Hej!
Har börjat kolla runt lite om vad som ska ersätta våran norrahammar kombipanna.
Har fastnat lite för paket 2 på denna sida.. något man bör ändra på till exempel är det bättre med en större tank och en mindre tekniktank? Någon som handlat av Romoheat? Tips och råd mottages gärna..
 
Majgårdarna
Varmvatten beredare och solslinga är ingen höjdare.
Skall du ha solvärme så satsa på en tank med dubbla varmvatten slingor och en solslinga.Onödigt med 3 st 500L tankar.Skall du ha 1500L så är 2st 750L bättre.eller ännu bättre 1st 1500L.Fast jag undrar verkligen om det är en bra volym till den pannan..
Den har en eldstads volym på 185L.Minsta ack till den pannan borde vara runt 3000L
 
Det där har jag funderat mycket på varför återförsäljarna av orlan specar så små tankar.
Tex paket 3 i länken 3m3 acktank till en panna med 310liters ved utrymme om pannan håller den utlovade verkningsgraden så skulle ju acktanken vara nästan dubbelt så stor för att klara ett fullt ilägg.
 
Den enda anledningen är att hålla ned priset för att inte avskräcka kunder, tom Baxi rekommenderar för små tankar till sina pannor.

För övrigt så är det en typisk 80-talslösning med 500 liters tankar, det blir inte bra.

Varför inte skippa solen och bygga en riktig anläggning istället??
 
Tackar för alla svar..
Hade en tanke på att klara mig med solvärme till varmvatten sommar och lite vår/höst så därför tycker jag det lät bra. Hur skulle du bygga en riktig anläggning?
 
_ap_
Hur stort är huset? Antal i hushållet? Isolering?
Enligt mig ska det vara ett jäkla litet hus för att 2000L ska räcka till den komforten man önskar sig med ett nytt system.. Tyvärr..
 
boyta ca 200m2 vi 3st och det är väl normalisolerat.. hmm ok det börjar ju ta sån plats bara i tankvolym :(
 
PiKKo skrev:
Tackar för alla svar..
Hade en tanke på att klara mig med solvärme till varmvatten sommar och lite vår/höst så därför tycker jag det lät bra. Hur skulle du bygga en riktig anläggning?
Skippa solen och köpa EN stor tank för dom pengarna. Hur stor beror på vad du har plats med och energiförbrukningen du har. Därefter väljer du en tillräckligt stor panna.
 
_ap_
till 200m2 är 3000-3500L mer realistiskt, pannrum i källaren?
 
ok, jo vi har pannrummet i källaren
 
Majgårdarna
_ap_ skrev:
Hur stort är huset? Antal i hushållet? Isolering?
Enligt mig ska det vara ett jäkla litet hus för att 2000L ska räcka till den komforten man önskar sig med ett nytt system.. Tyvärr..
Jag har ca 110kvm och 2000L ack.Är det något jag ångrar med mitt system är det valet av så liten ack tank
 
Här är ännu en som ångrar för små tankar! Jag önskar att jag hade gjort en platsbyggd fyrkantig tank. Om jag hade gjort en sådan på samma plats som nu tas upp av mina 2*750 liter så hade jag fått betydligt mer volym! Det är retligt när vattenvolymen inte räcker för att hålla huset varmt på en fyllning (av tankarna alltså, inte av pannan) när det blir normal vintertemperatur.
 
PiKKo skrev:
Hej!
Har börjat kolla runt lite om vad som ska ersätta våran norrahammar kombipanna.
Har fastnat lite för paket 2 på denna sida.. något man bör ändra på till exempel är det bättre med en större tank och en mindre tekniktank? Någon som handlat av Romoheat? Tips och råd mottages gärna..
Du har ingen oljetank i källaren/pannrummet??

Då kan du göra ett trycklöstsystem o köpa till en tank på 750 l med dubbla slingor alt beredare med solslinga..
 
har varit rädd att någon skulle fråga :)

läste den tråden.. å visst jag Hade en oljetank men den har jag hunnit kapa ut :(
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.