Hej

Undrar om någon kan rekommendera denna brännaren? Eller som har negativa erfarenheter av den? Min Biona 2000 har precis brunnit upp och måste köpa en ny. Niben verkar vara ok då min budget är 20000 för brännare, skruv och förråd. Installation klarar jag själv. Andra förslag kanske?

H
Alla aktuella fallrörsbrännare ligger däromkring prismässigt. Nibe PB10 är väl samma brännare som Iwabo S1 eller närapå. Iwabo ska ju vara driftsäker och hållbar vilket man inte alls kan säga om en del brännare. Har du en panna med stort askutrymme kanske du ska titta på Iwabo S2 som är en modernare efterföljare med digital styrning och inställning och dessutom mekanisk askskrapning.
Kolla också hur det ligger till med garanti om du monterar dit den själv.
"För att garantin ska gälla måste garantisedeln ifyllas korrekt och sändas till NIBE" står det i beskrivningen.
Frågan är, måste en godkänd installatör ha fyllt i garantisedeln.
En del tillverkare godtar att du gör jobbet själv, en del vill att det ska göras av godkänd installatör, och då blir det ju mycket dyrare!

Min rörnisse fyller isf i den och skickar in den, inga problem. Jag känner mig lite osäker på att välja ny brännare då jag haft mycket problem med min biona. Vill helst ha en ny brännare med så lite tekniska finesser och rörliga delar som möjligt, känns bättre att mindre saker kan gå sönder. Nibe känns ju som en stor tillverkare som man kan lite på vid framtida service, något man knappast kan säga om Mbio energiteknik som inte ens har telefonsupport för biona längre.

H
Nibe är visserligen stor tillverkare men pelletsbrännare verkar inte prioriteras särskilt. Iwabo var ju en av de största märkena innan Nibe tog över Naturenegi. Nu finns ingen marknadsföring, inga nyheter, ingenting på två år.
Vill du ha en bra brännare utan rörliga delar och så enkel som möjligt finns ju också Roslagsbrännaren.
Där får du 4 års garanti på allt, även tändröret, även om du sätter dit den själv, och en bra telefonsupport vid installationen.

Hejsan !
Jag har en IWABO villa S1 som är exakt samma som NIBE brännaren enda skillnaden är färgen, min är röd, Nibes är grå. Jag är väldigt nöjd med den har haft den sedan 2003 och egentligen inte haft några bekymmer med den. Jag har bytt fotosensorn som känner av att det brinner eftersom den smälte pga att jag inte askade ur i tid eldade nog 1,5 - 2 pall med pellets innan uraskning den gången, den kostade c:a 300 kr.
I övrigt har jag inte haft några problem med den och är väldigt nöjd. Den har bara "tuffat och gått". Det är ju en väldigt enkel brännare inga rörliga delar etc vilket är det som brukar skapa problem.
Installatören jag köpte av rekomenderade denna brännare trots att det då var den billigaste han sålde, han sålde en rad olika typer, men han sa då att denna var den överlägset mest driftsäkra. Men han är ju säljare oxå så man vet ju inte, men jag är som sagt väldigt nöjd.

Sedan har det väl troligen hänt en del nytt på brännarfronten sedan 2003 .

Det finns en hemsida www.pellets.info som är bra för pellets eldare, där kan man få mycket tips och ideer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.