Hejsan alla!!
Jag har haft turen att få nästan alla delar som behövs till ett ved system förutom pannan.

Har sedan förut funderat på hur man skulle kunna lösa uppvärmningen av garaget billigt.
Om jag skaffar en panna och installerar ute i garaget och glykol fyller systemet så att det tål kylan.

Fungerar det då att släppa ner tempen mellan gångerna jag är där till -°C eller uppstår det andra problem med systemet då?

Jag tänker inte ha varmt där hela året för jag använder det så sällan.
Den största anledningen till en sån här lösning är egentligen att ha möjligheten att bygga ett system själv till billig penning. .

Men kom gärna med input om ev problem med en sån här installation som kommer att användas väldigt sällan iaf till en början kanske tillbringar mera tid där sedan när det blir varmt och gott.

Mvh Kricken

Redigerat:
Det fungerar mig veterligen utan problem, har sett flera garage med liknande lösning. Håll nere volymen för mindre glykolåtgång.

Jag tycker att du ska satsa på en aerotemper för snabb uppvärmning, det går att bygga en egen av bilkylare och en fläkt. Sätt den så lågt det går så du värmer den kallaste luften efter golvet. Element kan vara bra senare i cykeln men i början är aerotempern suverän.

Jo en aerotemper skall jag antingen skaffa eller bygga.
I övrigt blir det gamla gjutjärns element som jag redan har.
Jag måste även bestämma sig om jag skall skaffa en gammal panna till garaget eller skaffa en ny till huset och använda vidrusen som jag redan har i garaget.

Jaja sånna bekymmer har jag ju tid att bestämma senare.

Men det skall alltså fungera utan bekymmer att släppa ner tempen på minus sidan.
Jag har redan ordnat med 600liter glykol så det skall räcka till 1200liters tanken jag fick.
Blandar man glykol och vatten 50/50 så borde ju det vara frys skyddat ner till minst -30°C.

Hur blir det med expansionen då blir ju ett väldigt temperaturspann typ -20°C - +80°C det blir ju nästan de dubbla mot ett "normalt" system.

Skaffa en Baxi och ha till garaget ;)

Skulle inte satsa på att ha acctank i garaget, det är nog mest onödigt att värma då man oftast är där för stunden, bättre då att snålelda eller hiva träna ett & ett om man ska vara där ett tag.

Vilken gammpanna som helst duger ju att ha i garaget och det finns ju en del på blocket.

Nu vet jag inte om du (till skillnad från en annan) har obegränsade resurser att lägga på projektet då kan man ju göra precis hur man vill. Fast då är ju elpatron det enklaste ;)

Det finns pannor som värmer luft direkt utan att gå omvägen över vatten, precis för ditt användningsområde.

Nej min budget är nog lika hårt ansatt som alla andras.
Det är därför detta budget bygge skall till med gamla väl använda grejjor.
Att jag funderar på att använda viadrusen som panna där ute beror mest på att min sambo har helt annan uppfattning än mig om den pannan.
Hon har varit hos grannen som har en baxi och när hon kom hem så sa hon att vi skulle byta panna till en med fläkt helst en såndär blå som grannarna har.
Och det var då tankarna om ett sånt här budget bygge föddes.
För jag misstänker att det inte är många kr man får för en beg viadrus kan jag då hitta ett annat användnings omr för den så få den betala sig den vägen.
Då blir ju alla nöjda och glada jag behåller min viadrus och hon får en fläkt panna :).

Sen om det här fungerar bra så hade jag nog tänkt att elda typ en gång i veckan mest för att kunna tina/torka bilarna och då tänkte jag att en 1200liters tank kanske klarar att hålla värmen på plus sidan hela veckan. om man inte kör bilarna in och ut hela tiden.
Och så jävligt som dom saltar nu vill man då inte fara ut och in hela tiden för då har man nog snart bara ett kex paket kvar av bilen utan bilarna blir nog mest inställd för att torka efter tvätt.

Färg kostar ju inte mycket om det bara är det som är problemet ;) Fläktar finns ju på clasohlsson så även det är enkelt åtgärdat :D

Skämt åsido:
Viadrusen måste ju i princip köras mot acctank då den är dels ruskigt effektiv( ;) ) och dels har mycket liten egenvolym så långt allt väl.

Det jag menar med elda och sen låt stå är att själva garaget fungerar som "acctank" sålänge tempen är över noll därinne tinar ju bilarna. Acctankar medför ju också en kostnad pga merdragning av rör/isolering osv. Enklast tycker jag är att få upp värmen snabbast möjligt sen låta det räcka sålänge det räcker helt enkelt bara full fräs runt i elementen och låta de bli en 60-80 grader. Får man upp en 25-30 grader håller det sig över noll minst ett par dagar.

Men det är klart ser du pannan(=viadrus) som usel och antar/vet att nästa kommer lösa det hela så är det ju bara att köra på och slå två flugor i en smäll. Men det vill till att veden är dyr för att det hela ska löna sig inom 20 år.

Begagnad kan du säkert få uppåt en 7-10 lök för den beroende på skick, det gäller ju bara att ha tur & hitta rätt köpare i området. Finns ju tom beggade Baxipannor att få tag i om man har lite flax.

Rosten älskar varmgarage. :mad:

Nej jag tycker ju att viadrusen är bra sambon däremot tycker inte det.
Därav alla dessa tankar på att även värma garaget.
Jag har rör och isolering det enda som saknas är en panna och ja möjligt vis någon rörskarv eller dylika mindre saker.

Sen så kan jag nog förstå henne gällande viadrusen efter alla ombyggnationer jag gjort så är den inte särskilt användarvänlig lägre men ruskigt effektiv ,'
Jag kan ju iofs med små medel ändra tebax pannan men då stör JAG mig på att den inte är så effektiv som den kan vara (som ni ser lite moment22).

Den största fördelen med att ha min älskade viadrus ute i garaget är ju att då är det nära till både svets och vinkelslip det plus lite galna idér kan ju innebära riktigt fantastika resultat eller total misär beror på lite dags formen.
Och det utan att någon behöver klaga över att det råkar ryka in lite någon gång.. okej då lite nu och då.. inte ofta iaf... huvudsaken att man har roligt har jag lärt mig..

Ja ekonomiskt kan jag aldrig motivera detta men jag får prova att skiva av kostnaden på hobby kontot där brukar det finnas täckning bara man tycker att det är nog roligt.

Själva installationen skall jag göra själv det gör inte så mycket med lite trial and error ute i garaget där finns inget som tar skada av lite vatten (mer än stoltheten).

Redigerat:
Finns ju inga anledningar alls i världen att låta någon klåpare installera pannan heller ;) Jag trodde det skulle vara i närheten av svårt men ICKE.

Köp en till viadrus och ha ute i verkstaden tills du är nöjd med modifieringarna och den fungerar enkelt. :D

Smartast är ju någon form av kulvert om inte avståndet är för långt, på så sätt har man ju koll på tempen/pannan lite enklare. PLus att man kan starta det hela snabbt som ögat. Detta hindrar ju inte att pannan byts också. Då det inte är permanent påslaget gör det ju inte så mycket om kulverten inte är bäst isolerad i världen. Tex kan jag tänka mig att man delar ett frigolitblock så man får en 25-30 cm brett block som man sen borrar igenom för isolering och sen gräver ner.

Tanken om den får plats är ju aldrig fel att ha inne plus att man kan köpa en större panna eller elda fler ilägg när man liks är igång.

50 papp är mycket pengar för en panna tycker jag :( Kostar att blidka chefen.

Vi måste byta rören till de flesta radiatorena inne i huset till sommaren så det är därför som jag är sugen på att öva upp färdigheterna i garaget först.
Så förbaskat svårt kan det ju inte vara att svetsa ihop några koppar rör, men om det skulle visa sig vara svår så kan det ju vara bra att öva ute i garaget först där det inte händer något vid ev läckage.
För i slut änden så brukar det inte finnas någon man kan leja in som är lika noga som en själv, Det brukar ta jävligt mycket längre tid men så blir resultatet desto bättre för när man inte var man kan fuska och inte då måste ju allt göras perfekt.
Och en bra sak till med att göra allt själv är ju att man vet precis vart alla rör osv går vid ev senare bekymmer eller ombyggnationer.

Sen så lär det inte bli någon panna för 50papp, har varit sugen på en dakon men tycker att dom är lite dyra dock är dom ju gjorda av gjutjärn och det känns tryggt.

Jag har även funderat på en kulvert lösning och installera den extra tanken i källaren, det blir nog som vanligt att man velar fram och tillbaka ända tills man blir less och (konstigt nog ofta efter ett par öl) bara tvär börjar med det man tycker är vettigast för stunden, och när man väl har satt fan i båten är de ju lika bra att ro han iland..

Jag satt och funderade ett tag på om det var billigare att byta sambo än panna. men hon bestämde att pannan var ett bättre byte :) jaja hon är ju snäll så jag få väl tro på henne då..

vi har samma system. vi hittade en vatten/luft ellement på skroten från en ac som satt på sjukhus. Vi kan punga ut gaaaaanska många kw värme på den.. Inluft 60grader så skickar vi tillbaka 15 grader max även om cirkulationspumpen står på max!

den bara öser ut varmluft så en sådan lösning är fin i garaget då vi värmer upp garaget snabbare än med en 9kw fläkt...

kricken_ skrev:
Nej jag tycker ju att viadrusen är bra sambon däremot tycker inte det.
Då är det bara att välja, endera byter man panna eller sambo.

Prutte

Vet hur det är det är svårt att välja en lösning då alla har för/nackdelar. Hade man lösningar med bara fördelar hade det ju inte vart svårt att välja :D

Pannan är det ju inga fel på, däremot vissas modifikationer verkar ju inte gillas ;) Kostar ju minst att ta bort dessa & bygga kulvert :D Min sambo tycker om vår panna då handhavandet är: hiva in ved--> få fyr--> klart. Vad man läst om fläktpannor är de långt från felfria även de och kräver korrekt handhandhavande likväl som våra pannor.

Kulvert är ju inte felfritt det heller det _kan_ ju bli så att expkärlet inne måste bytas pga den extra volymen men stoppar man in en 1500 liters tank till inne så torde detta bli minimalt.

MEN kulvert beror ju lite på avståndet också är det uppemot hundra meter så blir det kostsamt med kulverten även om man bygger billig "egen". (Köpa är ju för mig uteslutet då priserna inte ens är i närheten av rimliga för vad man får).

Just det ja, jag har ju också problem med inryk ibland och jag satte en trumfläkt som jag hade i taket med papprör riktat mot fönstret som jag har i pannrummet. Jag _VET_ ju när risken för inryk finns så då startar jag bara fläkten och vips sugs det mesta av röken ut snabbt. Fläkten sitter mitt ovanför min spånförugn men ändå ganska nära vedinkastet på ordinära så röken försvinner snabbt nog. Skillnaden är såpass stor att man med kraftigt inryk ändå kan vara kvar i pannrummet och "fixa" utan att kräkas.

Funkar även smidigt när man blåser bort askan runt i hela rummet då man slipper den täta "askdimman" just för att man får ett stort luftutbyte.

Håller med om leja vs göra själv. Byta panna ÄR inte svårt om man inte är helt överfumlig och osmart. Finge jag byta rör skulle jag sätta pex nu när jag testat dessa vs koppar. Billigare och enklare.

Kan ta en bild på fläkten och lägga upp senare i denna tråd.

Ja det blir dyrt hur f*n man än gör..
Men jag tror att det blir en ny panna nere och viadrusen få flytta ut till garaget.
Det är en stor fördel med det då kan jag modifiera pannan hur jag vill utan att vi blir utan värme i kåken.
Som det har varit nu så har just det dagliga uppvärmings behovet hållit tillbaka vissa modifieringar som har visat sig nödvändiga för att nå full potential på pannan och den är jävligt hög när allt stämmer.
Men då är det ju bekymmret som du redan varit inne på man skall hitta en panna till vettigt pris som känns lika bergsäker kvalitets mässigt som en viadrus att ha inne i kåken.
För någon 40-50tkr panna blir det inte dom får vara hur bra dom vill men för dom pengarna vill man ju ha livstids garanti om det skall vara rimligt med en sådan prislapp.
Hade det varit lite större ved utrymme på dakon pannan och lite lägre pris så hade jag inte behövt fundera något mer då hade jag köpt en sådan tycker att gjutjärnet känns tryggt.

Jag såg att pex rören tål rätt hög temp så det kan ju vara ett alternativ när rören inne i kåken skall bytas för shunten jag har inne i kåken sitter på laddledningen så innan den har stängt när man börjar att elda så kan det skickas ut rätt varmt vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.