Hej

Problem:
1. Larm rotorstopp. Resetade och den gick i 1 dag sedan kom larmet igen
2. Kände på motorn och den var "svinvarm".
3. Bytte bägge lagren. La remspray på remhjul och rem
4. Återmonterade och då gick återvinningen upp på 30%... gick i 3 tim sedan kom larmet igen.
5. Plockade ner motorn igen och allt såg ok ut.
6. Monterade motorn igen.. då gick den max upp på 3-5% återvinning..
7. Stängde av och plockade av locket på aggregatet. Satte igång det igen med locket av.. då gick återvinningen upp på 16%.. men rotorn stod stilla???. Hur är det möjligt? Wtf e felet?
Sitter det nån startkondensator på ett Heru 130 från 2014?

L lillenp79 skrev:
Hej

Problem:
4. Återmonterade och då gick återvinningen upp på 30%... gick i 3 tim sedan kom larmet igen.
7. Stängde av och plockade av locket på aggregatet. Satte igång det igen med locket av.. då gick återvinningen upp på 16%.. men rotorn stod stilla???. Hur är det möjligt? Wtf e felet?
Är inte säker men i det kopplingsschema jag kunde hitta lite snabbt på nätet sitter det en 0,6 uF kondensator till VVX drivmotorn.
Är den kass får du fenomenet att motorn inte orkar driva och bara blir varm.
Kopplingsschemat finns längst bak i manualen.
Kopplingsschema med markerad del visande 0,6 uF kondensator för VVX drivmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A va fan.. där sitter den ju. (y)
Motorn startar inte alls.. så jag tror att kondensator gått åt helvete..

• Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Hej, har också problem med rotormotorn, den stog stilla, men när jag rörde på remmen så startade den, fast den låter som ett tröskverk...
Bara att beställa en ny? eller kan det gå att byta lager, kol? m.m? Vart hittar men det?
Hittade ny för runt 2500:-
Det är en Östberg Heru 100 S EC

• Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
C Christer Hedlund skrev:
Hej, har också problem med rotormotorn, den stog stilla, men när jag rörde på remmen så startade den, fast den låter som ett tröskverk...
[media]Bara att beställa en ny? eller kan det gå att byta lager, kol? m.m? Vart hittar men det?
Hittade ny för runt 2500:-
Det är en Östberg Heru 100 S EC
Hej..

Det sitter 2st hjullager på drivaxeln och det yttre är alltid problemet.
Det har kommit in fukt i motorn som gör att lagret rostar. Lagret går trögt, det är därför det låter som ett tröskverk..Man kan byta ut dessa lager om man orkar.. annars ny motor...

• Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Perfekt, ska göra en seriös koll på det iaf... kul att greja liksom :)

Sort på lager är stämplat på ytterringen, ska vara s.k Z-lager, har en metallring eller gummitätning så du inte ser kulorna. Biltema har en del lager ,kolla.

• Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Hej! beställde ett nytt kit, monterade...

När jag startade så slirar remmen på remskivan... :( gör rent med isopropanol så gott det går nu slirar den ibland...

Frågan är om det finns något bra trick att öka friktionen mellan rem och remskiva utan att byta allt...?

Om jag väljer att byta remmen, finns det något smidigt sätt?

@

När jag startade så slirar remmen på remskivan... :( gör rent med isopropanol så gott det går nu slirar den ibland...

Frågan är om det finns något bra trick att öka friktionen mellan rem och remskiva utan att byta allt...?

Finns remmar som är ihåliga och monteras ihop genom att en liten metall grej sticks in i remmen innan den trycks ihop. Du behöver då inte montera isär något...

• Gilla
Christer Bill
  • Laddar…

Biltema har ett remspray som funkar jättebra.

• Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
L lillenp79 skrev:
Hej

Problem:
Hej! Hur gick det med din rotormotor? Jag har samma problem, varm motor som går dåligt. Bytte lager för ca 2 år sedan, men nu liknande problem igen.

M MartinNe skrev:
Hej! Hur gick det med din rotormotor? Jag har samma problem, varm motor som går dåligt. Bytte lager för ca 2 år sedan, men nu liknande problem igen.
Hej..

Jag köpte en ny motor...

• Gilla
MartinNe
  • Laddar…
Ok tack! Bytte du kondensator också? Blir den nya motorn också varm?

Mvh
Martin

M MartinNe skrev:
Ok tack! Bytte du kondensator också? Blir den nya motorn också varm?

Mvh
Martin
Räckte med att byta motorn.. den nya blir inte varm.
De blir varma pga att det yttre hjullagret rostat och gör att axeln går trögare och skapar friktionsvärme.

• Gilla
MartinNe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.