Tjenare!

Har nu kört min anläggning några gånger och observerat följande:

Jag har svårt att få den till att "blålågeförbränna"!
Det brinner ner mot skålen som vanligt och sen plötsligt tvärbrinner det till runt skålkanten med blålåga. Så kan det hålla på från och till!

Den går ofta tät tycker jag, alltså att jag har världens största glödbädd i vedutrymmet men i princip ingen eld i skålen.

Övre keramiken har spruckit (det gör väl inget, men ändå) Pyreldade pannan länge för att torka keramiken men det gjorde föga nytta.

Efter några eldningar såg jag att skålen glidit fram vilket medförde att elden inte gick mot luckan utan mot bakväggen.
Efter en eldning så kan jag styra tillbaka skålen 1-2 mm.

Vid sotning så insåg jag att de har skickat med pajasprodukter. Att skicka sotningsviskan genom tuberna är i princip omöjligt. Jag måste köpa nya ordentliga grejer!!!

Är det nån som kan hjälpa mig, hur skall jag få pannan att motsvara mina förväntningar. Jag trodde att jag köpt en av de bästa pannorna men det känns just nu som att jag lika gärna kunde ha köpt en Orlan! Trodde det var ett flaggskepp jag köpt, inte en jolle!

//Warlock

hej jag har en v33 o den funkar bra men vad gäller sotningen så hade jag samma problem,det var ett helvete i början.det går lättare efter 3-4 gånger.

Warlock skrev:
Det brinner ner mot skålen som vanligt och sen plötsligt tvärbrinner det till runt skålkanten med blålåga. Så kan det hålla på från och till!

//Warlock
Så kan min v33 bete sig om jag eldar med dragbegränsaren stängd. Ofta tillsammans med för mkt sekundärluft.

Eldar du med luftinställningarna enl manualen? Prova att minska både primär och sekundär. För mkt primär gör att den övertänder.

Har du dragbegränsare? Det är nog så att draget varierar därav på/av blålågan.

Tjenare!

Jag har en dragbegränsare inköpt men ej installerad. Är det alltså läge att mecka dit den på en gång? Den köpte jag ju till pelletseldning...(vilken brännare ska man ha förresten?)

Tycker att pannan är lite kinkig! Jag står och pular på i pannrummet och eldar. Jag öppnar och ser att det är ordentlig glödbädd och att det brinner hyffsat. (dock ingen blålåga). Då går jag ut och ser till min förvåning att jag har kraftig vit rök ur skorstenen. Är inte det en indikation på fuktig ved? För fuktig är den då rakt inte, har legat ute i 2 år under tak!

//Warlock

Det brukar ryka om dom flesta skorstenar,iallafall istarten de¨t är nog bara fukten i veden som kondenserar om röken är vit.:)

Försök låta bli att öppna luckan mer än när det är dags att fylla ved. Varje gång du öppnar luckan får brasan mer luft och veden övertänder. När min panna övertänder så har jag också mkt rök.

Tjenare!

Nä, jag får ingen ordning på pannan. Får den inte att blålågeförbränna och den ryker ju faan mer än min gamla kombipanna!!!

Hjälp...!

//Warlock

ibland när jag lagt v65an full med ved innan den kommit upp till drygt 80°, kanske 60° eller nåt sånt så blir det vit rök och jag ser ingen låga i hålet, då brukar jag öppna sekundärspjället max några sekunder och då brukar den komma igång, samma fenomen kan uppstå när jag öppnar övre luckan.
min låga är orange, tittar jag genom hålet å in upp mot övre keramiken så kan den ju vara lite blåtonad. min övre keramik sprack rätt så fort och nu efter ca 1 års eldande så är snart den undre i 2 delar å jag feseldade i början, några vedträn i taget bara för att torka keramiken och för att se att det cirkulerade osv...
sen har jag (trebema) problem med att undre keramiken inte sluter tätt i bakkant mot den lodräta plåten eftersom den är sneklippt och för kort, jag fick ny keramik men det hjälpte inte så jag svetsade dit ett plattjärn för att förlänga plåten i nederkant, men nu så har den släppt i ena kortsidan och böjt sej inåt i förbränningsrummet så keramiken glipar i bakkant och elden "smiter" förbi där och direkt till tubrören utan att passera "runt" undre keramiken vilket ger att veden brinner upp fortast längst in i pannan och "tippar" bakåt. trebema funderar på hur dom ska lösa problemet, ett förslag var lös sten ovanpå undre keramiken vilket jag inte vill ha, ett annat att svetsa plattjärn i sidorna där undre keramiken ligger för att få upp den högre, det vill jag inte heller ha, vem vet vad som händer om några år, då kanske den börjar läcka där? så mitt förslag till dom är att dom byter ut den felaktigt byggda pannan.

Warlock skrev:
Tjenare!

Nä, jag får ingen ordning på pannan. Får den inte att blålågeförbränna och den ryker ju faan mer än min gamla kombipanna!!!

Hjälp...!

//Warlock
Jag hade lite problem i somras att den började ryka ungefär som du beskrev i ett tidigare inlägg. Det visade sig att jag hade flyttat lite på sekundärspället lite grann och det verkar som att den är lite känslig för sekundärinställningen. Som jag har det nu kör jag primär på 3 och sekundär på läge 2 och den går helt kalasbra, ingen rök förutom just vid uppvärmning och bra låga. Det tar ju en stund för en panna att stabilisera sig när man meckat om luftinställningen så man får vänta typ 10-15 minuter innan man ser resultatet (finns en risk att man fiddlar fram och tillbaka i ren otålighet när man ställer in).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.