Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Hej. Har nu följt forumet ett tag och det känns som man verkligen behöver ha en RGT för att se hur man eldar och så vidare. Har nu köpt en på Clas olsson men funderar på var den ska monteras. Har bara en kort rörstump på ett par cm från pannan upp till rökröret, som sedan delas åt två håll. Åt vänster går rökgaserna ut i skorstenen och åt höger sitter det en dragbegränsare. Borde inte rökgaserna blandas med luften från dragbegränsaren och kylas ner så att jag får fel värde på RGT:n om jag sätter den i den delen av röret som är mellan dragbegränsaren och skorstenen?
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Har försökt uppbringa en skiss för att förklara. är det bara på den korta anslutningen som den kan sitta? Är det inte en lite konstig montering av dragbegränsaren eller är det vanligt att man har dem där? Det sitter ingen justering på den utna är bara en tunn plåt som hänger rakt ner, så det är väl en enklare variant.
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Tja, från anslutningen och upp till kronan kanske den är 8 meter. Nej, inget alls, bara en plåt som hänger ner. Just nu är den lite felmonterad, så röret från pannan lutar lite ner mot skorstenen. Detta gör att dragbegränsaren står lite öppen hela tiden. Hade tänkt lösa det med att skära av lite på det korta röret från pannan så det kommer rakt. Men då blir det ännu mindre plats att sätta RGT på...
Nja..den lär väl inte fungera som en riktig dragbegränsare....men nu är det ju inte det du vill ha tips om...annars om du vill ha en nån gång lär det vara en KW 012 du behöver....
En RGT tar inte så stor plats...vad har du tänkt dig...en analog....(Dom är igentligen inte för fast install....men du kan ju mäta och sen plugga hålet ...
Mvh
En RGT tar inte så stor plats...vad har du tänkt dig...en analog....(Dom är igentligen inte för fast install....men du kan ju mäta och sen plugga hålet ...
Mvh
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Ja, jag hade tänkt mig en analog. Varför är de ej för fast installation? Var får man tag på digitala? Jag har bara kollat runt lite som hastigast på clas olsson och rinkaby men de har bara dessa analoga. Pannan är en CTC 2200 kombipanna. Det finns ju en lucka för att sota tuberna men som jag fått uppfattningen så går inte röken från eldstaden via tuberna utan det är bara röken från oljebrännaren som passerar dem. Tanken är väl inte att ha pannan för alltid heller utan har bara slängt in den för att ha något så läge och samtidigt se vad jag vill satsa på för uppvärmning och det lutar åt en riktig vedpanna. Men så länge vill man ju ha det att fungera så bra som möjligt.
Materialet mattas med tiden vid fast install (Analog)....
Digital....finns billiga =Stektermometer (Visar oftast 30-40 C fel efter ett tag)...Dyrare finns med spetsgivare.(Tål 1000 C)....Alla tre varianter finns ju på Classe
Mvh
Digital....finns billiga =Stektermometer (Visar oftast 30-40 C fel efter ett tag)...Dyrare finns med spetsgivare.(Tål 1000 C)....Alla tre varianter finns ju på Classe
Mvh
jag hade en analog först men efter att jag släppt sotviskan på den så köpte jag en 100:- stektermometer på rusta, å den har funkat bra och efter 374 års eldande så tror jag inte den visar annan temp än tidigare
Svar på analog mattas med tiden=Dom som säljer tillverkar skriver Ej för fast installation......Sen om man låter den sitta i kan ju ingen bestämma över..Sen är det perfekt att dom håller i evigheter
..Men är man noga!! kalibrera dom...Själv är man lite av att klockan skall gå på sekunden....Men det är jag det
Mvh
Mvh
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Men varför borde den mattas av? Om man jämför en analog som går upp till 500 grader och man ligger runt 300-350 så är det inte direkt så att man ligger i gränslandet heller. Då borde även en analog rumstermometer från -20 till +40 och som ligger runt 20+ också mattas av? Kanske är så att man har högre krav på grejer som ska monteras permanent i en värmeanläggning och därför skriver man så.