Ventilation
atomlab: Försöker hitta lite snyggare alternativ till ventilationsgaller och fastnat för dessa som man kan spackla in och vara lite mer dolda än vanliga tallrikar. Själva begränsningen gör jag med en injusteringsspjäll på röret. Jag hittar dock ingen bra alternativ i sverige / Europa. Utan det mesta finns bara i Canada eller USA. Är troligen fö Någon som har tips?
boihus123: Verka gå ner till normal temperatur sen, är det kanske normalt betende? Den gör något sorts uppvärmingsrunda för att bli av med fukt eller likande
J49l: Uppdatering ifall någon mer söker svaret. Detta är vad jag fick till svars efter mail till Pax kundsupport: [citat] Så lång historia kort: Det är Calima jag vill ha :)
jonaserik: Troligtvis kortis i lindningen på motorn och det brukar inte gå att köpa enbart motorn med fläkten. bara plocka isär och se vad som finns i elementet , men kanske bäst att bara köpa ett nytt. Trumfläkt går tyst och ser ut ungefär så här
bf402: [citat] Smart! Hade inte alls tänkt i de banorna. Nåt sånt här kanske, med en liten knäck i kanterna om man känner sig ambitiös. Har googlat lite, det verkar vanligt att fälla in saker i pannorna nuförtiden.. Men det får nog bli sen när man byter tak, någon gång. Det är framtida Björns problem det. [bild]
LaT: Finns hur många som helst, men du kan titta tex här. http://www.nordicheating.se/produkter/vedkaminer/spiskassetter-insats-oeppen-spis.aspx
Thomas_Blekinge: [citat] Jag tror inte du vet hur hasch luktar.
sepani: Jag har installerat en FTX anläggning och använder en app "Vents AHU" för styrningen via mobilen. När installatören installaerade den gjorde han aggregatet till ett eget nätverk. För att komma åt det fick jag koppla av mig från mitt hemmanätverk och logga på mig på apparaten. Därför ändrade jag inställningen till "klient" (istället för access point) och då kunde jag när jag
Alf89: Tack @etompau! Jag följde videon @Claes Sörmland lade upp och noterade följande delar. Biltema låsringstång art.nr 12-170 fungerar, men det finns bättre. Låsningen som sitter där är troligen 8mm På vänstra motorn sitter vad som verkar vara en temperatursensor, som man kan klämma åt på utsidan för att plocka lös. Det är som natt och dag i skillnad, bara av att byta 4st kullager.
Olf Oggler: Jag kan försöka ta en bild senare idag. Men i prinip är det en sådan här fläkt jag har: https://www.luftbutiken.se/kanalflaktar/543-ostberg-kanalflakt-ck-125-c.html?gclid=CjwKCAiA6seQBhAfEiwAvPqu11T1TtLrNkOaMY4gYmP_8eJsRanojocwAeJCq9Ikx1WDsQqI0HMvJRoCwIMQAvD_BwE Först när jag höll på att prova mig fram så satte jag bara en plyfaskiva över brunnen. Sedan gjorde jag ett hål för
cpalm: [citat] Visst är det så, s.k. förstärkt självdrag, även om skillnaden naturligtvis är proportionellt mot kanalens längd/dimensioner. Om det inte är ordnat med särskild tilluft är det ändå högst begränsat hur mycket man kan forcera flödet utan att det blir bakdrag i övriga frånluftskanaler. Just i relation till OVK är det lite knepigt då hänger på vilka regler som skall
Jonatan79: 3 år utan att ha undersökt rören ? Bättre sent än aldrig sa flickan…;)
Henrik.woll: Känn med handen vid ventilen, kommer det in luft har du kallras
Håbbe01: Tveksamt, mögelsporer finns överallt i luft, betyder inte att de kommer från husets konstruktion
Anonymiserad 55101: [citat] Stort tack för svar och tips! Ska skriva ut den där och läsa resten av kvällen. :)
Elutte: Ska försöka ta en bild i morgon. Mest förundrad över hur det kan va så mycket sot och bös. Enl tidigare ägare så tror dom inte att det funnits kakelung på övervåningen. Vedspis i köket vad vi vet. Då det är en gammal bruks kåk
Jonatan79: [citat] Inte kanske! Gör det, det kommer hjälpa och få upp luftfuktigheten och förbättra innemiljön!
John-Daniel: [citat] Tror du bara har två val av kåpa, antingen den du har (finns i två andra färger tror jag) alternativt fläktgroups ”design” kåpa som heter streamline CPTJ. Ingen av kåporna är särskilt vackra tyvärr. :thinking: EDIT: det kan vara så att designkåpan inte passar och då lämnas du dessvärre med noll alternativ.
lawe: Vi har flyttat in i lägenhet där det sitter ett Fläktwoods RDKG som är ca 10 år gammalt. I Princip samma anläggning som de äldre Bacho Minimaster. I vår anläggning sitter det AC-motorer som är lite högljudda när de inte går för fullt. Det är inte lagerljud utan det karaktäristiska "knorret" i motorerna när de inte får gå för fullt. EC-motorer (som sitter i den modernare
Jonatan79: Röret ska luta utåt , lutar förmodligen inåt nu va?
Pjoeland: [citat] Intressant att höra om dina erfarenheter. Tror vi tänker rätt lika. Som du säger, skulle det bli problem på vintern så finns ju alltid alternativet stängda ventiler + avfuktare. Känns både billigare och enklare än att greja med minivent/återvinningsventilation. Nu skall det också erkännas att jag är mer en garagemeckare i teorin än i praktiken. Har alltid ambitionen men
jonaserik: Jepp då suger lagret åt sig oljan, bara det inte glappar för mycket, det kan man känna genom att sätta i axeln och vicka lite på rotorn. lite är det nog nästan alltid, men får inte vara så rotorn skrapar i statorn. Det är inga 1/100 felar på dessa motorer.
nallepu: https://fresh.se/produkter/friskluftsventiler/filter Perfekt var det jag letade efter.
xLnT: [citat] Jag fräste upp ett spår runt röret ett par centimeter in och fyllde sen med fogskum så det tätade mot isoleringsplasten och lättbetongen. Ser inget (kondens)vatten någonstans.
Jan_G: Om du får ett nej från Styrelsen till egen tryckande fläkt, föreslå att de sätter en Spiromatic/dragförbättrare på den imkanalen på taket. Så får alla bättre drag (när det blåser lite) Typ, nåt sånt här: https://www.puuilo.se/turbowent-dragforbattrare-o-200-mm-plattmodell?gclid=Cj0KCQiAu62QBhC7ARIsALXijXQcqKeL5HdfOE0T5t-B1gO2TR9kRq9_BiHNle7zHCjF4IujFz1HcZwaAhZOEALw_wcB Finns
Per Gårdebrink: Jag funderar på att montera rullgardiner i mina fönster, men ventilerna på karmen sticker ut där jag skulle vilja montera rullgardinen kloss an så den skulle behöva sitta längre ut än nödvändigt. Jag har försökt googla som en tok efter en ventil som har reglagen neråt istället för rakt fram/ut så ventilen blir så smal som möjligt, men inte hittat något. Se min bild med röda
Banditen: [citat] Ja vi har innertak. Men om vi har en avfuktare där uppe… Kommer den dra upp luften inne i garaget upp ovanför taket och dra till sig mer fukt?