Har ett hus som värms med en 10-år gammal jordvärmeanläggning och förre ägaren gjorde av med ca 19 000 Kwh/år. Det finns en Handöl 10 kamin i huset som dock ej användes särskilt flitigt tidigare.¨

Jag har lite funderingar på att sätta in nedanstående vedeldnings-system men vet inte om det kommer att löna sig eller vara värt besväret. Jag eldar själv flitigt i braskaminen och konstruerar just nu ett system för att föra runt värmen lite mer effektivt. Angiven effekt från Handöl är 7-8kW vilket borde räcka till för att värma huset om jag kan fördela det på rätt sätt.

Det krävs jobb att hantera en vedpanna men vad tror ni om min kalkyl nedan? Kommer att stödköra värmepumpen vid resa eller rälig kyla.

Kalkyl:
Spara ca 10 000 kWh/år - 10 000 kr
Ved ca 20 kbm a´ 300 kr/travad kubik -6000 kr/år
Kostnad +installation 100 000
Avbetalningstid 100 000/4000 ger 25 års avbetalningstid, med andra ord ointressant.

Vedpaket 2:
Rek ca-pris: 57.625 kr

1500 liter: NIBE VEDEX 3300, ACCU 120/380, 2 st ACCU 500, Kopplingspaket (för termiskt uttag 83), Elpatron 6 kW med kopplingsbox

Ved kostar ungefär 30 öre kWh, det gör värmepumpen oxo.

I din kalkyl saknas räntan på de 100 000, dvs ca 5000 per år. Sotning och service av pannan tillkommer dessutom.

Glöm vedpannan.

Skaffa en trevligare hobby än vedeldning och le belåtet för dej själv när du betalar elräkningen. :)

Instämmer med föregående talare. Det enda intressanta med att elda i kamin när man har tillräckliga värmepumpar är att det är lite mysigt så här års. Men det är inte lönsamt, ens på marginalen, och det är en himskans massa arbete med det.

Har du ngn aning om hur mycket hushållsel du gör åt? Sätt en elmätare på pumpen så kommer du få ut lite mer underlag för vad du kan tjäna.. Tar du reda på det så kan nog forumet hjälpa dig att diskutera varför din VP drar så mycket el, om det nu är den som är boven.
Själv gör jag åt 14500 kWh, då är det hälften/hälften VP/hushåll, vilket jag tycker är fullt rimligt och skulle aldrig ngnsin få för mig att börja med vedeldning för att få ner kWh på uppvärmningen.

mycke_nu skrev:
Ved kostar ungefär 30 öre kWh, det gör värmepumpen oxo.

I din kalkyl saknas räntan på de 100 000, dvs ca 5000 per år. Sotning och service av pannan tillkommer dessutom.

Glöm vedpannan.

Skaffa en trevligare hobby än vedeldning och le belåtet för dej själv när du betalar elräkningen. :)
Vad veden "i praktiken" kostar beror ju också lite på hur man bor.... (På landet med egen skog eller i en villa i stan). 30öre /kWh kan nog stämma om man är tvungen att köpa kapad och kluven ved, men är man beredd att göra det jobbet själv och har plats att torka veden blir det betydligt billigare (men kräver eget arbete)

Men värmepumpsanläggningar har en dessutom del nackdelar man skall vara medveten om:

1) Kan vara dyra i anskaffnining jämfört med alternativen (Tex om berghål skall borras och det redan finns pannrum och skorsten i huset)
2) VP är bäst som en "bas" dvs dimensioneras normalt inte så att de ger tillräckligt med effekt när det är som kallast ute & drar el som spetsvärme när det är som kallast ute.
3) Livslängden på kompressor/anläggning är kortare än för tex en vedanläggning.
4) VP är trots allt beroende av en hel del el. Och ju dyrare elen blir desto mindre lönsamma blir de jämfört med att elda biomassa . (Om vi nu dessutom kommer att få se en stor del av fordonsparken att övergå till el- eller elhybrider i framtiden lär knappast elpriset sjunka, dessutom älskar ju politikerna att lägga skatt på el). Om man bor lite ensligt till kan det också vara tryggt med en anläggning man kan köra med endast ett litet reservaggregat om det skulle behövas (Brännarfläktar & cirkpumpar).

Men visst, vill man ha något som inte behöver tillsyn några gånger i veckan (pellets) eller varje dag (ved), så är värmepump det enda rimliga ekonomiska valet om man inte har tillgång till fjärrvärme.. Kostnadsmässigt (om man är beredd att lägga till lite eget arbete) tror jag dock att en pelletsanläggning matchar värmepumpen ordentligt om man redan har ett "pannrum".

Fördelen med ved är att den värmer tre gånger.
1: När man sågar ner den och fraktar hem den.
2: När man hugger upp den.
3: När man eldar den.

4. När man lägger in den i vedboden
5. När man tar ut den ur vedboden
6. När man städar efter att ha burit in veden
7. När man tar ut askan
8. När man städar efter sotaren..

Visst är det bra med betald motion :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.