5 775 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Måste eftervärmaren vara igång?
Har ett nytt Heru agregat, jag har slagit av eftervärmaren. Är det någon risk för isbildning eller likande eller är det bara en komfortgrej?
Vad innebär verkningsgraden (%) som visas i displayen?
Finns det något sätt att se vad för storlek på eftervärmaren som är monterad och kan man se vad den förbrukar för tillfället?
Vad innebär verkningsgraden (%) som visas i displayen?
Finns det något sätt att se vad för storlek på eftervärmaren som är monterad och kan man se vad den förbrukar för tillfället?
Det är bara en komfortgrej. Har ställt samma fråga till Östbergs. Har du exempelvis bergvärme som uppvärmning är det bättre att ta in den något kallare luften och låta bergvärmen värma den. Elpaketet i eftervärmaren drar en del el.
Verkningsgraden är som jag förstått det, en teoretisk bild av hur mycket värme i inomhusluften som återvinns i systemet. Jag tror dock att den är något positivt tilltagen om man tittar på displayen.
Du bör kunna se vad det är för storlek på eftervärmaren genom att titta i instruktionsboken. Har för mig att det framgår där. För att se vad den förbrukar antar jag att du skulle behöva en egen elmätare just för den delen av aggregatet och det tror jag inte är möjligt.
Verkningsgraden är som jag förstått det, en teoretisk bild av hur mycket värme i inomhusluften som återvinns i systemet. Jag tror dock att den är något positivt tilltagen om man tittar på displayen.
Du bör kunna se vad det är för storlek på eftervärmaren genom att titta i instruktionsboken. Har för mig att det framgår där. För att se vad den förbrukar antar jag att du skulle behöva en egen elmätare just för den delen av aggregatet och det tror jag inte är möjligt.
Risk finns att du får kondens i rören om tillluften går under 15 grader. Personligen så skulle jag inte slå av den. Ska själv koppla in egen elmätare till FTX aggregatet för att kolla hur ofta den går. Tror min är inställd att gå igång om tillluften går under 16 grader.
Jag har slagit igång den när det blir -20ºC för att behålla luftflödena, men får ändå kondens på fönstrenas underkant i sovrummen när rullgardin varit nere under natten.
Du kan öppna och se på märkningen på eftervärmen.
Verkningsgrad är bara något fram räknat fantasi värde. Jag ligger oftast på 93%, har haft 98% men då är det dags att ge friskluftsgallret en omgång med piasavan
Du kan öppna och se på märkningen på eftervärmen.
Verkningsgrad är bara något fram räknat fantasi värde. Jag ligger oftast på 93%, har haft 98% men då är det dags att ge friskluftsgallret en omgång med piasavan
Lägsta temp jag haft på tilluften är 15-16ºC. Aggregatet tillåter inte lägre utan drar ner på tilluften för att upprätthålla denna min temp. Du får ju lägre flöde i tilluften vilket ger luften längre tid att kylas av men om man får problem med kondens så är det isoleringen av tilluften man ska se över.
Låter så som jag fick det beskrivet av Östbergs. Eftervärmaren är endast för komfort.Segge skrev:Lägsta temp jag haft på tilluften är 15-16ºC. Aggregatet tillåter inte lägre utan drar ner på tilluften för att upprätthålla denna min temp. Du får ju lägre flöde i tilluften vilket ger luften längre tid att kylas av men om man får problem med kondens så är det isoleringen av tilluften man ska se över.
Tack för alla svar,
Antar att eftervärmaren inte går på full effekt alltid utan styrs i olika steg (eller steglöst)?
På fjärrkontrollen lyser indikationen för eftervärmare (högst upp) även vid +2 grader ute.
Vad innebär symbolen, indikerar den att eftervärmaren verkligen går eller visar den bara att den är aktiverad (men inte nödvändigtvis i gång för stunden)?
Antar att eftervärmaren inte går på full effekt alltid utan styrs i olika steg (eller steglöst)?
På fjärrkontrollen lyser indikationen för eftervärmare (högst upp) även vid +2 grader ute.
Vad innebär symbolen, indikerar den att eftervärmaren verkligen går eller visar den bara att den är aktiverad (men inte nödvändigtvis i gång för stunden)?
Om jag inte minns fel visas symbolen när eftervärmaren är igång. Minns att jag reagerade på att den ibland var igång när det var plusgrader ute, vilket föranledde mitt samtal med Östbergs om huruvida man alls behövde ha den igång eller ej.
Symbolen lyser när eftervärmaren är igång. Tror den kör allt eller inget, min är på 1200W. Jag hade dock velat ha en separat temp för när eftervärmaren ska gå in. Tex att jag har ställt temp på 20ºC och min på 16 och sjunker det under 16 går eftervärmaren in. Men eftervärmaren håller inställd temp dvs 20ºC enligt ex åvan.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Har installerat en och ganska snart fick jag felmeddelande att överhettsskyddet löst ut.
Har inte mer än ca 14 grader i huset från bergvärme, då jag inte byggt klart inne ännu.
Tryckte på röda knappen på aggregatet och reser via fjärren, har nu även stängt av eftervärmaren i servicemenyn nu.
Kör den i bortaläget nu och kommer att stänga av den när det blivit lite varmare ute (tills jag spacklat färdigt gipsskarvarna, så jag slipper sätta igen filtren i onödan)
Har inte mer än ca 14 grader i huset från bergvärme, då jag inte byggt klart inne ännu.
Tryckte på röda knappen på aggregatet och reser via fjärren, har nu även stängt av eftervärmaren i servicemenyn nu.
Kör den i bortaläget nu och kommer att stänga av den när det blivit lite varmare ute (tills jag spacklat färdigt gipsskarvarna, så jag slipper sätta igen filtren i onödan)
Klicka här för att svara