är det någon som har byggt en egen vattenmantel?
jag håller just nu på med en konvertering. på sikt så kommer det säkert att köpas en fabrikstillverkad kamin med vattenmantel men då måste jag fixa en faslig massa i vardagsrummet först så jag funderade på om man inte skulle kunna ha lite nytta av energikassetten som jag eldar i redan nu.
ca 20 - 30 min efter det att jag startat elden i kaminen så har jag 120 grader i utrummet ovanför eldstaden (sen klarar inte min termometer mer). i detta utrymme så finns sedan tidigare en fläkt som ökar på luftcirkulationen runt kassetten så det produceras en massa varm luft som man eg inte har så stor nytta av om man inte vill basta samtidigt som man äter kvällsmat ;D...
har fått den här länken någonstans ifrån men vet ej vart: http://www.privatprojekte.de/ borde inte det kunna fungera? alternativet skulle ju vara att svetsa ihop en låda men två anslutningar som man kopplar till en laddomat.
någon som har testat eller har andra erfarenheter, är inte så sugen på att totalrenovera vardagsrummet just nu (eller ens de närmaste åren)?
likblek
jag håller just nu på med en konvertering. på sikt så kommer det säkert att köpas en fabrikstillverkad kamin med vattenmantel men då måste jag fixa en faslig massa i vardagsrummet först så jag funderade på om man inte skulle kunna ha lite nytta av energikassetten som jag eldar i redan nu.
ca 20 - 30 min efter det att jag startat elden i kaminen så har jag 120 grader i utrummet ovanför eldstaden (sen klarar inte min termometer mer). i detta utrymme så finns sedan tidigare en fläkt som ökar på luftcirkulationen runt kassetten så det produceras en massa varm luft som man eg inte har så stor nytta av om man inte vill basta samtidigt som man äter kvällsmat ;D...
har fått den här länken någonstans ifrån men vet ej vart: http://www.privatprojekte.de/ borde inte det kunna fungera? alternativet skulle ju vara att svetsa ihop en låda men två anslutningar som man kopplar till en laddomat.
någon som har testat eller har andra erfarenheter, är inte så sugen på att totalrenovera vardagsrummet just nu (eller ens de närmaste åren)?
likblek
Hej
Jag har också funderat mkt kring detta att bygga vattenmantel. Har dock ingen erfarenhet.... ännu.
Jag har också funderat mkt kring detta att bygga vattenmantel. Har dock ingen erfarenhet.... ännu.
Hej, jag har en liknande (lite snyggare ;D ) spis i ena köket och den vill jag förståss inte ersätta med en ful kökspanna. Desutom sitter den i andra våningen, väger kring 3 ton (känns så i alla fall) och jag har ingen lust att byta ut den mot något annat.
Nu ska jag drar in vattenburen och tänkte ansluta denna spisen typ parallelkopplad till resten av värmesystemet. Det finns ju denna fina vattentanken på sidan som jag inte använda.
Nu fundera jag att plocka bort tanken och svetsa ihop en ståltank som jag kan sätta dit. Då ser man inte det från utsidan, och inne blir det i alla fall lite tillskott. Jag bruka använda spisen hela vintern för att koka, så det hade ju varit fint att höja temperaturen på returen med den.Någonting som talar emot detta?
Normalt borde jag kunna använda den som vanlig element också, eller? Är inte spisen igång, då värma jag upp den som alla andra element (sätta en termostat någonstans så att man kan stänga av den)
elda jag i spisen då blir värma den upp returen.
Sen måste jag väl sätta en lite expansionstank i närheten? Säkerhetsventil också?
Elda man som vånsinnig i den idag, då kokar vattnet i tanken ibland. Men den är ju öppet uppe så inga problem så. Eller ska jag kanse bara sätta dit en värmeväxlare istället? Vad händer om jag glömmer fyller i vatten då? Någon som har gjort detta redan?
Mvh, Nisse
Nu ska jag drar in vattenburen och tänkte ansluta denna spisen typ parallelkopplad till resten av värmesystemet. Det finns ju denna fina vattentanken på sidan som jag inte använda.
Nu fundera jag att plocka bort tanken och svetsa ihop en ståltank som jag kan sätta dit. Då ser man inte det från utsidan, och inne blir det i alla fall lite tillskott. Jag bruka använda spisen hela vintern för att koka, så det hade ju varit fint att höja temperaturen på returen med den.Någonting som talar emot detta?
Normalt borde jag kunna använda den som vanlig element också, eller? Är inte spisen igång, då värma jag upp den som alla andra element (sätta en termostat någonstans så att man kan stänga av den)
elda jag i spisen då blir värma den upp returen.
Sen måste jag väl sätta en lite expansionstank i närheten? Säkerhetsventil också?
Elda man som vånsinnig i den idag, då kokar vattnet i tanken ibland. Men den är ju öppet uppe så inga problem så. Eller ska jag kanse bara sätta dit en värmeväxlare istället? Vad händer om jag glömmer fyller i vatten då? Någon som har gjort detta redan?
Mvh, Nisse
Som gammal ventilations montör så skulle jag nog istället försöka bygga in ett mini fläktsystem att flytta runt värmen med. ett litet spirorör med en tyst fläkt kan förflytta förvånansvärt mycket värme på en timme. dessutom ingen risk för översvämning och dessutom betydligt billigare och "gör det själv" vänligt. fläkten kan man ju termostatstyra så den startar då man anser att man har överskottsvärme i rummet.
Går inte kanalen genom något kallt utrymme så behöver den heller inte isoleras.
Steffe
Går inte kanalen genom något kallt utrymme så behöver den heller inte isoleras.
Steffe
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det blir liten area mot värmen så jag tror inte att den skulle ge speciellt mycket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
