5 495 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
För varmt i huset
Sida 1 av 2
Hej
Nyinflyttad i hus från 1956 .
Nuvarande värmesystem ,
CTC Total 171-710 med CTC-Matic EW-3 Dygnstimern 1982 års modell .
Samt Janfire Pelletsbrännare från 2007
Jag har shunten på automatic ( Finns ingen min-max inställning ) .
Kurvan är ställd på 0,3 Dvs ca 35 graders framledningstemperatur i Läge 0 på Dagsinställningen .
Natt inställningen står på minus 16 mellan 20,00 - 04,00 . Dvs sänkning med 4 grader , men jag tycker inte det blir svalare ,
det blir skitvarmt inne .
Sitter framledningsgivaren bakom brickan som shunten sitter på - Nån som vet .
Eller kan det vara så att utegivaren är paj . Har ej testat mauell shuntning fast det kanske är läge tills man har en utegivare .
vi har 98 boyta och 113 biyta i huset .
Tips Help . Kan eg ingenting . Sitter med manual framför mig och skriver .
Jo . En sak till alla element ´som har best ventiler är fullt öppna . Och de med reglerbar termostat är på typ på 3:an .
Nyinflyttad i hus från 1956 .
Nuvarande värmesystem ,
CTC Total 171-710 med CTC-Matic EW-3 Dygnstimern 1982 års modell .
Samt Janfire Pelletsbrännare från 2007
Jag har shunten på automatic ( Finns ingen min-max inställning ) .
Kurvan är ställd på 0,3 Dvs ca 35 graders framledningstemperatur i Läge 0 på Dagsinställningen .
Natt inställningen står på minus 16 mellan 20,00 - 04,00 . Dvs sänkning med 4 grader , men jag tycker inte det blir svalare ,
det blir skitvarmt inne .
Sitter framledningsgivaren bakom brickan som shunten sitter på - Nån som vet .
Eller kan det vara så att utegivaren är paj . Har ej testat mauell shuntning fast det kanske är läge tills man har en utegivare .
vi har 98 boyta och 113 biyta i huset .
Tips Help . Kan eg ingenting . Sitter med manual framför mig och skriver .
Jo . En sak till alla element ´som har best ventiler är fullt öppna . Och de med reglerbar termostat är på typ på 3:an .
Redigerat:
Sitter o läser vad jag själv skrivit .
Ibland hjälper det
Kan det vara så att utegivaren är paj och därmed så slår shunten till mer på automatiken och då blir frameldningstempen mycket högre än vad jag ställt in .
Var kan man läsa av frameldningstempen egentligen . Hittar inget i instruktionsboken .
Ibland hjälper det
Kan det vara så att utegivaren är paj och därmed så slår shunten till mer på automatiken och då blir frameldningstempen mycket högre än vad jag ställt in .
Var kan man läsa av frameldningstempen egentligen . Hittar inget i instruktionsboken .
http://www.baxi.se/includes/show_im...adeBilder\produktbilder\termometer+anligg.jpg
brukar sitta på tillopp eller retur......finns på classe och rinkabyrör också
Angående dina problem det går inte att strypa på dom raddar som var fullt öppna...ja jag vet att shuntmotorn med givare skulle ha styrt det om det funkade ..men tills utegivaren är kollad ....motorshunten går som den skall också? Dom kan ju fastna ibland ....prova kör manuellt ...
Har ej motorshunt själv ....på min CTC
Mvh
brukar sitta på tillopp eller retur......finns på classe och rinkabyrör också
Angående dina problem det går inte att strypa på dom raddar som var fullt öppna...ja jag vet att shuntmotorn med givare skulle ha styrt det om det funkade ..men tills utegivaren är kollad ....motorshunten går som den skall också? Dom kan ju fastna ibland ....prova kör manuellt ...
Har ej motorshunt själv ....på min CTC
Mvh
De nyare går nog att strypa . Men de med gamla bestventiler sitter åt som berget ,
Är det motorshunt när det är automat alltså ?
Finns inget maxläge på shunten , men jag ska gå ner o skruva loss och trycka lite nu .
´Har lite släpp o glidspray i skåpet som jag tar med mig .
Ibland önskar man att man hade lite högre testoronhalter . Vågar ju pilla mer utan o fråga då =)
Återkommer
Är det motorshunt när det är automat alltså ?
Finns inget maxläge på shunten , men jag ska gå ner o skruva loss och trycka lite nu .
´Har lite släpp o glidspray i skåpet som jag tar med mig .
Ibland önskar man att man hade lite högre testoronhalter . Vågar ju pilla mer utan o fråga då =)
Återkommer
CtC matic styrs av din utegivare när det blir kallare ute shuntar den upp värmen osv....automatiskt...jag skulle tro om utegivaren är trasig så har ju ctc matiken inget värde att gå efter så då blir det nog fel temp..
Mvh
Mvh
Hej!
Shunten och automatiken kan jag inte ett smack om...
Men jag tänkte på den där nattsänkningen du har.
Ändrar sig shunten något då du har nattsänkning och höjningen till dagstemperatur?
Då kan du ju se om den reagerar. Ett alternativ är ju att ställa om tiden om du inte vill vänta på klockan...
På tal om klockan...det jag reagerade på var tiderna för nattsänkningen.
Om inte automatiken är "smart" så att den justerar tiden automatiskt för nattsänkningen är det kanske en idé att justera tiden.
Beroende på hur "snabbt" huset är kan du nog justera tiden för nattsänkningen lite och få större effekt på temperaturen.
Men troligare är väl att givaren strular...
Har du provat att ändra kurvan? Sänker du rejält borde ju shunten ändra sig.
Vad har du för temperatur ut på systemet?
Shunten och automatiken kan jag inte ett smack om...
Men jag tänkte på den där nattsänkningen du har.
Ändrar sig shunten något då du har nattsänkning och höjningen till dagstemperatur?
Då kan du ju se om den reagerar. Ett alternativ är ju att ställa om tiden om du inte vill vänta på klockan...
På tal om klockan...det jag reagerade på var tiderna för nattsänkningen.
Om inte automatiken är "smart" så att den justerar tiden automatiskt för nattsänkningen är det kanske en idé att justera tiden.
Beroende på hur "snabbt" huset är kan du nog justera tiden för nattsänkningen lite och få större effekt på temperaturen.
Men troligare är väl att givaren strular...
Har du provat att ändra kurvan? Sänker du rejält borde ju shunten ändra sig.
Vad har du för temperatur ut på systemet?
Shunten ska väl ej röra sig vid automatic inställning eller har jag tokfel ,
Har ingen aning om nattsänkningen funkar eller ej . Har inga termometrar hemma . Bör kanske investera i en eller 2 sådana .
När gubben kom hem fick han för sig o pilla där med och har ändrat till - 10 på dag och - 20 på natt nu står det och rinner pellets som bara den därnere .
Är ok varmt , Men frameldningsgivaren visar endast 30 grader och enligt hans inställning ska den vara på 50 grader .Så den lär väl elda på en massa för att komma upp i det ( om allt funkar dvs ) ,
Tänkte du jag ska ha dagsänkning med eller ? Typ när vi är på jobbet .
Jag tror inte huset är särskilt snabbt .
Har ingen aning om nattsänkningen funkar eller ej . Har inga termometrar hemma . Bör kanske investera i en eller 2 sådana .
När gubben kom hem fick han för sig o pilla där med och har ändrat till - 10 på dag och - 20 på natt nu står det och rinner pellets som bara den därnere .
Är ok varmt , Men frameldningsgivaren visar endast 30 grader och enligt hans inställning ska den vara på 50 grader .Så den lär väl elda på en massa för att komma upp i det ( om allt funkar dvs ) ,
Tänkte du jag ska ha dagsänkning med eller ? Typ när vi är på jobbet .
Jag tror inte huset är särskilt snabbt .
Ja, nu vet jag inte hur ert system fungerar men shunten ska ju ändra sig vid olika utetemperaturer och/eller olika innetemperatur. Det är ju det som är vitsen med en automatisk reglering...
Har ni ändrat på kurvorna och det automatiskt börjar mata in mer pellets så verkar ju något reagera på er ändring...och då får ni väl se om det blir varmare i systemet också.
Ni får avvakta och se...
Låter märkligt med att det är tokvarmt när det bara är 30 grader framledning...är det returen?
Det där med nattsänkningen är nästan något man gör av övertygelse...
he he...för det finns mååånga teorier och många tankar om hur mkt man sparar på det. Det finns även vissa som hävdar att man förlorar på det!
Vill man spara mer så är det helt klart en tanke att ha dagsänkning också. Allra bäst är om man kan stå ut med att det är kallt på morgonen och ha sänkt hela kvällen/natten/morgonen/dagen och för att höja på eftermiddagen. Personligen är jag tveksam till om jag skulle vilja ha det för jag tycker det ska vara varmt i huset när jag är där...men nu var det ju inte mig tråden handlade om...
Det jag menade var som jag skrev att man får skjuta på tiden om man har ett trögt hus. Har du nattsänkningstiden exakt när du vill ha temperatursänkningen och har ett trögt hus kan du kanske få precis tvärt om. Temperaturen är hög när du vill att den ska vara låg och vice versa.
Termometrar är bra att ha och gärna snäppet bättre än de billigaste så att man vet att de fungerar. Och bara för att något är "digitalt" behöver det inte betyda att det är exakt. Mätnoggrannhet har inte något med digitalt/analogt att göra...
Det är bra om de har minne som visar lägsta/högsta temperatur om man håller på och ställer in värmen. Bäst är så klart att logga temperaturen men det är lite överkurs om man nu inte har detta som hobby förstås...
Har ni ändrat på kurvorna och det automatiskt börjar mata in mer pellets så verkar ju något reagera på er ändring...och då får ni väl se om det blir varmare i systemet också.
Ni får avvakta och se...
Låter märkligt med att det är tokvarmt när det bara är 30 grader framledning...är det returen?
Det där med nattsänkningen är nästan något man gör av övertygelse...
Vill man spara mer så är det helt klart en tanke att ha dagsänkning också. Allra bäst är om man kan stå ut med att det är kallt på morgonen och ha sänkt hela kvällen/natten/morgonen/dagen och för att höja på eftermiddagen. Personligen är jag tveksam till om jag skulle vilja ha det för jag tycker det ska vara varmt i huset när jag är där...men nu var det ju inte mig tråden handlade om...
Det jag menade var som jag skrev att man får skjuta på tiden om man har ett trögt hus. Har du nattsänkningstiden exakt när du vill ha temperatursänkningen och har ett trögt hus kan du kanske få precis tvärt om. Temperaturen är hög när du vill att den ska vara låg och vice versa.
Termometrar är bra att ha och gärna snäppet bättre än de billigaste så att man vet att de fungerar. Och bara för att något är "digitalt" behöver det inte betyda att det är exakt. Mätnoggrannhet har inte något med digitalt/analogt att göra...
Det är bra om de har minne som visar lägsta/högsta temperatur om man håller på och ställer in värmen. Bäst är så klart att logga temperaturen men det är lite överkurs om man nu inte har detta som hobby förstås...
Hur vet man ifall det är returen ., det är i alla fall tokvarmt igen nu . frameldninggivare om den nu är det . sitter till vänster om shunten , som jag inte fattar hur den ska kunna röra sig alls .
står just nu på 35 grader . men inne svettas vi i alla fall
Nej jag måste nog ta ut en servicekille . skit är ju typ luspank
står just nu på 35 grader . men inne svettas vi i alla fall
Nej jag måste nog ta ut en servicekille . skit är ju typ luspank
kanske inte fel på utegivaren ändå maria.?..om temperaturen på vattnet ökar sakta med 5 C för det kanske börjar bli kallare ute
....då ökar shunten upp.....och som du jobbar på nu så har du jobbat upp ångan ordentligt.
..Sen datorer på...lagar mat...hela gänget hemma ..det blir några kW det också...som värmer upp...
Mvh
Mvh
Liten fråga, har ni termostater på radiatorerna?? Då begränsar man hur varmt det ska bli i rummen...