Har idag 1st 750L acktank med 110L inbyggd varmvattenberedare som värmer lite mer än halva huset som är på 107kvm + tvättstuga och en "snickarbo", har vattenburen värme i den gamla delen och en utbyggnad med vardagsrum/sovrum på ca 66kvm.. endast 2 elelement i vardagsrummet, värmen stiger ju uppåt så övervåningen klarar sig utan..

Eldar i en Atmos DC25 med "medeleffekt" på 25Kw som jag gissar är installerad nångång mellan 95-00, inte den nya korteldade modellen utan jag får in 570cm längder och fyller acktanken på ett ilägg ungefär lite beroende på hur kallt det är ute.. men får ialf strax över 80 i toppen och 60 i botten på ett ilägg, då brukar jag slänga in 3 pinnar till så når jag 80 i botten också..

Eldar upp tanken på kvällen och den ligger ungefär på 20-30 grader på morgonen som det är nu, mellan +5 och -5 ute.. Pannrummet ligger i en byggnad ca 5 meter ifrån huset med en kulvert som säkrert är installerad nångång på 60-70 talet och skäler väl säkert endel effekt kan jag tänka mig?

Har ringt och snackat endel med Atmos som tyckte att jag gott kunde sätta in en 750L acktank till, men den lokala rörkrökaren trodde att det skulle bli för mycket och tyckte att jag skulle satsa på en 500L tank till istället.

Med en temperatur mellan +5 och -5 har jag mellan 30-40 grader in i huset till elementen.

Brukar vara hemma till 17 tiden efter arbetet och man vill ju helst hinna fylla tankarna innan man går och lägger sig mellan 22-23 tiden om vardagarna..

Är lite nybörjare på det här med vedeldning och behöver lite tips ifrån dom lite mer erfarna eldarna :)
Enligt Atmos så funkar en 750L tank till, och enligt rörkrökarn max 500L till utan beredare då.. Vad tror panelen?

God Jul och tack på förhand.
 
Det är inga problem att ladda en tank till med pannan.
Det kommer att ta nästan dubbelt så länge att ladda 2st 750liters tankar som det gör att ladda bara en.
Sen skulle jag tro att din atmos är en 30kW i dagens läge för svenska atmos bytte betäckning på pannorna efter att dom gjorde miljötest hos sp.
Om jag inte mins helt fel döpte dom om dc25 till dc30sf men det kan ju hända att det är en äldre modell du har än den dom testade där.

Sen så är det ju inget som säger att du måste ladda tankarna full har du inte tid att göra mer än en brasa då blir ca 750l laddat.
Så med fungerande skiktning i tanken/arna så kan du ha väldigt mycket mer än 1500liter till den pannan det enda som händer är att det tar längre tid att ladda tanken/arna fulla.
kW:en på pannan styr hur långtid det tar att ladda tanken med en viss mängd energi t.e.x om det tar 3timmar för dig att värma din tank med en 25kW:s panna så tar det endast 1.5timme med en 50kW:s panna.
Medan eldsatds utrymmet är det mest intressanta för det styr hur mycket energi du kan producera på ett ilägg så ett stort ved utrymme= mycket energi på ett ilägg = stor tank värmd på ett ilägg.

God jul

Lite tillägg om du gör ett fullt andra ilägg så kommer du att ha laddat den extra 750liters tanken istort sett full också för vid det andra ilägget är ju pannan redan varm så då går all energi från det ilägget till tankar eller hus så du producerar mera "nyttig" energi vid det andra ilägget.
 
Redigerat:
Jag tror nog inte att en 750 till är några problem. Jag har lagt märke till att ilägg nr 2 ofta ger mer till tankarna än nr 1 för då brinner det med bra låga från början och keramiken är redan varm. Min tank värms knappt halva på ilägg nr 1 ca 50-70 gr på mitten.Ilägg nr 2 kan få upp hela tanken till 90 grader i bästa fall.
 
kricken_ skrev:
Det är inga problem att ladda en tank till med pannan.
Det kommer att ta nästan dubbelt så länge att ladda 2st 750liters tankar som det gör att ladda bara en.
Sen skulle jag tro att din atmos är en 30kW i dagens läge för svenska atmos bytte betäckning på pannorna efter att dom gjorde miljötest hos sp.
Om jag inte mins helt fel döpte dom om dc25 till dc30sf men det kan ju hända att det är en äldre modell du har än den dom testade där.


Sen så är det ju inget som säger att du måste ladda tankarna full har du inte tid att göra mer än en brasa då blir ca 750l laddat.
Så med fungerande skiktning i tanken/arna så kan du ha väldigt mycket mer än 1500liter till den pannan det enda som händer är att det tar längre tid att ladda tanken/arna fulla.
kW:en på pannan styr hur långtid det tar att ladda tanken med en viss mängd energi t.e.x om det tar 3timmar för dig att värma din tank med en 25kW:s panna så tar det endast 1.5timme med en 50kW:s panna.
Medan eldsatds utrymmet är det mest intressanta för det styr hur mycket energi du kan producera på ett ilägg så ett stort ved utrymme= mycket energi på ett ilägg = stor tank värmd på ett ilägg.

God jul

Lite tillägg om du gör ett fullt andra ilägg så kommer du att ha laddat den extra 750liters tanken istort sett full också för vid det andra ilägget är ju pannan redan varm så då går all energi från det ilägget till tankar eller hus så du producerar mera "nyttig" energi vid det andra ilägget.
Det kan nog stämma att det är så.. Enligt Atmos hemsida så är det 75L vedmagasin med en maxvedlängd på 37cm på DC25.. En bekant har en Calmar V30 eller V33 eller vad han nu har så ser mitt vedmagasin minst ut att vara lika stort som hans, och manualen jag har är till DC25 och stämmer inte in på min panna som det ändå står DC25 på.

Det lutar nog åt en 750L tank till.
 
Redigerat:
aprilia-tobbe skrev:
Jag tror nog inte att en 750 till är några problem. Jag har lagt märke till att ilägg nr 2 ofta ger mer till tankarna än nr 1 för då brinner det med bra låga från början och keramiken är redan varm. Min tank värms knappt halva på ilägg nr 1 ca 50-70 gr på mitten.Ilägg nr 2 kan få upp hela tanken till 90 grader i bästa fall.
Har också lagt märke till det..
Det är så det dånar i pannan om man kör ett andra ilägg..

Vad har du för prylar att elda med?
 
User81 skrev:
Har idag 1st 750L acktank med 110L inbyggd
Eldar i en Atmos DC25 med "medeleffekt" på 25Kw som jag gissar är installerad nångång mellan 95-00, inte den nya korteldade modellen utan jag får in 570cm längder och fyller

QUOTE]

Den pannan skulle jag vilja se.Ler. Menar att om du får in nästan 6M långa vedpinnar i den:D
 
Har också lagt märke till det..
Det är så det dånar i pannan om man kör ett andra ilägg.
Jag eldar i en Atmos 40 kw mot en tank på ca 4m3 (hemmabyggd)
Ps ser att det står Läckeby på ditt län .Är det Läckeby i utanför Kalmar så bor jag i grannbyn.
 
Redigerat:
perra i skogen skrev:
User81 skrev:
Har idag 1st 750L acktank med 110L inbyggd
Eldar i en Atmos DC25 med "medeleffekt" på 25Kw som jag gissar är installerad nångång mellan 95-00, inte den nya korteldade modellen utan jag får in 570cm längder och fyller

QUOTE]

Den pannan skulle jag vilja se.Ler. Menar att om du får in nästan 6M långa vedpinnar i den:D
57cm givetvis, eller 570mm, välj själv:)
 
aprilia-tobbe skrev:
Jag eldar i en Atmos 40 kw mot en tank på ca 4m3 (hemmabyggd)
Ps ser att det står Läckeby på ditt län .Är det Läckeby i utanför Kalmar så bor jag i grannbyn.
Japp det stämmer bra det!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.