hej, aldrig får man vara helt nöjd, bara nya problem...
så, skulle höra lite om det är någon som har eller har haft samma problem som jag.
köpte nyligen ett hus, och det var just värmekällan som fick mej att investera, men har bara haft problem med det hitills.

Anläggningen består av en thermia polaric 35kw vedpanna, med 2 st 750 liters tankar, tryckkärl, laddomat, motordriven shunt med givare inne. allting installerat av aukt. firma -02. (huset är på 100kvm plus värme i källare)

så nu till det senaste problemet... när jag eldat på för fullt och allting står på 80 grader panna och tankar, sej på kvällen runt 22 tiden, och allt är frid och fröjd, men på morgonen när jag går upp (runt 4:30) så har systemet tömt i stort sett allt varmvatten, och tankarna visar 37 grader? och tempen ute ligger runt 4 grader, alltså inte så kallt.

Måste vara något som är galet någonstans, vitsen med tankar verkar ju vara helt menlös, när man får elda varenda dag som går.

Det låter ju helt omöjligt, är tankarna oisolerade? Är det 80 grader uppe och nere i tankarna?
1500 liter ska inte kunna kylas ner över 40 grader på sex och en halv timme.
Vi värmer 2 hus med drygt 2000 liter, tot ca 350 kvm. Eldar morgon och kväll.

Intressant!
Har samma panna som dig, fast med 2 st 500 literstankar + 500 liter slavtank i huset.
Upplever samma sak, eldar så allt är i 90 grader kl 23 på kvällen, 8 timmar senare på morgonen kl 7 så indikerar kulvertstyrningen "huvudtank kall" när utetempen är kring noll.
137 kvadrat 1,5 plans trähus utan källare, dessutom tillägsisolerat, 7 år gamla fönster endast..... Känns lite klent, eller?

Hur tycker du din panna funkar?
Jag skulle vilja ha fläktstyrningen lite bättre, som det är ju så går ju fläkten ända tills pannan är nerkyld till 65 grader, har märkt att om jag stänger av fläkten manuellt precis när veden brunnit ut (vattnet 90 grader) så håller värmen märkbart längre. Har funderat på att bygga om så rökgastermometer styr fläkten istället....

Redigerat:
_ap_
Det är nog inte panna som är boven i systemet i 1000L vatten finns det ca 55kW
om man kör från 90*-40*, hur ser huset i övrigt ut?
vad är tempen på framledningen? golvärme/radiator?
Är allt vatten 80* måste det förbrukas på något sätt, energi kan som vi vet inte bara gå upp i rök..

Hmmm 1500 l x 40° gör ca 70 kWh men räcker bara i 6,5 tim, Husets effektbehov är då ca 10,8 kW med 4° ute det låter väldigt märkligt/extremt mycket för det hade varit normalt vid -30°

Finns elpatron i tanken??
Om det gör det så kan du ju kolla vad huset förbrukar genom att läsa av elmätaren några nätter då du eldat för att sen göra samma sak med elpatronerna på vid hyfsat samma utetemp..

Om nån kran med vv varit på förklarar det ju saken men annar är nått riktigt fel, Vid 0° bör ditt hus klara sej på ca 3 kW vilket gör att dina (mathias_uhamn) tankar skulle räcka ett helt dygn...

huset är en tegelvilla med treglasfönster i hela kåken. pannan i källaren.
Tankarna är isolerade ( dryga 15 cm)

Jag tror du kan få tankarna att räcka mycket längre om du kan sänka farten på din radiatorpump.
Prova att sänka till lägsta farten på pumpen om det går, om den inte redan står på lägsta.
Du kan ju köra på högsta farten på pumpen och shunta ut höga temperaturer på radiatorerna när du eldar i pannan.
Gå ner på lågfart och snåltemperatur när du inte eldar.

Jag tycker även att du laddar dina tankar för lågt.
Se om du kan justera laddningen så att du åtminstone får upp tankarna i dryga 90 grader.
Då kan du lagra mer energi i dina tankar.

Men sedan håller jag med dem som tycker att du gör av med mycket energi.
Har du varmt inne? Kan källaren dra väldigt mycket energi?

Jag har liknande hus och liknande anläggning. Hus, 95 kvm enplan med sparsamt uppvärmd källare, byggt -66 med endast orginalisolering, panna Effecta Woody 35 kW och 2*750 lite ack.

När det var strax under nollan i flera dagar nyligen så klarade vi värmen på att elda upp till ca 90 grader rakt igenom på kvällen. Har 21 grader inne. Vid 17-tiden när vi kommer hem hade huset svalnat till ca 19 och tankarna är kalla. Dock är våra konstigt kopplade så att de översta 3 decimetrarna aldrig utnyttjas...

Tips: Kolla om skiktningen fungerar. Hur varm framledningstemperatur har ni? (vi har ca 40-42 kring när utetemperaturen ligger kring nollan).

skruvade ner cirkulationspumpen nu för en stund sen till den lägsta farten, och får titta ikväll om det har blivit någon skillnad. plus att jag ökade tempen, så att jag laddar tankarna till ca 90 grader.

skiktningen i tankarna verkar fungera som det ska.

framledningstempen var på runt 60 garder innan, men höjde den något.

Kan faktist vara källaren som är boven i det hela, som kyler ner vattnet så förbannat snabbt, men har isolerat alla rör som jag har sett, men vattnet går åt lika fort som innan ändå.

Framledningstemp 60° nu då det är så milt..
Jag har 35-40° vid 0° o 57° vid minus -30° ute, Du ska sträva efter så låg framledningstemp som möjligt..

Har du termostaten fullt öppen dår innedelen till shuntmotorn är o ostrypt radiator??

har haft lägre framledningstemp, men tar så lång tid innan shunten stänger.

vad menar du "2an" med frågan om termostaten fullt öppen? shuntar ut ca 65 grader till radiatorena nu, och det sitter inga termostater i dem, utan gamla mässingskranar.

Men kanske ska testa och sänka utmatningen av varmvatten till 40 grader och se ifall tankarna håller längre.

Om du öppnar alla kranar på radiatorerna fullt.
Sen sänker eller höjer du shunten tills att du har lämplig värme i det rum som du vill ha svalast i.
Sedan är det bara att skruva igen kranarna på radiatorerna en efter en tills du har lämplig temperatur i de rum som du vill ha svalare.
Tänk bara på att vänta någon/några timmar mellan justeringarna så att inne temperaturen hinner stabilisera sig.

mathias_uhamn skrev:
har haft lägre framledningstemp, men tar så lång tid innan shunten stänger.

vad menar du "2an" med frågan om termostaten fullt öppen? shuntar ut ca 65 grader till radiatorena nu, och det sitter inga termostater i dem, utan gamla mässingskranar.

Men kanske ska testa och sänka utmatningen av varmvatten till 40 grader och se ifall tankarna håller längre.
Du får ingen stor besparing av sänkt framtemp om huset behöver all den värme du producerar. I värsta fall kommer det att bli kalt i huset om du sänker "värmeleveranser". Det är kanske inte din anläggning det är fel på?
Se över förbrukningen: saknas isolering någonstans eller tättningslist i fönster? för kraftig självdragsventilation? Självdraget ökar ju vintertid.
Om du shuntar ut 60 hur mycket får du tillbaka? 50?
gaia

mathias_uhamn skrev:
Shuntar du ut manuellt nu el är det shuntmotorn med hjälp av innegivaren som gör att det får ut 65° till radiatorerna??

Vad jag menar är att om du har en shuntstyrning med innegivare så ska rummet (gärna centralt i huset på norrsidan) där givaren sitter inte ha nån termostat (vilket du inte har) el att radiatorn är strypt, Då du har karanar så är det det bästa då du har shunt som styrs av innetempen.. :)
På radiatorkopplet/returen på varje radiator har du en avstängningsventil, Kolla även att den är fullt öppen i rummet där innegivaren till shuntstyrningen sitter.. Om det sedan blir för varmt i övriga rum får du strypa radiatorerna i dessa rum vilket är lätt med kranen o om det blir det för kallt i nått/några rum trotts öppna kranar/returventiler så får du strypa radiatorn där innegivaren sitter..

Vad jag menar är att om du har så hög temp som 65° till radiatorerna så kommer tempen i huset att sjunka då tempen i tanken går under denna o då kommer det bli tufft i vinter då det kommer krävas typ 90° till radiatorerna för att hålla innetempen o då är radiatorerna för små för att få ut mycket energi ur tankarna..
Har du ordning på detta o tankarna ändå tömms så snabbt har du tyvär ett hus som drar fruktansvärt mycket energi..

Hoppas du får ordning på detta :)

_ap_
Hus som har haft oljeeldning brukar vara dimensionerade för ruskigt höga
framlednings temp, tyvärr är nog dina radiatorer för småa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.