Jag shuntar ut ca 30 grader vid +2 ute och det räcker bra i mitt hus som inte är så speciellt välisolerat ca 140 boyta och 100 källare + 50 varmgarage (+8).
Jag har 3 st 500 liters tankar som jag värmer till ca 76 grader och det räcker nästan 1 dygn vid den tempen ute.
Då är vi 2 vuxna och 2 små barn.
Jag tycker du ska prova att shunta ut så lågt som det bara går innan det börjar bli svårt att hålla bra innomhus temp.

chaffis skrev:
Jag shuntar ut ca 30 grader vid +2 ute och det räcker bra i mitt hus som inte är så speciellt välisolerat ca 140 boyta och 100 källare + 50 varmgarage (+8).
Jag har 3 st 500 liters tankar som jag värmer till ca 76 grader och det räcker nästan 1 dygn vid den tempen ute.
Då är vi 2 vuxna och 2 små barn.
Jag tycker du ska prova att shunta ut så lågt som det bara går innan det börjar bli svårt att hålla bra innomhus temp.
Ja håller med dig, kör oxå ut runt 35g vid nollan ute.Min 3a brukar räcka nästan 2dygn då.Har heller ingen nämnvärd isolering typ 2-glas lite kutterspån på vinden.Håller en 20-22g inne.165m2 boyta + 40m2 pannrum.Min granne manuell shuntar han kör ut 60-70g gör av med dubbelt så mycket ved.Han resonerar som så,(eldar man med ved behöver man faan inte snåla på värmen):rolleyes:

(Citat: Min granne manuell shuntar han kör ut 60-70g gör av med dubbelt så mycket ved.)

Har han liknande hus och anläggning som dig?
Annars är det lite orättvis jämförelse..

Jag fattar inte varför man sparar värme med att köra kallare vatten genom elementen, returvattnet till acctanken blir ju kallare så det borde kyla ner den mer?
Men jag kanske bara är lite trög?

Det kalla vattnet blandar sig inte med det varma.
När allt fungerar som det skall så har du ett tunt skikt mellan det kalla och det varma vattnet.
Därför är det bättre med en kall radiator retur för ju kallare den är desto mer energi är möjligt att lagra i tanken.

Kung_Ian skrev:
(Citat: Min granne manuell shuntar han kör ut 60-70g gör av med dubbelt så mycket ved.)

Har han liknande hus och anläggning som dig?
Annars är det lite orättvis jämförelse..

Jag fattar inte varför man sparar värme med att köra kallare vatten genom elementen, returvattnet till acctanken blir ju kallare så det borde kyla ner den mer?
Men jag kanske bara är lite trög?
Ja han har liknande bostadsyta och isolering.Han har dessutom pannan i bostadshuset ja har min i pannrum brevid.Vi var där en kväll o det var varmt jävlar inne typ 25g barna lekte på golvet råka bränna sig på elementröret.

knekten skrev:
Min granne manuell shuntar han kör ut 60-70g gör av med dubbelt så mycket ved.Han resonerar som så,(eldar man med ved behöver man faan inte snåla på värmen):rolleyes:
Vedeldning kanske är en sjukdom ändå om man tycker det är kul att släpa hem dubbelt så mycket ved som man skulle behöva genom lite förbättringar..

Som kusin sa det finns 3 sjukdomar man kan få då man blir äldre, HIV, Ved el gubbsjuka/fruntimmer. Han hoppades på det sista om han skulle drabbas av nått.. :)

Hej har din laddomat nån rökrörstermostat el liknande så att den stannar så fort veden är slut

Patrik79 skrev:
Hej har din laddomat nån rökrörstermostat el liknande så att den stannar så fort veden är slut
Vem ställer du frågan till? ja har iallafall en rg termostat tíll min laddomat.:)

Jag har en gammal keramikpanna med utsugsfläkt från 82 på 25kw i mitt suturänghus på ca 200 kvadrat från 72. 3 m3 ack som är en ombyggd och isolerad oljetank.
Jag eldar kanske 5 timmar och värmer då huset (ca 21C) och acken samtidigt till cirka 70C rakt igenom.
ack tanken funkar bara som en separat buffert då det vattnet aldrig lämnar tanken utan värmeväxlar med pannvattnet, så när jag eldat klart så stänger jag mot panna och kör bara med värmeväxlaren från tanken.
Jag eldar ungerfär efter 2 dygn nu när det är -5 grader ute, och tycker det känns ofta men efter att ha läst en del så verkar det vara normalt.
Jag får heller ingen jätte skillnad mellan varmt och kallt i tanken då kanske pga värmeväxlaren då jag inte vet vart den sitter eller hur den går i tanken.

Sitter även solceller som sköter värmen från våren till hösten, AS smidigt och underhållsfritt och rekommenderas varmt till alla med ack tankar, solcellerna brukar värma tanken till ca 80C själv när solen är som starkast.
Behövs ingen el till att värme hushållsvatten eller nåt, kanon.

mvh robban

knekten skrev:
Vem ställer du frågan till? ja har iallafall en rg termostat tíll min laddomat.:)
det va tänkt till förste skrivaren ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.