckan ju ska vara öppen och släppa in eller ut luft så förstår jag inte riktigt vad du menar med att täta ordentligt. Förklara gärna hur du menar!

Tack på förhand!

Om det är "pappen" fingret håller i på bilden tänker jag mig att det är en packning, kanske gjord i papp, kanske gummi eller något annat lite halvmjukt (en gång i tiden iallafall) material som ska se till att är det stängt så kommer ingen luft förbi.

Om man har en eternitkanal med hål och otätheter t.ex. skarvar eller annat och man sätter en paxfläkt i ena änden skapas ett övertryck i kanalen och det blåser lite (fuktig luft från badrummet) genom alla hål (ut i bjälklag t.ex.), ju längre rör desto mer blåser ut på vägen.

Om man har en fläkt däremot på utsidan som suger luft får man samma effekt i badrummet dvs luften sugs ut ur badrum men den sugs även in i kanalen via eventuella otätheter så fuktig luft från kanalen inte hamnar i bjälklag.

Så med eternitfrånluftskanaler skulle jag vilja i första hand ha en sugande fläkt. Nu är nog problemet med tryckande resp. sugande fläkt hypotetiskt m.a.p. asbestfibrerna men fuktig luft skulle kunna skapa problem OM kanalen är otät.

Vad jag vet är att tilluft via eternit inte skulle kännas bra utan bevis för att det inte finns en möjlighet att det blir mer asbest i inneluften än utomhus.

Angående pannrummet vet jag inte riktigt. Ventilation i rummet är nog bra men om det finns en oanvänd rökkanal kanske den kan öppnas så det blir frånluft (skorstenseffekt)? I så fall är det bara att plocka bort tilluftarna (eller plugga invändigt och utvändigt). Annars hade nog jag plockat bort dom troligtvis korta kanalerna (är du verkligen säker på att det är eternit och inte bara är ventilationsgaller direkt i betongvägg?) och stoppat dit en typ Freshventil med plaströr istället.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Barnrikehuset. Det är helt klart papp, inte gummi. Pappen har nämligen luckrats upp på vissa ställen och jag ser tydligt att det är papp.

Vad gäller Paxfläkt i gammal eternitkanal så har jag alltså inte satt fläkten rakt in i eternitkanalen, utan jag har ett plaströr som sitter bakom paxfläkten. Ett plaströr som går rakt igenom eternitkanalen, ut genom fasaden, där plaströret sen är fäst i ett typ galler på utsidan. Den fuktiga luft som paxfläkten suger ut från badrummet förs alltså ut genom plaströret. Men, jag undrar alltså om det finns risk att luftflödet kommer in åt fel håll och om det då kan komma in luft som varit i kontakt med eterniten. Låter väl inte så troligt eftersom det ju främst borde komma genom plaströret.
Enda jag kan tänka mig är om det kan komma in luft via små glipor där Paxfläkten sitter fäst dikt an mot kakelplattorna på vägg. Men borde väl inte vara så mycket luft? Se gärna tråd jag nyss skapat specifikt kring detta under "ventilation". Där finns bild. ( om jag inte lyckas få in bild här)

Pannrummet, ja, helt säker på att det är tilluftskanaler i eternit.
Som avslutas med ventiler/luckor i pannrummet.

Den ena eternitkanalen hänger i torpargrund och kommer in lågt på vägg i pannrummet.
På utsidan kommer kanalen upp genom rör i gräsmattan.
Den andra kanalen ligger i mellanbjälklag, som jag tycker det ser ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.