Dakon är faktist för dyr det är troligen inte mycket mer än en viadrus+keramik och det kommer man troligen bli dyrt varse när man väl fått hem den. Men gjutjärn är ju det enda rätta säger jag precis som du.

Plåtpannor har helt enkelt inget att hämta i livslängd. Sen tippar jag på att med lite enkla (sambosäkra) modifieringar så får man god avkastning på en vanlig viadrus. Såpass god att merförbrukningen av ved aldrig kommer betala av sig.

Tur du inte sneglar på en Baxi då de ligger ju i prisklassen 40-50 om man ska ha en som är stor nog. För det priset borde de

Vill man experimentera bör man ju antigen ha verkligt bra elavtal eller så göra det under sommaren. Höll på att frysa ihjäl när jag skjöt pannan förra julen trots att 9kW el dundrade in i tanken och förbi elmätaren :( Fick helt enkelt köra med läkande panna tills guldklimpen kom in :D

Det finns ju fler billighetsalternativ också Orlan är ju ett men vad man läst så är de knappast mer problemfria än en (omodifierad) viadrus.

Tog också bilden jag lovade tidigare. Jag skulle haft en strut som "uppsamlare" då kunde man i stort sett helt sluppit inryk.

• IMGP2610.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har min ved löjligt billigt så en minskad förbrukning kommer inte bespara mig mer än ett par svettdroppar och kanske någon kWh till farsans klipp.

Det är ju tur att man inte sitter i sjön jag har ju all tid i världen att vänta in en panna med rätt pris och byggnation/utrustning.

Det är som sagt otur att dakon ligger fel i pris för en annan.
Annars så har jag haft mycket kontakt med grabbarna på lindquist heating iom alla ombyggnationer av viadrusen och måste ju säga att det är trevliga och kunninga männinskor som driver det företaget alltid öppna för nya förslag och tester som jag kommit på.
Och i mina ögon är det mycket värt att återförsäljaren har insett att det inte finns något som är så bra att det inte går att göra bättre.
Iofs vad vet jag så kanske folket på baxi/trebema/atmos m.f.l är bra också men dom har jag ju inte haft någon kontakt med.

Jo det första jag tittade på var en orlan för dom ligger ju helt rätt i pris men då är det ju de där med tryckande fläkt skulle tro att den ryker in rätt bra om man glömmer att stänga av den vid på fyllning så då stuper ju även maga pannan av samma anledning.

Sen finns det ju många pannor runt 30tkr strecket men om jag skall satsa så mycket pengar då blir det en dakon eller annan gjutjärns panna med sugande fläkt så man iaf vet att dom inte rostar upp på 10år.

Jaja om det inte dyker upp något kanon erbjudande så lär nog sambon få stå ut med viadrusen iaf till sommaren.

Den mesta installationen ute i garaget kan jag ju göra ändå även fast jag inte har någon panna att koppla in.

Redigerat:
Den där lösningen med fläkt var inte så dum skönt att slippa en massa rök.

När jag var på studiebesök på den lokala bilskroten berättade man där att man var tvingad att tömma skrotbilarna på alla vätskor. Hade kylvätska frysskydd ner till -20 tappades den upp på dunkar som man sålde till folk som skulle ha det i värmesystemen. Betydligt billigare än att köpa på macken och blanda själv.

kricken_ skrev:
Jo det första jag tittade på var en orlan för dom ligger ju helt rätt i pris men då är det ju de där med tryckande fläkt skulle tro att den ryker in rätt bra om man glömmer att stänga av den vid på fyllning så då stuper ju även maga pannan av samma anledning.
.
Montera en orlan i garaget, där gör det väl inte så mkt om det ryker in? Kulvert in till huset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.