HEPA-filter verkar fantastiskt bra. De filtrerar bort inte bara damm, utan även pollen, bakterier och virus. Ett sånt ville jag ha till min FTX. Det finns nån slags filterlådor man kan sätta på röret, men det verkade meckigt, och dyrt.

Jag har ett sånt här till-luftsgaller:
Brun tilluftsgaller monterat på en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag letade filter på nätbutiker och hittade filter som var överkomliga i pris men egentligen var till dammsugare. Men någon slags intuition sa mig att de är två som inte alls är tänkta för varann ändå borde passa ihop. Det var bara att beställa ett och kontrollera.
Ett cirkulärt dammsugarfilter bredvid en fyrkantig ventilationsgallerdel, båda på ett vitt underlag.
Skapa konto

Och har man sett. Filtret var bara ett par mm för litet. Ett gummiband löste det problemet. (Det hade nog funkat med ett par varv med tejp också.)
Ett silverfärgat filter med en lila gummibandsförstärkning för att passa i sitt utrymme.
Skapa konto

Sådär. En HEPA-filtrerad FTX-anläggning för ca en hundring och en halvtimmas jobb.
HEPA-filter insatt i en FTX-anläggning, synligt i en öppen ventilationslucka.
Skapa konto

(Mesta tiden gick åt till att hämta och bära tillbaka stegen.)

länk :)

• Gilla
Julius Bohem och 1 till
  • Laddar…
Nu ska jag vara en liten party pooper, men tryckfall över hepa filter brukar vara gigantiska, upp mot 200-300pa.
Om det där sitter i utelufts kanalen till ftx:en bör du säkerställa att du har samma flöden som innan.
Normalt tryckfall i en utelufts kanal bör max ligga runt 30pa. Om totalt tillgängligt tryckfall för tillufts fläkten är 200pa för att få ut dina tex. 50l/s och du bränner dom i utelufts kanalen sjunker flödet drastiskt inne i huset.
Kan va värt att kolla med en enkel tryckgivare/flödesmätare.

Appropå flöden. Efter att jag hade gjort rent min luftvärmepump sommaren 2021 klippte jag till ett stort G2 filter och la det uppe på innedelen i hopp om att mycket damm skulle fastna i det filtret. Satan i gatan vad filtret bromsade flödet. Tog bort filtret givetvis.
Ett HEPA filter tvärblockerar garanterat!!!!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.