J
Jesper Fröjd: Vem har sagt att vi drack upp ölen innan vi kapade??????????????
14 svar · 1,6k läst
apersson850
apersson850: Just så får du prova med först. Om du inte har någon bra golvbrunn i närheten sätter du en spann under ventilen, öppnar och stänger rejält några gånger och ser vad som händer. Har du tur blir det tätt efter den manövern. Har du otur behöver du en större spann. Jag fick byta min säkerhetsventil för ett tag sedan. Den öppnade alldeles för tidigt, efter att ha öppnat en gång
5 svar · 2,7k läst
P
PST: Sen är det ju en fråga om en vedkamin inkl skorsten egentligen är så dyr, beror ju mycket på huset. Det är inte alltid det är tillåtet att sätta in en heller. Men är det "på landet" kanske ingen bryr sig ;).....Skämt åsido, en fastbränsleeldstad/kamin har många fördelar, bränslet är billigt, och man kan elda upp rester som kvistar, papp, tidningar etc Elda sopor får man iofs
12 svar · 8,4k läst
M
Merced: Andreas_Hansson: Den sidan är riktigt bra, har kikat där några gånger :) Matss: Det kanske är lite sniket men tanken med pelletsbrännaren är att den får jag med "på köpet" tack vare skatteavdrag vid konvertering till vattenburet. Solvärme kanske inte lönar sig med det finns som du säger andra orsaker att satsa på det, inte heller så dyrt tack vare skatteavdraget. Du får väldigt
3 svar · 1,3k läst
2
2an: Här finns http://www.cleanburn.nu/uraskning.htm
1 svar · 791 läst
knekten
knekten: [citat] Så där ja ! Nu har ja kollat av förbrukningen på 7dygn det blev 6kwh.Det är ju försumbart är acken kall när man kommer hem så har man ändå alltid 100l varmt vatten att tillgå.:)
51 svar · 32,3k läst
·
2
2an: Hmmm kom just att tänka på att jag känner en kille som istället för att köpa en fastighetsbrännare svarvade pluggar o stoppade igen hälften av tuberna med en vanlig 20 kW bequem brännare, Då fick han rökgastemp på 125° från pannan o 70° på taket.. Borde ju gå göra på alla pannor, Bara se till att få ner värmeupptagningsarean i pannan..
2 svar · 5,6k läst
L
Lars K: Undrar lite hur man ska tänka när man kopplar ihop flera tankar. På vissa bilder har jag sett att man kopplar ihop dem på flera höjder, vilket borde underlätta skiktningen, men så är det långt ifrån på alla bilder (i kataloger mm från panntillverkare). Hur funkar det egentligen? Jag är sugen på en 4 kbm tank, ca 1,6x1,7x1,5, men får inte in det genom dörren. Har då tänkt att
0 svar · 1,8k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Har ingen erfarenhet av pellets kaminer men hittade något som kanske kan vara intressant http://dalea.du.se/research/archive/52dff191-cc69-4ed4-90d6-a1f93c2e8d2a/5eff744c-5714-4831-82c5-caa468dbd11c.pdf
2 svar · 1,1k läst
M
Matss: Trycker du ut gummiblåsan (med luft) kommer trycket att öka i vattnet, det är ju själva tanken med expansionskärlet. Öppna mer på säkerhetsventilen. Trycket bör vara 0,1-0,2 bar mer än höjden till översta radiator från kärlet. Dvs har du 3 m till översta radiator är 0,5 bar lagom
2 svar · 1,8k läst
B
bo.bengtsson: Detta är en egentligen en vanlig villapanna, modell större, med ett stort förbränningsrum och med två luckor. På den nedre sitter idag en oljebrännare. Genom någon form av konvertering skall man kunna elda ved i pannan. Frågan är vad denna ombyggnad innebär.
2 svar · 2,6k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Fick samma fenomen i min kökspannan 1 gång. Men ströp lufttillförlseln tills det lugnade ner sig. Så det är ett bra tips.
10 svar · 3,3k läst
_ap_
_ap_: 1500kg pellets blir cirkus 710L olja 10m3 flis har nog aningen mer energi innehåll än 1500kg pellets beroende på torrhet och virkesort 15m3 barr = 1000L olja 11m3 löv = 1000L olja Lite dyrt iallafall, men då är man ju oxå jäkligt snål!
3 svar · 18,3k läst
C
Carla: Hejsan ! Jag har en IWABO villa S1 som är exakt samma som NIBE brännaren enda skillnaden är färgen, min är röd, Nibes är grå. Jag är väldigt nöjd med den har haft den sedan 2003 och egentligen inte haft några bekymmer med den. Jag har bytt fotosensorn som känner av att det brinner eftersom den smälte pga att jag inte askade ur i tid eldade nog 1,5 - 2 pall med pellets innan
4 svar · 7,4k läst
P
PST: Tänkte dela med mig om ett tips jag fick nätrjag tittade på ett gammalt tekniskt magasin på svt-play... Ta 2-3 tidningssidor, rulla ihop, vik på mitten och vrid ihop delarna enligt bifogad bild, ställ 2-5 liknande rullar i kaminen/spisen med den vikta delen uppåt och öppningen nedåt. Tänd nertill... Helt suverän funktion på detta arrangemang, inga tidningar kommer längre att hamna i
0 svar · 3,3k läst
·
T
tca25210: Hejsan! Är lite nyfiken på om det finns någon mer än jag som har en nyare vedpanna av modell Jäspi fd. Jäme fd. Focus och som nu heter Ekoved 45 hälsn. Tommy
0 svar · 1,4k läst
S
smen 2: expansionskärlen är 2 st 125 liters kopplade en på varje tank det kommer väl en skvätt då och då körde igång systemet i sep/okt har fyllt på expansinskärlen 2 gånger redan
6 svar · 960 läst
Z
zindy: Hej! Jag har en likadan kamin ,jag använder vanliga glödstift som man använder till bil en med ,kostar 80 spänn ungefär,har gjort en liten adapter som jag skruvar på först ,men det finns billigare orginal ,har köpt sådana med och betalar då 183 kronor.
1 svar · 4,2k läst
O
ollelarzon: Gammal tråd, men jag är också intresserad av föregående frågor. Någon som har ett svar??
10 svar · 2,7k läst
MickeCTC
MickeCTC: Jag har en CTC V35 vedpanna och i skötselanvisningen till pannan står det att man bör stänga tvåvägsventilen på Acctankarna för seriekoppling vintertid. Respektive ha den öppen sommartid. Blir det någon skillnad om jag stänger den vintertid? räcker varmvattnet längre då eller får man bättre kapacitet på värmen.
0 svar · 787 läst
knekten
knekten: Hej! Skicka ett pm till "Kricken"! Han är född i en panna från Tjekien:)
1 svar · 1,1k läst
2
2an: Elpatron ska monteras in högt i tanken o då är det bara vattnet ovanför den som värms, Ca 50 cm från toppen blir fint sen slutvärmningsslingan ovanför det..
18 svar · 5,4k läst
H
henper: tack för svaren, ska nog göra ett försök med ett golv istället för galler i botten håller på och mekar lite med pannan nu för att installera en pelletsbrännare i brännkammaren bredvid den jag eldar bricketter/ved i. Gjutjärnet är ca 30mm! Tänker så här, tänk om jag står inför att köpa en kamin i gjutjärn med denna tjocklek, som dessutom är vattenmantlad, tror inte 50 000
13 svar · 4,8k läst
D
Dorminion: Jag har isolerat röret i rummet efter genomföringen (50mm stenull) ;) sotaren har ett ryckte om att vara allt annat än bra
7 svar · 5,1k läst
M
MagnusRö: Det är ju helt galet att de är byggda så! Min svärfar har en modell i gjutjärn med rökutgång bak och där kan man elda med öppen lucka utan problem. Hans glas sotar igen och vilken verkningsgrad han har vet jag inte. Tycker det är dåligt i alla fall att det inte går att mata på ved efterhand utan det måste gå ner till glöd. Missar man lite här har glöden gått ner så långt att
7 svar · 14,9k läst
B
bybackarn: Du ska inte betala 350 sek för stjälpt mått det är rån!!
6 svar · 4,9k läst
bax
bax: En vanlig vedpanna kan du montera elpatroner i, att ha som backup. Vedpannor finns det drösvis av på Blocket, du kan även montera en pelletsbrännare på dem. Dock måste du kanske ha en bättre skorsten (?).
10 svar · 13,3k läst
W
w_larsson: Jo det kan väl va sant, men jag har provat allt från nästan stängd primär till max öppet, skillnaden blir att med mindre primär så får jag rökgasexplosioner i vedutrymmet, i värsta fall med halvmeter eld ut genom dragluckan, nu kör jag med max öppet primär då det fungerar minst dåligt... Enligt flera jag pratat med så fungerar inte dessa pannor med allt för torrt bränne, då
35 svar · 16,1k läst
·
L
ltg: har en Kedddy superfire med glasluckor. Har en gjort en spricka i en av glasluckorna. Var finns reservdelar att hitta. Hus byggt 1990
6 svar · 11,3k läst
bax
bax: Det finns flera tillverkare av förrådsbottnar med fjäderomrörare. Dock går dessa inte så snabbt som en spannmålsskruv, men det borde gå att bygga till nån sorts gränslägesbrytare som stoppar skruven när stokerförrådet är fullt. Eller en timer kanske.
3 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.