Ventilation
addee: Hej, Tror jag lyckats tolka allt rätt? Är det plint 9 & 10 som ska kalla på att starta CP i källaren (via relä) vid behov för värme-/kylkretsen för konvektorn? Båda antar jag då måste kopplas på mot relä då kontrollenheten kallar på värme via Plint 9, och kyla via plint 10? Den CP jag har i källaren kan inte styras på att fläkten på Konvektorn startar eftersom komfortsensor
Henrik.woll: [citat] Ja det är ju inte dumt, tror dock att du bara ska ha tilluft och frånluften ska tas via wc/kök. Rekommenderar ventiler med stormskydd för mindre drag om det är blåsigt där du bor och att de även är inställbara så du kan justera flödet
BirgitS: Du kanske ska göra någon sorts ställning av ståltråd eller något ovanpå kycklingnätet så att de inte bygger bo ovanpå kycklingnätet.
dam-dam: [citat] Tack! Jag drog samma slutsats nu efter att ha läst texten som cpalm länkade till igen. Trodde att man behövde klä in kanalen i en isoleringsmatta, men 30 mm till brännbart material verkar ju räcka. (y)
Josth: Fresh har ju ett antal tallriksventiler och någon modell bör passa: https://fresh.se/produkter/friskluftsventiler/tallriksventiler
jani84: Vad är det för ventilation? Alltså vad ska det betjäna och är det till-/frånluft? Jag jobbar med ventilation och har genom alla år endast en gång blivit ”tvungen” att dra ventilationen under marken pga platsbrist samt en kinkig arkitekt som ogillade synliga rör. Nu var detta en större fastighet så vi körde på 500mm markrör som klarar trycket ifall tex större fordon kör
Surgubbe: Ja det är inte lätt att få hela bilden för sig genom text. Det är två olika problem kan man säga. Dels att jag har "biogrottan" på andra sidan väggen som aggregatet satt i. Det satt stumt i blåbetongvägg så inte så konstigt att det blev lite stomljud. Samtidigt så sitter det ett tilluftsdon rakt ovan tv:n och röret dit är så klart väldigt kort, samtidigt sitter det ett spjäll i
jonas_t_a: Ja, jag vet ju att det ska fungera så men det känns fel! Jag har plats så jag räknar med att ha tjock isolering i strumpan. Tack för svar!
Henrik.S: Om dessa kanaler går genom uppvärmda utrymmen skulle man nog kunna isolera mer om det är ett problem att utrymmet blir lokalt nerkylt. Men om uteluften t.ex. går genom ett uppvärmt utrymme som blir nerkylt, blir ju uteluften uppvärmd på motsvarande sätt, vilket ju kommer dig till godo i FTX-aggregatet. Om avfluten skulle ha under rumstemperatur och går genom ett uppvärmt utrymme är det
TechChad: Hur gick det med denna då tro? Att det blir en repa när mna hålls kan ju hända vem som helst, hur noggran man än är. Borde gå ganska så smärtfritt att ordna. Tror nog även hålet går att fixa utan några större besvär. Vore intressant och veta om det är upp till vinden eller ej?
Demmpa: Nej, det krävs ingen brandisolering av imkanalen när den går igenom en obrännbar vägg/tak. Däremot så vill man ha det lufttätt mellan imkanalen och väggen/taket, det kan åstadkommas med tex brandisolering eller murbruk. https://www.ovikssotning.se/pdf/imkanal-genom-vagg.pdf http://stockholmssotare.se/rad/flytt-av-kok-eller-imkanal/
bobobjorn: [citat] 37% luftfuktighet där just nu, inga problem med fukt direkt (lite märkligt måste jag medge men det är inte direkt sommar). Men absolut, om det skulle vara/bli ett problem med fukt så sätter jag självklart in avfuktare. För att förtydliga, jag har inte direkt några problem med utrymmet i sig, men jag vill inte att luften från FTX:en ska värma upp det om det inte behövs, och
stugan_i_skogen: [citat] Det sitter en "dimmer" på den i dagsläget, men är rädd (well, har sett bevis för) att folk glömmer skruva både upp- och ned när de kommer/går...
boihus123: Ja precis i din video ser man de båda sidorna är separeade på olika sidor av den roterande platan, men i RDKS är de inte så tydligt. Men misstänker att luften går som i min andra bild och den går i den öppna utrymmet, så det är egnetligen dörren som fungera som någon sorts tättning då mellan sidorna?
it-snubben: Ok, ja om den har spjäll så är det väl bara att köra då. Det du vill uppnå är ju att det finns något som begränsar flödet genom fläkten när den inte används så att centralfläkten kan suga ut rätt mängd från andra utsug ställen istället.
Alfredo: [citat] Absolut sant men den kan ändå fungera hyfsat om man tänker sig att den körs i en väluppvärmd lägenhet kvällstid när utetemperaturen sjunkit. Dels suger den in allmänt sval luft i lägenheten, lämpligen "längst bort" och dels punktkyler den (sov)rummet. Tänker man sig en lägenhet uppvärmd till 30 grader och man kör några timmar med 15 grader ute tror jag man realistiskt
Brf-pennybridge: Tack för bra information!
boihus123: Beror väll på planlösning men annars kan väll en vanlig LVP värma upp större delen av huset? Sen istället för en stor värmare borde man kunna ha en mindre på någon kW för de riktigt kalla dagarna samt kanske några små smarta element i avlägsna rum.
addee: Sågade upp och isolerar hela vägen mot gipset, kändes bäst.
Jonatan79: [citat] Det kan räcka. Det kan vara stopp i skorstenen också :(
useless: Det går kanske att sänka hastigheten på fläktarna och öppna upp luftdonen i motsvarande grad? Men det behöver göras av någon som kan mäta in flödena i så fall...
Jonatan79: [citat] Skicka PM om du bo i 08:a området, men 90 tkr räcker inte om du har ett stort hus.
Josth: Jag det ser ut att vara rätt reservdelsfläkt. Effekten är lite låg för den typen av fläkt men det var ju så det var förr så det stämmer säkert. Det brukar bara vara att vicka och dra/skjuta så får man loss hela fläktkåpan. Vill man ta ur och isär fläktmotorn får man dock skruva lite grann. Filter kan man köpa lite överallt på nätet. Brukar köpa filtermatta och klippa till
Tompafix: Köp en avfuktare. En fläkt till kommer bara störa systemet om det funkar som det ska. Kolla även luftfuktigheten i rummet. Mätte ventgubbarna i ventilen?
aka_the_barf: [citat] Mitt hus är gammalt och slitet och detta var lite av ett test, lätt att återställa om man vill. Min bror har nyrenoverad övervåning så det blir nog ett sådant på vinden för honom också. Glöm inte att isolera rören bara, kan leda till kondens och stora förluster av värme. Om du gör det själv vill säga. Ja har du alla rör framme så är det nog ganska lätt att byta ut