1 085 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Biovärmepaket tips och råd
Hej!
Har börjat kolla runt lite om vad som ska ersätta våran norrahammar kombipanna.
Har fastnat lite för paket 2 på denna sida.. något man bör ändra på till exempel är det bättre med en större tank och en mindre tekniktank? Någon som handlat av Romoheat? Tips och råd mottages gärna..
Har börjat kolla runt lite om vad som ska ersätta våran norrahammar kombipanna.
Har fastnat lite för paket 2 på denna sida.. något man bör ändra på till exempel är det bättre med en större tank och en mindre tekniktank? Någon som handlat av Romoheat? Tips och råd mottages gärna..
Varmvatten beredare och solslinga är ingen höjdare.
Skall du ha solvärme så satsa på en tank med dubbla varmvatten slingor och en solslinga.Onödigt med 3 st 500L tankar.Skall du ha 1500L så är 2st 750L bättre.eller ännu bättre 1st 1500L.Fast jag undrar verkligen om det är en bra volym till den pannan..
Den har en eldstads volym på 185L.Minsta ack till den pannan borde vara runt 3000L
Skall du ha solvärme så satsa på en tank med dubbla varmvatten slingor och en solslinga.Onödigt med 3 st 500L tankar.Skall du ha 1500L så är 2st 750L bättre.eller ännu bättre 1st 1500L.Fast jag undrar verkligen om det är en bra volym till den pannan..
Den har en eldstads volym på 185L.Minsta ack till den pannan borde vara runt 3000L
Det där har jag funderat mycket på varför återförsäljarna av orlan specar så små tankar.
Tex paket 3 i länken 3m3 acktank till en panna med 310liters ved utrymme om pannan håller den utlovade verkningsgraden så skulle ju acktanken vara nästan dubbelt så stor för att klara ett fullt ilägg.
Tex paket 3 i länken 3m3 acktank till en panna med 310liters ved utrymme om pannan håller den utlovade verkningsgraden så skulle ju acktanken vara nästan dubbelt så stor för att klara ett fullt ilägg.
Den enda anledningen är att hålla ned priset för att inte avskräcka kunder, tom Baxi rekommenderar för små tankar till sina pannor.
För övrigt så är det en typisk 80-talslösning med 500 liters tankar, det blir inte bra.
Varför inte skippa solen och bygga en riktig anläggning istället??
För övrigt så är det en typisk 80-talslösning med 500 liters tankar, det blir inte bra.
Varför inte skippa solen och bygga en riktig anläggning istället??
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Skippa solen och köpa EN stor tank för dom pengarna. Hur stor beror på vad du har plats med och energiförbrukningen du har. Därefter väljer du en tillräckligt stor panna.PiKKo skrev:
Jag har ca 110kvm och 2000L ack.Är det något jag ångrar med mitt system är det valet av så liten ack tank_ap_ skrev:
Här är ännu en som ångrar för små tankar! Jag önskar att jag hade gjort en platsbyggd fyrkantig tank. Om jag hade gjort en sådan på samma plats som nu tas upp av mina 2*750 liter så hade jag fått betydligt mer volym! Det är retligt när vattenvolymen inte räcker för att hålla huset varmt på en fyllning (av tankarna alltså, inte av pannan) när det blir normal vintertemperatur.
Du har ingen oljetank i källaren/pannrummet??PiKKo skrev:
Då kan du göra ett trycklöstsystem o köpa till en tank på 750 l med dubbla slingor alt beredare med solslinga..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden