3 478 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
problem (fuktig flis)
Hej. Nu har jag kommigt igång med min fliseldnig på allvar och är riktigt nöjd med den.
Det är en iwabo 50 brännare dåckad tille en tulimax 50 panna, före det har jag ett 2.4 x 2.4m
flisföråd med fjäderomrärare allt har funkat bra tills nu!!!
Problemet är att jag inte flisade tillräckligt mycket fis i somras.
Blev tvungen att flisa förra helgen och den flisen är alltså reält fuktig, inte bra med detta system. lösningen jag skulle vilja testa är att i matarskruven före slusskruven förse flisen med diesel i jämna intervaller.
Är det någon som vet vad för slags magnetventil eller dyligt man kan använda.
Föresten jag vet att NI vet.
Tack på förhand
Marcus.
Det är en iwabo 50 brännare dåckad tille en tulimax 50 panna, före det har jag ett 2.4 x 2.4m
flisföråd med fjäderomrärare allt har funkat bra tills nu!!!
Problemet är att jag inte flisade tillräckligt mycket fis i somras.
Blev tvungen att flisa förra helgen och den flisen är alltså reält fuktig, inte bra med detta system. lösningen jag skulle vilja testa är att i matarskruven före slusskruven förse flisen med diesel i jämna intervaller.
Är det någon som vet vad för slags magnetventil eller dyligt man kan använda.
Föresten jag vet att NI vet.
Tack på förhand
Marcus.
Det är inte mycket idé att elda med våt flis, all värmeenergin går åt till att koka vattnet till ånga.
Stora fjärrvärmeanläggningar eldar med vått bränsle, men dom återvinner värmen från vattenångan när rökgaserna går upp i skorstenen.
Stora fjärrvärmeanläggningar eldar med vått bränsle, men dom återvinner värmen från vattenångan när rökgaserna går upp i skorstenen.
Klicka här för att svara