7 208 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Kol tillverkning
Så kolmilor är förbjudna?
Hittade detta http://www.youtube.com/watch?v=Ba6q...make-charcoal-like-an&feature=player_embedded
Tanken att kunna göra sitt eget grillkol är lite lockande men framför allt att ha det som ett bottenlager vid uppstart när man eldar i en panna med omvändförbränning. Vilket skulle ge mindre sot genom att snabbare uppnå hög temperatur som i sin tur ger en effektivare panna, mindre rengöring osv. Allt skräp som man eldar vid vedhantering o annat skulle kunna användas till detta.
Hittade detta http://www.youtube.com/watch?v=Ba6q...make-charcoal-like-an&feature=player_embedded
Tanken att kunna göra sitt eget grillkol är lite lockande men framför allt att ha det som ett bottenlager vid uppstart när man eldar i en panna med omvändförbränning. Vilket skulle ge mindre sot genom att snabbare uppnå hög temperatur som i sin tur ger en effektivare panna, mindre rengöring osv. Allt skräp som man eldar vid vedhantering o annat skulle kunna användas till detta.
Redigerat:
Har en liknande lösning, ta ett tomt plåtfat med spännring (180 liters färgfat), man fyller fatet med löv ved och lägger den i eldningshögen, blir ca 100 liter prima grillkol efter ett par timmar. Glöm inte bort att borra några hål i botten/toppen på fatet eftersom det blir mycket brännbara gaser.wodda skrev:
/Peter
Klicka här för att svara