6 898 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Blanda olika metaller nära expansionskärl?
Jag har precis fått fixa kopplingen till mitt öppna expansionskärl då järnröret helt enkelt rostat av och börja drälla rejält med vatten.
På järnröret sitter en mässingsklämkoppling, till ett kopparrör som till slut sitter i det rostfria exp-kärlet
jag antar att mässing och järn inte är bästa kombinationen just vid exp-kärlet (riskerar syresatt vatten) Det är just här järnröret upphört att vara järn (påminner mer om det bruna på min bil
)
Jag ska snart byta exp-kärlet mot ett större plåtkärl och:
Vilka metaller ska jag akta mig för att kombinera för att slippa elaka galvaniska strömmar?
MVH Tomas
ps. imorgon ska jag skotta blöt isolering på vinden ^^ (tur att sånt alltid sker en söndag kväll
)
På järnröret sitter en mässingsklämkoppling, till ett kopparrör som till slut sitter i det rostfria exp-kärlet
jag antar att mässing och järn inte är bästa kombinationen just vid exp-kärlet (riskerar syresatt vatten) Det är just här järnröret upphört att vara järn (påminner mer om det bruna på min bil
Jag ska snart byta exp-kärlet mot ett större plåtkärl och:
Vilka metaller ska jag akta mig för att kombinera för att slippa elaka galvaniska strömmar?
MVH Tomas
ps. imorgon ska jag skotta blöt isolering på vinden ^^ (tur att sånt alltid sker en söndag kväll
tomas_w skrev:Vilka metaller ska jag akta mig för att kombinera för att slippa elaka galvaniska strömmar?
/QUOTE]
Undvik olika metaller är väl det enkla svaret....Ju mer olika de är (I elektrokemiska spänningsserien) desto värre.
Dessutom spelar vattnets ledande förmåga en roll, ju bättre elektrolyt ("saltare" ) desto värre.
Närvaro av syre är inte bra heller, sen blir det mer komplicerat med legeringar och ytskydd etc...
http://mainweb.hgo.se/amnen/designok.nsf/0/f636f1598d674de2c1256ff100508b0f/$FILE/F7.pdf
Produkter som diskuteras: "ytskydd"
Ytskydd Jape
Skydd för markytor, tak och fasader
299 kr inkl moms
Läs mer
tackar.
Pdf-en hjälpte:
Nu kommer minnet från gymnasiets kemilektioner: elektrokemisk spännings-serie.
Järn -0,44. koppar +0,34 Passar inte speciellt bra ihop då om syre finnes.. Järn försvinner fort..
Men Mässing då? Det består ju av 65 % koppar och 35 % zink.
Zink -0,76... (nu hade just mässingskopplingen vunnit över stålröret i mitt fall)
Då får det bli stålrör hela vägen till expkärlet som är i stål...
Verkar säkrast.
Pdf-en hjälpte:
Nu kommer minnet från gymnasiets kemilektioner: elektrokemisk spännings-serie.
Järn -0,44. koppar +0,34 Passar inte speciellt bra ihop då om syre finnes.. Järn försvinner fort..
Men Mässing då? Det består ju av 65 % koppar och 35 % zink.
Zink -0,76... (nu hade just mässingskopplingen vunnit över stålröret i mitt fall)
Då får det bli stålrör hela vägen till expkärlet som är i stål...
Verkar säkrast.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Har du inte EXP kärlet i rostfritt? Det har funnits plastbussning att sätta emellan för att bryta den galvaniska kontakten.
Protte
Protte
Just expkärl är iofs bra att ha rostfritt eftersom vattnet lätt syresätts i det.
Sen fungerar iofs vissa kombinationer oväntat bra i konstiga miljöer (Aluminiumchassi med rostfria skruvar i båtmotorer tex... ) Även kombinationen mellan Järnrör på ena sidan-Mässingsförskruvning-Kopparrör på andra sidan. Mässing trivs ju med koppar och tydligen rätt bra med järn också..iallafall om man inte har syresatt vatten.
Sen fungerar iofs vissa kombinationer oväntat bra i konstiga miljöer (Aluminiumchassi med rostfria skruvar i båtmotorer tex... ) Även kombinationen mellan Järnrör på ena sidan-Mässingsförskruvning-Kopparrör på andra sidan. Mässing trivs ju med koppar och tydligen rätt bra med järn också..iallafall om man inte har syresatt vatten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden