Hej! Har en nyinstallerad kökspanna Classical 5, 23 kW, med öppen expansion 75 l kärl laddomat 21 och en 750 liters tank.

Första gångerna jag brassade på så gick det bra, och jag hade hela tanken uppe i nära 90 grader. Jag shuntade då ut fullt med för att lufta av.

Efter ett par lyckade eldningar blev det plötsligt problem med pannkokning. Jag bytte termostat till 72 graders, eftersom vattenvolymen i pannan endast är 25l. Fick även fylla systemet en del.

Nu kan man elda på utan att pannan kokar, men när jag når 80 grader på översta termometern och c:a 70 i botten så börjar det sjuda i tanken. Det slutar om jag shuntar ut mer på radiatorerna, och öppnar radiatorventilerna. Men jag vill ju kunna ladda tanken utan att köra fullt på radiatorerna...

Jag hade tanken uppe i nära nittio grader de första eldningarna, så varför funkar det inte nu? Kan det vara något slags undertryck som får systemet att koka så lätt, eller vad?

Tips mottages tacksamt.
 
kanske bara termometrarna som visar fel...
 
Jag tror att det beror på att pannans vattenvolym bara är 25 liter. När det kommer 70 gradigt vatten tillbaka från tanken så hinner inte det kyla ner pannan tillräckligt.
Du kör ladd-pumpen på läge 3 hoppas jag?
Jag tror att det skulle kunna bli bättre om du byter ut pumpen på laddomaten mot en kraftigare, då blir det så pass bra cirkulation att pannan inte hinner koka.

Har du installerat dragbegränsare förresten? Om du kör utan så blir det värre och värre drag i pannan allt eftersom skorstenen blir varmare. Tillslut så får du jättehöga rökgastemperaturer i skorstenen. Mycket värme försvinner ut där, men pannan brukar också bli väldigt varm för det kan lätt bli övertändning så att all ved brinner samtidigt.
Med en dragbegränsare så hålls draget konstant och det brinner jämnare.
 
En laddomat21 borde räcka pannan ger ju bara 14-16kW till vattnet och har en vattenvolym på 23liter.
Om man jämför det med min panna som ger 35kW och har en vattenvolym på 50liter med den så kan jag utanproblem köra laddomaten på 2:an.
Om man räknar såhär 16kW/23liter= 0.695kW per liter eller 35kW/50Liter = 0.7kW/liter.

När du hade den högre termostaten var hela tanken 90°C då eller bara toppen?
Om du kör laddomaten på läge2 och har 78°C termostat så brukar den ladda ca 90°C kan ju vara så att den fortfarande fick in kallt vatten från botten av tanken då.
För med 72°C termostat så är den inne på andra varvet av tank laddning när den övre mätaren visar 80°C om du då har 70°C i botten kanske inte kylningen räcker.
Då är det som spaedgris skriver att du skall ha en drag begränsare installerad för kW från pannan ökar med rökgastemperaturen och efter att du laddat tanken ett varv så borde skorstenen vara genom varm så att draget ökar då ökar även rökgas tempen och därmed kanske laddomaten får svårt att skyffla undan.
 
Redigerat:
Tack för alla tips.

Puttrandet i tanken var nog bara frigjort syre, för det börjar ge sig nu.

Jag skulle gärna vilja ha en vanlig dragregulator (termostat och kedja till luckan) på pannan, men då får jag nog göra om dragluckan, som tyvärr öppnas i sidled (bild: http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/koksspisar/classical_modell5.htm) Men en dragbegränsare kanske kan vara en idé, bara jag fattar hur den ska installeras....

Tills vidare får jag hålla koll på draget manuellt, och det är ju lite segt. Hade inte koll på detta med ökat drag vid uppvärmd skorsten, utan jag braschade nog på lite för hårt. Pannan är dessutom gjutjärn och kan bli riktigt het. Detta i kombination med liten vattenvolym gör förstås att den lätt kokar...

Ska prova att gå tillbaka till 78 graders termostat och elda lite lugnare, så får vi se hur det går...
 
Redigerat:
Drag begränsare monteras i tex en sotlucka i din murstock och håller draget i den någelunda konstant.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.