Jag har tidigare haft ett gammalt system utan ackumulering men nu kopplat en 750 l Dalatank till en ny, effektivare kökspanna. Mycket nytt att sätta sig in i men en sak jag inte begriper:

Pga långt avstånd (tror jag) mellan panna och tank monterade rörfirman in en Thermomatic K istället för en laddomat 10. Theremomaticen öppnar gradvis laddningen till tanken från 60 grader. Funkar fint. Men den börjar heller inte stänga förrän tempen vid pannan är nere under 60 grader. Det innebär att jag på 6 timmar över natten sänker tempen i tanken från 80 (rakt igenom ) till 60 grader utan att ta ut någon energi alls (d v s trots att shunten är stängd och inget tappvarmvatten tas ut).

Så ska det väl inte funka? Det är ju rent energislöseri. Vad kan saknas eller vara fel? Vill gärna ha lite argument innan jag ringer rörisen.

EDIT: Såg nu en liknande tråd om laddomat 21 men den gjorde mig inte mycket klokare. Annat än att det borde väl funka så att laddningen väl ska stängas om panntempen är lägre än tanktempen?

Hur länge är din pump för laddningen av tanken igång?

Jag har en vattenmantlad braskamin kopplad till en akktank. Pumpen styrs av en rökrörstermostat. Det funkar bra, pumpen stannar så snart rökröret har svalnat. Om man styr pumpen istället med en termostat på pannan/braskaminen, så kan det händer att pumpen går fortfarande länge efter elden har slocknad, men tankens temperatur är högre, och värmen går från tanken till pannan. Och därmed sjunker pannans temperatur inte tills tanken har kylts ner också.

Om din pump är inte igång, men värmen går ändå från tanken till pannan, och pannan står högre än tanken (till exempel i köket och tanken i källaren), så kan självcirkulation vara orsaken. Varm vatten är lättare en kallt vatten och vill upp i kretsen. En bakventil kan förhindra självcirkulation.

Hur länge är din pump för laddningen av tanken igång?
Tack för svar. Jo just det... Den verkar gå för jämnan. Rörisen (ringde upp dem i förmiddags) ställde sig samma fråga. Han var dock tvungen att gå tillbaka till systemritningen för att kolla om de gjort/tänkt nåt fel eller om det är elektrikern som kopplat fel. Hela rörbygget blev lite special eftersom det skulle dockas till husets gamla hemmasmide.

Skriver väl en rad här när jag får besked.

Det låter ju inte riktigt bra. Jag läste om Termom. K och den jobbar ju bara med en framlednings givare, vilket betyder att den inte stannar förrän som du beskriver det, vid samma temp som den startar. Vad händer om du vrider upp till 80 grader ? Den kommer ju börja ladda senare men även stanna tidigare, men det kanske blir för sen laddning?

Min Laddomat börjar ladda vid 78°C. Pumpen startar när jag tänder i pannan, men så länge temperaturen på utgående vatten från pannan inte överstiger 78°C, skickas vattnet bara tillbaka in i pannan igen.

När det har brunnit ut, definierat som att rökgastemperaturen går under 110-120°C, stannar pumpen. En inbyggd backventil förhindrar självcirkulation baklänges, men tillåter sådan framlänges, om man har så hög belastning att tanken svalnar fortare än pannan.

Hur långt ska man ha för att inte kunna använda Laddomat 21? Jag begriper inte det alls, nämligen. Varför det inte skulle gå med längre rör, alltså.
Från pannan och till tanken längst bort har jag 8 meter. Det fungerar utmärkt.

Hmm ja, som så ofta var det jag själv som felade p g a okunskap. Det fanns ju en brytare för cirkulationspumpen som driver laddningen av tanken. Manuell iofs men det funkar fint i brist på rökgastermometer.

Apersson: Din fråga om Laddomat 21 kan jag tyvärr inte svara på. Rörisen var inne på Laddomat 10 men fick rådet för den här dragningen från Termoventiler att istället välja Thermomatic K - och den funkar fint om jag bara stänger av pumpen efter avslutat eldning.

Det är kanske tänkt att kökspannan ska värma köket? Då är det ju inte fel att den är varm och fungerar som en radiator.... eller har du separat radiator för det?
Det blir inte så praktiskt sommartid när man inte vill ha någon extra värme inne men på vintern är det väl ett välkommet värme?
gaia

Ja och nej :-) Pannan värmer bra vid eldning - med det isolerande locket uppfällt c:a 5 kW till luften och 18-19 kW till vattnet. Med locket nerfällt blir det drägligare på vår och höst. Men det är vid eldning - efter avslutad eldning vill jag kunna kontrollera var värmen tar vägen och inte (delvis) skicka ut den genom skorstenen. Brytaren vid laddpumpen verkar dock göra sitt jobb bra.

På sommaren vill man, som du skriver, inte gärna elda i kökspannan, även om jag gillar bastubad (dock inte i köket). Därför borde det vara idealiskt att kombinera kökspanna med solvärme. Vi ska byta takbeläggning till sommaren och monterar då upp 3x30 vakuumrör från Sfinx. Ska bli kul och se vad det ger. På sommaren räknar jag med rejält överskott, men frågan är hur mycket tillskott det ger på höst/vår och ev. vinter. Jag följer "aperssons" rapporter med intresse...

Rökgastermostaten kommer med 1.5 m lång förbindelse till temperaturkännaren. Termostaten måste alltså sättas i ditt fall någonstans nära kökspannan. Sedan kan en Elektriker (inte rörmokare) ordna så att laddpumpen bryts av termostaten genom att lägga en elkabel mellan köket och pumpen. Det skulle automatisera din laddning.

Väcker gammal tråd till liv, men ändå :) Märkte idag att pumpen som tar vatten från tanken och in i pannan inte stannar föräns tempera turen i pannan är ca 75 gr och då har tanken sjunkit till 75 gr då är min fundering om det är någon fara att stänga av pumpen manuellt? finns ju en strömbrytare till det som det står Pump Panna/tank på. den pumpen står på läge 2 av 3 är det lagom ?

Det är ingen fara, normalt kopplar man laddpumpen via rökgastermostat idag just för att slippa det du beskriver.

2 av 3 är bra, så länge det inte vill koka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.