Byggahus.se
Detta är mitt första inlägg så att jag hoppas att jag postar det på rätt ställe...

Lite bakgrund:
Jag bor i ett dåligt isolerat 60-tals hus som jag värmer upp med en frånluftsvärmepump och en insats i öppna spisen. Instasen är en en "energikassett" som vi är väldigt nöjda med. Eftersom vi hade så bred öppning i spisen installerade vi en extra bred energikassett. Från vardagsrummet där spisen är har jag dragit värmeflyttarkanaler till sovrummen som gör att jag kan ha en väldigt behaglig temperatur när jag eldar.

Nu till min fråga. När jag laddar kassetten med en rejälk laddning torr björkved så blir det så mycket fart i kaminen att den efter ett tag börjar pumpa. jag har inget bättre ord för det utan när elden brinner som intensivast, innan glödfasen, så börjar den att puffa och stånka. Häromkvällen blev det så otäckt att jag tog fram brandssläckaren ..... När det är som värst så trycker den ut rökgaser ur luftintagen på framsidan (dom fem små hålen för spjället), öppnar man då glasdörren så kan det till och med slicka ut lågor. VAd gör jag för fel?? för mycket ved? för lite syre? Är det farligt??:confused:

Alldeles för mycket luft!! Stryp luftintagen på framsidan när det tagit sig. Det skall brinna livligt men inte så det dånar.

Hjälper inte detta så lägg in mindre ved nästa gång.

Och, ja, det är farligt. Skorstenen kan bli överhettad och då brinner huset.

Hehe.... Jag körde faktiskt precis samma grej som dig när jag hade installerat min Keddy.
Ladda fullt med ved och den började puffa och det kom rök ut ur luftspjällen.
Sprang med en puls på 600 och hämtade brandsläckaren.

Helt enkelt för mycket ved och för lite luft.

Då hade jag fel!

Kontrollera så att du har fritt i skorstenen, ta ett blad från en tidning o sätt fyr på det, ha luckan öppen ett par cm, bladet ska nästan sugas upp i skorstenen.
Gör det inte det så har du kanske ett kråkbo i skorstenen. Har du bra drag så skulle jag säga att det är för lite luft in i kaminen, gaserna blir för feta, prova att öppna ett fönster o se om det hjälper, kaminen förbrukar enormt mkt luft, el lägg in lite mindre åt gången. Du kan också prova att strypa spjället i skorstenen. I min kamin brukar jag ha spjället nästan helt stängt och luften in helt öppen.

Rökgassmällar och "pumpningar" brukar det ju bli om man har en bra eld med för lite lufttillförsel, när sen syremägden blir den rätta så tänder allt på en gång och det blir en rökgasexplosion.
Gjorde liknande med min vedpanna för en tid sedan, hade lagt in alldeles för mycket ved så termostaten hade stängt av luftspjället, när jag lyfte på spjället för hand så tvärtände alltihop och det sköt ut lågor som var en halvmeter. Gissa vem som flyttade pappkartongerna mittemot pannan:eek::eek::eek:

Min gamla smalspis brukade jag alltid elda med fullt öppet spjäll in och nästan helt stängt rökgasspjäll för att reglera draget, funkade bra.

Redigerat:
Skulle tro att du lagt i så pass mycket ved så temperaturen i glödbädden börjar att närma sig 850°C då bildas det mycket gaser.
Dessa gaser antänds av syre därför slår röken ut genom luft insläppen till kaminen för elden försöker suga in mera luft än vad som är möjligt då letar sig gasen ut istället och dessa puffar uppstår.
Om du tittar in i kaminen när detta fenomen inträffar så ser du att elden för ett ögonblick slocknar när gaserna suger åt sig allt syre.

Lösningen är som sagt att strypa lufttillförseln tills temperaturen sjunker och brandförloppet lugnar ner sig.

Man tänder väl en kamin med ca 2.5 kg tändved (modell mindre).Spjäll fullt öppna..sen när det blivit en fin glödbädd kan 2-3 större klabbar läggas i..När det blivit vitt grått på veden stryps lufttillförseln och det brinner länge och ger en underbar värme...Elda lugnt..;)

Mvh

Redigerat:
det är därför man får inte öppna dörrar i till ett brinnande rökfylld rum - risk för gasexplosion när mera syre kommer in!
Största felet är att stor mängd ved avgasas samtidigt. Stryper du luften för mycket så sotar det i skorstenen. För mycket luft - överhettar du skorstenen.
Lägg någon vedbit då och då när det är bara glöd kvar i stället för att fylla upp till taket. Och ja, det stämmer att ved brinner upp snabbt :). Tänk på att en kamin är ingen vedpanna där man kan slänga in så mycket det bara får plats.
Ärligt talat, är det så mycket extraextra jobb att lägga in ved i små portioner fex en pinne då och då när man går förbi ?
Håller med PX-21 ....Elda lugnt :)
gaia

mycke_nu skrev:
Lösningen är som sagt att strypa lufttillförseln tills temperaturen sjunker och brandförloppet lugnar ner sig.
Fick samma fenomen i min kökspannan 1 gång. Men ströp lufttillförlseln tills det lugnade ner sig. Så det är ett bra tips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.