M
mats757: EN tank på 3-4 m3 2m3 kan räcka, men du kommer inte att ångra dig om du sätter dit lite mer än tillräckligt från början. Men se till att använda så få tankar som möjligt, helst bara en tank. Mats
1 svar · 1,2k läst
P
Patrik79: Hur går det med värmen,.. kram
29 svar · 5,5k läst
E
exerg: kolla på Ulma-pannan eller EcoTec miniQ 18 200:- + brännare
11 svar · 4,5k läst
P
Patrik79: [citat] det va tänkt till förste skrivaren ;)
39 svar · 3,5k läst
P
PST: Just expkärl är iofs bra att ha rostfritt eftersom vattnet lätt syresätts i det. Sen fungerar iofs vissa kombinationer oväntat bra i konstiga miljöer (Aluminiumchassi med rostfria skruvar i båtmotorer tex... ) Även kombinationen mellan Järnrör på ena sidan-Mässingsförskruvning-Kopparrör på andra sidan. Mässing trivs ju med koppar och tydligen rätt bra med järn också..iallafall
6 svar · 6,9k läst
S
Strandberg: Nunna och Tulikivi har ett krav på 50mm till brännbart under ugnen. Ett tips, Dubbelkolla monteringsinstuktionen på er spis.
5 svar · 7,9k läst
·
P
Palte: [citat] Montera en orlan i garaget, där gör det väl inte så mkt om det ryker in? Kulvert in till huset.
19 svar · 4,5k läst
·
M
Matss: Det är ingen fara, normalt kopplar man laddpumpen via rökgastermostat idag just för att slippa det du beskriver. 2 av 3 är bra, så länge det inte vill koka.
10 svar · 2,2k läst
G
Gomma: [citat] Har en liknande lösning, ta ett tomt plåtfat med spännring (180 liters färgfat), man fyller fatet med löv ved och lägger den i eldningshögen, blir ca 100 liter prima grillkol efter ett par timmar. Glöm inte bort att borra några hål i botten/toppen på fatet eftersom det blir mycket brännbara gaser. /Peter
4 svar · 7,2k läst
K
Kpettersson: Har läst massor här om shuntstyrning med det ena, jag är så ny på det här så jag hänger inte riktigt med. Vad jag vet så har vi sådan shuntautomatik med nån slags utegivare, när vi flyttade in så var nästan alla radiatorer avstängde och på dem sittar det sådana vred med termostat i eller vad det nu kallas, ska de stå på max när man har shuntautomatik eller ska man vrida ner
101 svar · 18,1k läst
·
K
kricken_: Läste någon stans att 28mm skall räcka upp till 40kW om det inte är så långa rör. Men om du liks skall byta ut alla rör så är det ju inte sån stor skillnad i pris att ta 35mm och då är du ju på den säkra sidan.
3 svar · 1,3k läst
R
rikard454: Well, det var ingen här som hade några erfarenheter att dela med sig av - troligen är det ingfen större skillnad men jag tänkte "rapportera" hur vi gjorde :-) Det "blev" en skorsten som vår installatör själv gjorde, och jag måste än så länge säga att vi är väldigt nöjda. betydligt tjockare gods, en enda pipa utan skarvar och snygg blev den :-) Just det där att det inte finns
3 svar · 2,4k läst
R
roke: [citat] Jo, men i normalfallet ska det alltid vara bara luft där högst uppe i det röret. Om det någon gång skulle behövas (typ vid tokkokning) så fungerar röret bra som ”säkerhetsventil”, även om det är en liten knickedick på toppen. Kärlet är inte för litet. Hade jag vetat bättre när jag lät tillverka kärlet, så hade jag ökat höjdavståndet mellan skvallerröret
19 svar · 1,6k läst
·
G
gaia: [citat] Zinkspann är bara förzinkat så det blir inte mycket zink av en spann men alltid något. Fungerar som katalysator för att bränna av tjära, sägs det. Sitter tjäran i rökrören eller skorsten så gör det kanske ingen nytta om eldlågor inte når ditt? Ja du , har du tjära i rökrören så är det ett annat fel - för lite luft vid förbränningen , för kall vatten i pannbotten
3 svar · 11,6k läst
knekten
knekten: Säg åt han får dra ut givarn när han ska maxa:p
48 svar · 13,2k läst
·
U
User81: [citat] Japp det stämmer bra det!
8 svar · 2,6k läst
P
PiKKo: har varit rädd att någon skulle fråga :) läste den tråden.. å visst jag Hade en oljetank men den har jag hunnit kapa ut :(
13 svar · 1,1k läst
2
2an: Ja det är bara en avluftare som behövs på anslutningen på/till vv beredaren, Den utgående ska den sitta på..
5 svar · 1,3k läst
V
VedErik: Glöm inte expansion. 25 liter större vid öppet kärl och 50 liter större vid slutet kärl.
2 svar · 1,1k läst
C
chaffis: Drag begränsare monteras i tex en sotlucka i din murstock och håller draget i den någelunda konstant.
5 svar · 1,6k läst
C
chaffis: Jag har sett på Combi-heat´s kamin unicombi och på den är det inga problem att ansluta en slang mellan fläkten och din tilluftkanal.
7 svar · 2,6k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag tror inte att den fungerar till CBJ faktiskt.
3 svar · 2,1k läst
P
Pake: Visst är det bra med betald motion :)
7 svar · 1,9k läst
M
Matss: Efter övergången kan du inte ha stålrör. Förr gängades stålrör direkt in i muffen på det rostfria kärlet och stålröret löstes upp på några år. Sen är det så att röret brukar vara slut när kärlet är det. Byter man kärl ska man byta till kopparrör ända ned i källaren annars kommer ett nytt läckage snart.
10 svar · 5,4k läst
G
gnoll: vore det inte smidigare att automatisera en kenjonugn? 25 kw för 125+ m brrr, jag matar hellre för hand...;)
11 svar · 3,8k läst
pellefant
pellefant: får och får, jag har då avstängningsventil mellan tryckkärlen och resten av systemet... inte så smart om jag inte skulle ha det får då måste jag tappa ur drygt 4 m3 vatten varje gång jag ska kolla förtrycket i kärlen............ och ja min ö.t ventil sitter på pannan, det är ju där vattnet/ångan blir som varmast, så det kan väl vara ett bra ställe att släppa ut det på
48 svar · 4,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det är inte mycket idé att elda med våt flis, all värmeenergin går åt till att koka vattnet till ånga. Stora fjärrvärmeanläggningar eldar med vått bränsle, men dom återvinner värmen från vattenångan när rökgaserna går upp i skorstenen.
4 svar · 3,5k läst
J
jakim: Jag vet inte med Wodke men med min kamin så sitter det en termostat i ack tanken och kaminen startar och stoppar på det inställda värdet. Eller eg. startar på inställda och går tills tempen har ökat med 10 grader. Termostatet sitter rätt högt upp i tanken så att bara övre delen av tanken värms. (solvärme i nedre delen). Vad har du för tank? Hur stor? En vanlig VVS gubbe borde kunna
3 svar · 1,4k läst
C
Carla: Jag kommer nog att sätta i ett 120 rör men enligt rekomendationer på soliduct.se så ska det räcka med 100-110. Det jag är orolig för är att jag måste sätta in en botten kona, och för att göra det måste jag ju ta upp ett ganska stort hål i skorstenen, hoppas att det inte gör att skorstenen rasar
5 svar · 2,1k läst
J
JML: jo, lägger in dom på högkant.. lite jobbigt vid sotning bara... ;) , ne.. 1,2meter ska det vara... Med 1,7m blir det hel lugnt..
4 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.