Byggahus.se
Har ett relativt begränsat utrymme i källaren men vill fortfarande få upp vatten volym till minst 3m3 för att köra mot en Calmar V65. Hade tänkt att köra med en större rektangulär tank 1500 X 1500 X 1000 som slav tank och en 750 teknik tank men tyvärr får jag inte in det pga bredden i trappan ner till källaren utifrån.

Nu håller jag på fundera på 3 st 1300 oisolerade som de kapar så att de är högst 1750 (tar ner från 1975) så att jag får plats med 200 mm isolering på toppen i källaren. Jag har tyvärr inte utrymme att regla upp en rektangulär yta för att isolera. Finns det en relativ bra sätt att isolera de runda tankarna på plats själv? Kan inte isolera innan - då kommer jag inte igenom dörren...

Vart kan man köpa materialet om det finns någon bra lösning?

Från huskvarna tanksvets går det att köpa form pressad pur isolering till även 1500l tanken.
För dom flesta räcker nog 45mm pur isolering det går ju att tilläggs isolera även dessa.
Denna 1500l tank är 110cm i diam och 175cm hög.

Eller nu vart jag osäker med jag tror att det är från tanksvets som lindquist heating tar sina tankar var iaf där jag hittade mått och isolering.

Hmm pressad pur isolering... är det då något tejp för att sätta ihop detta? Vet du om det var lätt att få fram för en "kapad" tank?

Pratade med grannen som sagt att man kan skjuta något slags "skum" runt omkring - det hade de gjort och det fungerade bra. Någon som har hört något om detta?

Man kan spruta acktanken med polyeretan skum:)

Jag skulle kanske skrivit form gjuten pur isolering istället.
Men att göra som knekten skriver är nog det bästa så att det inte blir några skarvar alls.
Tyvärr så tror jag att det är rätt dyrt att isolera med pur om man skall göra det själv.
Vanlig typ fog skumm tål inte högre temp än 80°C så det är nog nån annan sort som används till ack tanks isolering.

Du har inte utrymme att bygga in dom? Dvs bygga en "låda" runt tankarna och fylla med lösull. Smidigt och snyggt...

Hej,

När det gäller acku-tankar så har Mollepannan en egentillverkad tank som är framtagen för att, på ett enkelt sätt, få in i trånga utrymmen och genom trånga dörröppningar. Kolla bifogad länk, jag hoppas att den fungerar. Kolla annars på www.mollepannan.se och klicka Dig vidare.

http://www.mollepannan.se/pdf/acktankoval.pdf

canuck skrev:
Jag har tyvärr inte utrymme att regla upp en rektangulär yta för att isolera. Finns det en relativ bra sätt att isolera de runda tankarna på plats själv? Kan inte isolera innan - då kommer jag inte igenom dörren...

Vart kan man köpa materialet om det finns någon bra lösning?
Regla upp den ytan du kan ( man kan ju regla andra former än bara en fyrkant) och bygg in tankar med någon skiva så isoleringen hålls på plats. Fyll med lösull så gott det går. Packa inte för hårt för då blir isoleringsförmågan sämre - det skall vara luftigt men utan luftfickor. Det blir billigast och måttanpassat till utrymmet du har. Så har vi gjort efter en tips här på forum :)
Du kan faktiskt ställa alla tankar tätt sida vid sida utan spalt för dom kommer att hålla samma temp. Planerar du värma fex med el och inte elda mot tankar på sommaren så får du isolera mellan tekniktank och slavtank så slavtanken inte stjäll värmen när du värmer bara tekniktanken. Dom andra 2 slavtankar kan stå tätt på varandra. Det kanske ger dej mer plats för isolering av sidor mot vägg ? Det har vi missat men du hinner använda det tipset :).

Ibland är det lönt att riva en vägg för att få en stor tank på plats. Är det möjligt utan att riskera att huset rasar så tänk en gång till . Vi rev ut en källarfönster :). Rektangulära tankar kan du också beställa måttanpassat. Du kan få den utrustad som teknikertank så det inte behövs en separat .... du kan ha en trycklös system så du slipper ha en stor tryckexpansionstank stoende bredvid och dyrt konstruktion på en trycksatt rektangulärtank... ja, möjligheter är många så missa inte att fundera över ALLA möjligheter :).
ANNARS ångrar du dej att du inte gjorde ALLT för att få stor tankvolym till din 65kW-panna.
gaia

Jag skrev lite grann om isolering av ack-tankar här (det finns lite bilder också).

enangrarn skrev:
Hej,

När det gäller acku-tankar så har Mollepannan en egentillverkad tank som är framtagen för att, på ett enkelt sätt, få in i trånga utrymmen och genom trånga dörröppningar. Kolla bifogad länk, jag hoppas att den fungerar. Kolla annars på www.mollepannan.se och klicka Dig vidare.

[länk]
Det är väl Vedsol i Långshyttan som gör de där tankarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.