J
Jultomtepappan: Tack alla för svaren. Jag börjar med att borra nitar så får vi se hur hårt rören sitter :)
4 svar · 3,7k läst
·
T
Tjoa: Vad Håbbe1961 skrev. En bra och fin liten sammanfattning. Och som sagt, inte mer än 100 i donen så får man till en bra injustering också.
2 svar · 2,8k läst
·
H
Hans Haugen: [citat] Hej Peter. Har du kvar dina triac. Jag vill köpa dessa. Maila mig. hasse.haugen@gmail.com så gör vi affär
6 svar · 5,7k läst
TheDEF
TheDEF: [citat] Har en ytterväggshuv med spjäll och kallrasskydd. Tar och drevar med stenull runt brandmattan. Tack för råd! :)
4 svar · 3,9k läst
·
N
NicholasM: Hej Dadde, väcker en gammal tråd då vi står inför samma dilemma. Hur blev din lösning till slut?
1 svar · 4,2k läst
BirgitS
BirgitS: Ja, det låter som att hela husets ventilation bör ses över för det är ju inte bra vare sig för huset eller de som bor i det om ventilationen är otillräcklig.
5 svar · 1,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Ökat avstånd behövs om det är en gashäll under men det är ju inte så vanligt i Sverige. Men som Alfredo skrev, det är monteringsanvisningarna för fläkten som styr. Om det står att 45 cm, eller vad det blir med din fläkt, är tillåtet så kör på rak linje. Det är inte vanligt med en hög list numera eftersom det inte längre finns några lysrör som ska döljas utan dagens
23 svar · 18,8k läst
·
K
Kennster: [citat] Tack för den beskrivningen. Det låter rimligt. Jag kommer att testa med två väggventiler och lägga till typ en pax-fläkt om ventilationen blir för dålig.
7 svar · 5,3k läst
BirgitS
BirgitS: Om nylonnäten påverkar luftflödet får du inte ha dem.
1 svar · 1,1k läst
J
Josth: Frånluften hörs mer om den sitter på ytterväggen än på taket men det är ju inga höga ljudnivåer om man inte har frånluftsvärmepump. Kan bli fuktfläckar/mögelprickar på fasaden. Gäller att ha ett riktigt bra avluftsdon som helst skjuter ut luften en bit.
1 svar · 1,3k läst
·
jayjahn
jayjahn: Hej, Dags för radonsug GDS och har lite funderingar. Hittar dåligt med information gällande vilket rör/kanalmaterial som är lämpligt vid egen installation av radonsug, Vilket plaströr används av företag som installerar ”smårörsmetoden” dvs flera stycken 40-50mm rör, samt var köper man det? När det kommer till fläktar till dessa system undrar jag om en isolerad Östberg IRE är
0 svar · 1,2k läst
J
Josth: Bra att du kollade upp detaljerna med de som kan modellen. Beror ju på hur den är konstruerad inuti.
5 svar · 2,0k läst
Attitudeswe
Attitudeswe: [citat] Gammal tråd men min ftx roterande systemair vsr300 använder inte eltillsatsen innan det blir -5. Tror jag satt den på att tillåta 16grader tilluft och den får 22grader från huset. Hus i gbg på 205kvm som förbrukar 18000kwh totalt årligen. Jag sitter med en liknande beräkning för om en andra LLVP blir lönsam för att undvika extra golvvärme, elradiatorer och ftx tillskott...
13 svar · 2,7k läst
R
Runnis: Stämmer som de skriver, det är smuts från inomhusluften som fastnar i taket. Jag brukar dammsuga med borsten till dammsugaren så försvinner smutsen. Nån gång har jag torkat med en fuktad trasa och lite rengöringsmedel. Ska du ta ner tilluftsdonen så rör inte inställningen!!! Utan ta bara ner donet. Donen är inställda för rätt flöden och ska inte justeras. Men renoverar ni kan det
6 svar · 3,6k läst
·
Kapsyl
Kapsyl: Plåthuv är bra men spara ingången till rökgången. Vet inte hur det ser ut men det skall väl inte vara omöjligt att dölja den. Om behov uppstår är det bra att kunna koppla på en vedkamin vare sig det beror på strömavbrott eller att strömpriset går i taket .
2 svar · 1,2k läst
wildeside
wildeside: [citat] Åk till en mindre skrothandlare, dom har säkert något kraftigare rör som dom kan sälja till överkomligt pris. Ta med en påse bullar och lite kontanter så är det enklare att göra affär. Har du tur får du en kopp kaffe på köpet. PS (glöm inte att be om kvitto):crysmile:
15 svar · 20,2k läst
D
Derbyboy: Tack! finns inga andra fördelar med en 90-låda?
3 svar · 1,5k läst
A
Andreas TB: Tack så mycket!
2 svar · 2,1k läst
·
A
I
itscire: Elektrikern satte trafon i en garderob som gränsade till badrum och toalett. I samma garderob går också stammen på frånluftskanalen. Så det var raka vägen upp därifrån till vinden och så vidare genom nock nära ventilationshuven. Sen är det en stickkontakt monterad på huven (ip-klassad). Ventilationen står sedan på ett grundflöde och vid behov kan man dra upp den på fullt blås ex
7 svar · 1,3k läst
·
Uppförsbacken
Uppförsbacken: sen på bollen.. femörestipset dock, ta loss lampglaset så står nog beteckningen där inne
7 svar · 1,9k läst
·
S
sjoelund: [citat] De moderna kopplar om automatiskt. Äldre kan man byta till "sommarkassett" för att ta bort X-delen. [citat] Det har jag inte tittat på. Men det är kondens som rinner av i FTX-system och man behöver tömma karet med vatten då och då. Även i din AC har du kondens som rinner av (fast mycket mer än i FTX-systemet).
9 svar · 1,8k läst
V
vinylskiva: [citat] Jo men har man t.ex. 100m2 boyta är målbilden att omsätta 35 l/s. Då är 5 inte så mkt i det stora hela. Sen kanske man inte har fyr i kaminerna hela dagarna utan ett par - tre timmar till kvällen, då har man långa perioder där det inte omsätter så mkt. (Mäter och jobbar altid med l/s så har aldrig fått in att tänka i m3/t)
17 svar · 3,8k läst
M
Manfreds: Ah sorry, läste slarvigt. Dessa motsvarar 150 men det är ju inte heller vad du behöver.
10 svar · 3,6k läst
A
Anderscurl: Då blev det tydligt. Tack! En till sommar för utvärdering av vårt befintliga system. Upplevelsen var riktigt positiv med svalkan det gav förra sommaren. Men då gick vår VSR 500 på max vilket bör ge ett flöde på ca 150l/s. Men det borde så klart bli ännu bättre kyleffekt av att återcirkulera kyld luft än att ta in ny varm luft utifrån om det går att undvika.
13 svar · 5,2k läst
H
halj: Kan problemet vara att det blir stort undertryck i huset när du kör fläkten? Hur funkar det om du gläntar på ett fönster när du kör fläkten?
9 svar · 3,5k läst
Daniel Stenström
Daniel Stenström: Hejsan. Har nu i några dagar levt om från systemet. Lever om från fläkten typ om man ska gissa sig till via ljudet. Första tanken är att det kan ha hamnat fukt som stör när det fryser på ?? Är som ett jämt klunkande ljus. Någon som varit med om det tidigare. Kommer ej upp till ventilationen då det saknas gång dit (ska fixa i helgen)
0 svar · 744 läst
Anders243
Anders243: En sak som skulle kunna vara bra att göra är att kolla om radonen verkligen kommer från blåbetongen innan man gör för stora ingrepp. Normalt kan man göra det med gammaspektroskopi. Dock har jag ingen aning om vad det kostar att få det mätt, men det borde inte vara så dyrt. I vissa fall brukar dessutom länsstyrelsen kräva utredning innan de betalar ut ev radonsaneringsbidrag. Jag bor
1 svar · 2,7k läst
M
MagicFingers: [citat] jag valde det för att ev i framtiden bygga ut systemet mer än till bara bodelen som jag har det nu.. (40+40kvm) med en kyrksal på 120 vid sidan av systemet, har inte ställt in 100% än och vi bor inte där än heller, det är ju digitalt på en egen liten padda, men "borta" har jag satt på ca 10/14%, normal på ca 25/35 pch så finns det ett forcera läge, (för när man bajsar och
3 svar · 3,8k läst
F
Fredrik Persson4: [citat] Hade prövat om den fungerar när du inte har den monterad på plats i så fall, så ser du om den fungera när den suger fritt
3 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.