Hej

Har ett 60-tals hus byggt med lättbetong som idag har en kombipanna (TMV Alpha 1 - olja, ved, elpatron).
INGEN ack-tank och fristående VVB (den inbyggda används alltså inte).
Huset är 1.5 plans på 107 kvm med källare.
Uppvärmningen sker via vattenradiatorer.

Jag har nyss köpt huset, det är mitt första och jag är alltså rätt ny på området.
Har läst på en del men vill ha en del konkreta råd av er som har bra kunnande inom området!

Jag körde till en början på el men det kostade mer än det smakade så nu har jag börjat elda lite. Men det är ingen särskilt optimal situation nu, utan något måste göras. Frågan är bara vad..

Ett par frågeställningar:
1. Det verkar som förbränningen är ganska dålig för det blir lite kleggigt på väggarna i pannan (tjära?). Efter att ha sett lite bilder på andra kombipannor och rena vedpannor så känns det som det lätt blir dålig syretillförsel eftersom det enda luftintaget sitter i botten och snabbt täcks över av aska. Är det kanske så att pannan är direkt olämplig att använda primärt till vedeldning?

2. Det ryker även ut en hel del när man öppnar luckan för att fylla på. Inte alltid, men ofta. Är inte på det klara helt med när det händer. Men sannolikt beror det på att antingen stocken inte är varm eller att det har askat igen så mycket att syretillförseln är för dålig och förbränningen därför dålig och rökig. Ideer?
Har EJ haft nån sotare där ännu men det lär nog få bli snart, kan ju vara problem med skorstenen också..

3. Vilken framtida uppvärmning ska jag satsa på?
Ved i befintlig panna? Pelletskonvertering? Ved i ny modern panna som är gjord enbart för vedeldning?
Jordvärme/bergvärme etc? 750 kvm tomt i Skåne, så känns inte optimalt för något av det, samt aningen stor investering!?
Luft-vatten värmepump? Gillar dock ideen med traditionell värmekälla i källaren och uppvärmd murstock! Dräneringen verkar fungera väl men är samtidigt original, så att elda i källaren känns attraktivt för att hålla sådana ev problem stångna tills vidare.
Och ja, pengar är givetvis en issue som alltid ;) Jag kommer INTE pynta 175 lök för bergvärme med en återbetalningstid på 25 år!!

4. Ack-tank(ar)... Åka o köpa imorgon?? Hur mycket volym behöver jag? Passa på att välja integrerad VVB för att komma undan med billigare tappvarmvatten under vinterperioden?
Hur gör jag med expansionskärl? Sitter ett på vinden idag. Sätta ett nytt större vid pannan/ack-tanken(arna)?

5. Någon som vet ett bra ställe att köpa ved i närheten av Teckomatorp-Landskrona? Torr björk 30cm!

Hilfe, bitte!

Att elda ved i pannan som det är nu är helt värdelöst.
Men vedförung, kanske..
Pelletsbrännare i befintlig panna. Ja, det skulle kunna vara någonting!
För 25,000kr har du en fungerande anläggning som fungerar redan om en vecka.
Liten tomt och litet hus så har du inte så mycket plats för att hantera ved på ett vettigt sätt.
Pellets tar inte alls så mycket plats. Börja med att köra med 16kg säckar första året, innan du bestämmer dig för att fortsätta med pellets.
Verkningsgraden i pannan ökar rejält med pellets vs ved, så troligtvis blir det billigare än med ved. även ved kostar ju om man ska köpa.

Mats

Kolla om du kan uppdatera din panna på nått enkelt sätt . Jag satt in kiramik i min albin från -81. Under tiden skaffa dig en uppfatning om vad du vill ha. Att du kan elda med ved är bra mycke billigare än att tex elda med pellets eller el som bara blir dyrare. Jag skälv eldar med en kombipanna uttan acktank. Jag har dragit ner termostaterna på elementen skickar utt mer än jag behöver så att på natten öppnar dom och jag ligger då mellan 22-24 grader inne dyngnet runt under tiden håller jag på att fundera på en förugn och en acktank

H
Ved i den pannan är som sagt helt värdelöst. Pellets i en TMV Alpha är inte heller så lyckat men fungerar om man är teknisk eldsjäl. Många andra kombipannor fungerar bättre med pellets. Bättre då satsa lite mer och byta ut pannan också. Ved är du kanske trött på om några år och då har du gjort en stor investering i onödan.

Tack för svaren, klart intressanta synpunkter!

Som en del påpekar så verkar det tämligen värdelöst att elda med ved idag. Har man tillgång till fri ved och oändligt med tid o tålamod så funkar det kanske, men när allt träavfall är avverkat så känns det som att jag kommer till ett vägskäl.

Vad är åsikten om luft-vatten värmepump? För dyrt investeringsmässigt?

Vad menas med att man måste vara en teknisk eldsjäl för att få TMV Alpha:n att lira med pellets? Är det dålig verkningsgrad efter en "standard-konvertering"? Krävs det baffling osv?

Om jag går på pellets-spåret så är det poänglöst med ack-tankar väl?

En ny panna känns väldigt avlägset just nu, men skulle jag köpa en ny panna så skulle det luta åt en modern dedikerad vedpanna med ack-tankar.
Tanken är isf att köpa ved för typ 350kr/m3...
Tänker jag fel??? ;) (Ja, jag vet att jag inbjuder till fanatism, så håll gärna argumenten objektiva om ni svarar "Ja" på frågan!)

Jag har inget emot att underhålla min uppvärmning men att elda 5 ggr om dagen känns lite avlägset på sikt!

Inser att jag likväl kunde postat i allmänt-delen men jag har nog ändå en viss förkärlek för biobränsle. Det känns bra att elda :)
Men jag tycker ändå inte att jag ska snöa in helt på det utan vill någon moderator flytta eller någon har idéer, tankar och förslag som rör andra uppvärmningssätt så shoot!!

Beror ju lite på hur du köper veden.Det vanligaste brukar vara att få hem det i en traktorkärra eller lastbil där veden ligger huller om buller, alltså stjälpt mått. Har du då gett 3 500:- för 10 kbm i denna form som när du travat upp den i vebon visar sig bara vara 6 kbm(travat mått) så har du egentligen gett 580:-/kbm för detta. Om varje liter ved genererar 1 kwh så har du egentligen köpt 6000Kwh för 3 500:- alltså 58 öre kwh( om du har en bra panna.) Köper du pellets på dyrast möjliga sätt så kostar 6000 kwh åxå 3500:- (eldad i den panna du har) och det sköter sig i stort sett självt. Visst är det kul att elda men även eldning i mindre skala,kamin eller liknande,kan ge tillfredsställelse till pyron inom oss.

Du ska inte betala 350 sek för stjälpt mått det är rån!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.