1 607 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Kan ja koppla in öppen traditionell exp så här?
Ja tyckte det verka smidigare att ha det på vinden över pannan,efter som ja har kulvert in till huset ,blir mycket meck att dra ledningar dit oxåPST skrev:Att koppla exp-kärlet med dubbla ledningar tycker jag verkar lite överambitiöst,...förstår att visten är att i första hand trycka upp kallvatten i det, men ger det verkligen så stor vinst ? Tycker det finns risk för "självcirkulation"....vilket var just det skval du beskrev...
Nä hellre skulle jag satt exp-kärlet nära tak (inte på vind) i ett uppvärmt utrymme i huset. och då slippa både frysrisk och ändå ta vara på ev överskottsvärme i det.
Jo, man kan göra så också om man vill.PST skrev:Att koppla exp-kärlet med dubbla ledningar tycker jag verkar lite överambitiöst,...förstår att visten är att i första hand trycka upp kallvatten i det, men ger det verkligen så stor vinst ? Tycker det finns risk för "självcirkulation"....vilket var just det skval du beskrev...
Nä hellre skulle jag satt exp-kärlet nära tak (inte på vind) i ett uppvärmt utrymme i huset. och då slippa både frysrisk och ändå ta vara på ev överskottsvärme i det.
Jo, men i normalfallet ska det alltid vara bara luft där högst uppe i det röret._ap_ skrev:
Om det någon gång skulle behövas (typ vid tokkokning) så fungerar röret bra som ”säkerhetsventil”, även om det är en liten knickedick på toppen.
Kärlet är inte för litet.
Hade jag vetat bättre när jag lät tillverka kärlet, så hade jag ökat höjdavståndet mellan skvallerröret och inloppet för ångblåsröret.
Jag trodde att jag hade tagit till tillräckligt, men icke sa nicke.
Jag fick göra en liten lyra i stället.
Men egentligen skulle jag kunnat strunta i lyran och bara tömt ut lite vatten i stället.
Då hade höjden mellan vattenytan och kärlanslutningen ökat.
Då hade det inte orkat upp för att spilla över.
Redigerat:
Klicka här för att svara