Hej

Undrar om någon vet hur mycket pelletsförbrukningen går ned om man byter ut sin gamla oljepanna mot en panna ämnad för pellets brännare?

Svårt att veta så där rakt av men ett lätt sätt att kolla vad du har för verkningsgrad med peöllets är att köra på elpatron i nått/några dygn o jämföra med elförbrukningen då du kör pellets, Energiinnehållet är 4,8-5 kWh/kg i pellets..

Går det 100 kWh el då du kör elpatron o t.ex 24 kg pellets/dygn så har du 85% i verkningsgrad, Detta bara ett exempel..

För egen del sjönk årsförbrukningen ca 2 ton/år efter jag bytte ut oljepannan från -72, från knappt 7 ton till knappt 5 ton/år..

1)
Kolla rökgastemperaturen på din befintliga panna, är den i paritet med en pelletspannas rökgastemp är pannans förmåga att dra åt sig pelletsvärmen ok.
2)
Kolla temperaturen i pannrummet, blir det mycket varmt där så kanske en modernare panna är vettig (Om inte huset ändå tillgodogör sig pannrumsvärmen)
Sommartid kanske det lönar sig bättre med en elberedade för varmvatten i serie med pannan iallafall om man inte har jätteförbrukning av VV.

Sen beror det också på vad du menar med "gammal" panna. En oljepanna från mitten av 70 talet var faktiskt ganska effektiv, medan den från 50-60 talet var en katastrof. (Mina föräldrar hade oljeeldning i ett litet hus på 60-talet, kanske 120 kvm drog 5kbm olja/år...när de flyttade till 250 kvm och en ny oljepanna på 70-talet blev det 2,5kbm olja per år !!!!, (Pannan var så effektiv att det blev kondens i skorstenen så ett insatsrör behövdes i den nybyggda tegelskorstenen)

Tack för svaren. Pannan är från 50talet, så jag antar att jag eldar för kajorn som bygger bo i skorstenen varenda vår.:)

Oljeförbrukningen styrs ju av värmebehovet och bla husets isolering. En nyare oljebrännare och styrning påverkar också förbrukningen och det beror inte på själva pannan. Att kolla rökgastemp är ett bra tips så kolla det innan du fryser ut kajorna :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.