Jag har läst på många ställen att verkningsgraden på en kombipanna från 70 talet är dålig när man eldar med ved.
Och jämför man med en modern vedpanna så har jag förstått att de har sk undereldning osv

MEN
Om man eldar i en vanlig kamin, med samma princip som i kombipanna, så uppges det att man har 75-80% verkningsgrad. Borde det inte bli samma sak i pannan, där man ju eldar en brasa på samma sätt.

I en kamin brukar det nu för tiden vara en slags plåt ovanför eldstaden som rökgaserna ska ta sig runt, och på så sätt minska sin hastighet och värma mer (antar jag)

Men på min panna så har jag rökröret i samma nivå som elden, vilket borde medföra att rökgaserna först går uppåt, och sedan tvingas ut längre ner vilket i så fall också minskar hastigheten eller?

Och i pannan värmer jag ju upp vattnet i pannan och det i systemet (har ingen acktank), men det är i alla fall mer än med kaminen som bara värmer luften.

Kort sagt om jag i ett tänkt exempel har en kombipanna bredvid en kamin, ska jag då elda i kaminen eller pannan, om jag bara tänker på verkningsgraden? (och då tänker jag bort ev fördelar med vattenvärming och sådant med pannan).

Verkningsgraden är räknad på olika sätt.
På pannan mäter man endast hur mycket vatten den kan värma X antal °C med en given mängd ved.
Där räknas inte någon uppvärming av luften i rummet där pannan står och ev murstock som blir varm.
Kaminen har dom nog bara mätt hur mycket luft den kan värma i ett rum.
Dock är jag osäker på hur verkningsgraden mätas med en kamin.

håller med kricken .. och dom gamla värmepannorna är dåligt isolerade också.....

mvh

aha, då förstår jag lite mer, man mäter alltså inte hur effektiv förbränningen är, dvs hur mkt energi som frigörs av veden, utan hur mycket som energi som går till vattenuppvärmningen.

En mer korrekt version av min fråga är väl därför om pannan har lika effektiv förbränning som kaminen?

Pannan har nog bättre förbränning om den är optimalt inställd.
Iaf bättre än de flesta kaminer finns några värsting kaminer som mest troligt bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.