5 444 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
läckande expansionskärl
Medlem
· Västra götaland
· 3 inlägg
hej vi köpte ett hus för ett par månader sedan.
Idag så upptäckte vi att expansionskärlet på vinden läcker troligtvis ett rosthål.
Vi funderar på om man ska byta ut det eller införskaffa ett slutet i pannrummet har läst runt lite här och på andra sidor men det är ju lika många som säger att man inte ska ha ett slutet om man eldar med ved som det som säger att man kan ha det.
Vore tacksam för lite hjälp.
Idag så upptäckte vi att expansionskärlet på vinden läcker troligtvis ett rosthål.
Vi funderar på om man ska byta ut det eller införskaffa ett slutet i pannrummet har läst runt lite här och på andra sidor men det är ju lika många som säger att man inte ska ha ett slutet om man eldar med ved som det som säger att man kan ha det.
Vore tacksam för lite hjälp.
Därom tvistar de lärde... Nackdelen med tryckkärl är att det blir ganska stora tryckvariationer i systemet beroende på om ackumulatorerna är tomma eller fulla. Nackdelen med öppet expansionskärl på vinden har du just upptäckt...
Sedan finns det en kompromiss, när man har trycklösa ackumulatorer och värmeväxlare till så väl tappvatten och värmeuttag. Se annan tråd här ovan.
Sedan finns det en kompromiss, när man har trycklösa ackumulatorer och värmeväxlare till så väl tappvatten och värmeuttag. Se annan tråd här ovan.
Tryckkärl fungerar utmärkt med ved men kopplas in lite annorlunda mot ett öppet så antagligen måste din anläggning kopplas om lite isf. Det enklaste är troligtvis att sätta dit ett nytt öppet kärl på vinden, kolla till ledningen upp också.
Hej och välkommen till forumet!Kpettersson skrev:hej vi köpte ett hus för ett par månader sedan.
Idag så upptäckte vi att expansionskärlet på vinden läcker troligtvis ett rosthål.
Vi funderar på om man ska byta ut det eller införskaffa ett slutet i pannrummet har läst runt lite här och på andra sidor men det är ju lika många som säger att man inte ska ha ett slutet om man eldar med ved som det som säger att man kan ha det.
Vore tacksam för lite hjälp.
Läcker expansionskärlet så får du fixa det relativt omgående. Byta är enklast.
Är det röret så kan det behöva bytas en bit. Är det lätt åtkomligt kan du täta provisoriskt.
Som sagt...det finns supermånga åsikter och idéer om vilket man ska ha, och eftersom det finns så otroligt mycket skrivet om detta så undrar jag vad du vill ha hjälp med förutom allt som redan står skrivet?
Läs trådarna och du kommer nog fram till vad du vill ha/göra.
Ett öppet rostfritt exp.kärl är absolut att föredra vid vedeldning.
Det är dock mycket viktigt att inga rör eller kopplingar av järn är anslutet mot ett rostfritt kärl då galvanisk korrosion kommer att ge problem ganska snart. Anslutningarna mot kärlet måste vara av koppar, mässing eller plast.
Det är dock mycket viktigt att inga rör eller kopplingar av järn är anslutet mot ett rostfritt kärl då galvanisk korrosion kommer att ge problem ganska snart. Anslutningarna mot kärlet måste vara av koppar, mässing eller plast.
Räker det inte att man har en plast övergång någonstan på vägen?Cinolin skrev:
Efter övergången kan du inte ha stålrör. Förr gängades stålrör direkt in i muffen på det rostfria kärlet och stålröret löstes upp på några år.
Sen är det så att röret brukar vara slut när kärlet är det. Byter man kärl ska man byta till kopparrör ända ned i källaren annars kommer ett nytt läckage snart.
Sen är det så att röret brukar vara slut när kärlet är det. Byter man kärl ska man byta till kopparrör ända ned i källaren annars kommer ett nytt läckage snart.
Klicka här för att svara