Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Nya ventiler, långt till frånluft

1. F
    Medlem · 34 inlägg

Frallan88

Medlem
    Vi har 3 sovrum med friskluftsventiler intill badrummet där vi kör paxfläkt för frånluft.

Nu tillkommer renoverat vardagsrum och ett gästrum, båda dom rummen saknar än så länge tilluft. Utöver sovrummen så är det en gammal timmerstomme utan ångspärr, tyvärr tilläggsisolerad med glasull på vinden, så bra ventilation känns viktigt.

Jag är tveksam till att bara sätta in friskluftsventiler i nya rummen, mycket för att det är rätt långt till paxfläkten, vilket jag tänker bör betyda att fläkten främst kommer suga in luft i rummen som är nära fläkten. Tänker jag rätt då? Är inte helt övertygad om att paxfläkten räcker idag heller, än mindre att den kommer räcka för att dra in luft från andra änden av kåken.

Överväger Mitsubishis VL-50/VL-100, så kallad "miniventilation". Inte skitsnygga, men utöver den mer kontrollerade tillförseln av friskluft så skulle det i gästrummet skulle det ha fördelen att vi inte behöver kapa något i dörren för överluft.

I bästa fall hade vi satt in FTX, kanske med frikyla i sovrum och vardagsrum, men i och med att vi ska renovera källaren så småningom är det nog varken ekonomiskt eller praktiskt gångbart att göra det just nu.

Missar jag någon rimlig idé som inte innebär en investering på 100k? Har kontaktat ventilationsfirma, men efter tre gånger så börjar jag tappa hoppet på att få någon hjälp.

2. H
    Husägare · Strängnäs · 1 514 inlägg

håbbe1961

Husägare
    Hej, skulle nog sätta ett 100 fl don i köket, dock ej nära spis. koppla ihop denna med badrum via 100mm spiro plus en kanalfläkt, typ ck100 med varvregulator ut genom vägg. Sätta in TL don i de rum som saknar detta.
    Ta bort TL don i klk. Bör helst också vara FL. Då får du nog ett bra flöde genom huset.

• Laddar…
  3. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 28 624 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Det går också att ha en frånluftsdon i hallen.

4. F
    Medlem · 34 inlägg

Frallan88

Medlem
    Tack så mycket för svar! Lagt lite på is någon dag, men lär nog försöka lösa det snart. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.