nej tyvärr finns det bara på ett eller 2 radiatorer

Är det inte framledningsgivaren som spökar?

jag vet inte , jag hittar den ej

Du kommer spara mycket på att skaffa termostater till dina radiatorer, hur ser dina vred ut som du har idag?

som vred i mässing/koppar

MariaD skrev:
är inte särskilt kallt ute , men jovisst . Fast nu har shunten dock pajat . lampan lyser minus hela tiden . spelar ingen roll vad jag gör
Men om den lyser minus är väl för att det är "varmt nog". Då stänger shunten och visar "minus".
Det kan även vara så att utegivaren pajat eller har dålig kontakt. Kolla in annan tråd för info.

För att kunna hjälpa är det bra om du kan säga vad du gjort.
Höjer man värmekurvan bör ju shunten öppna. Om nu inte givaren strular...
Kan det inte vara lite fördröjning på styrningen så att den inte reagerar på studs?

Du skriver att du inte hittar framledningsgivaren men den kan du kanske hitta om du följer kablar från automatiken?
Ofta kan man ju koppla om till manuell styrning också. Om inte annat genom att koppla ur shunten. Då får du vara försiktig så att det inte är 230 V...och kom ihåg = rita upp (!) hur kablarna sitter.
Men...
Du kan inte ta lite bilder på prylarna? Då skulle det vara lättare att få hjälp här på forumet - gratis! ;)

Jo jag tycker ju det . Men pelletsen bränner vidare .
Kopplade till mauellt shuntning men den snurrar jäättelätt runt
Ska försöka fota .
Har haft vinterkräksjuka här hemma i några dagar är ff dålig o darrig .

MariaD skrev:
har ni bekantat er med grannarna ingen gammal röris i området...som ni kan bjuda in på lite gevalia eller nåt skotskt därtill efter avklarat arbete...som sagt finns att byta till bra ventiler med termostat bra pris rinkabyrör...(danfoss)...

mvh

MariaD skrev:
Jo jag tycker ju det . Men pelletsen bränner vidare .
Kopplade till mauellt shuntning men den snurrar jäättelätt runt
Ska försöka fota .
Har haft vinterkräksjuka här hemma i några dagar är ff dålig o darrig .
Oj! :eek:
Det lät "iiinge viiidare..."
Men då kanske det vara skönt att det var lite varmare? ;)
Kan det vara så att shuntmotorn lossnat från axeln till själva shunten och det är därför inte något händer då ni ändrar på värmen?:confused:
Prova att skruva loss shuntmotorn - eller bara dra loss om den är lös...
Det kan också vara så att axeln fastnat och det är därför shuntmotorn snurrar lätt...
Många teorier men vad är rätt?... :)

MariaD skrev:

Behåll dom o se om det går få ordning på shuntstyrningen, Crille 68 kan va problemet på spåret om shuntmotorn lossnat från shuntaxeln så blir det inte bra..

Om inte shuntstyrnigen går få ordning på så är det bättre att köpa en ny sådan med innegivare (Termomatic cbj) från t.ex rinkabyrör för ca 2000:-, Innegivaren skiter i utetempen men ser till att tempen är rätt inne.. :)

MariaD skrev:
De nyare går nog att strypa . Men de med gamla bestventiler sitter åt som berget ,

Är det motorshunt när det är automat alltså ?

Finns inget maxläge på shunten , men jag ska gå ner o skruva loss och trycka lite nu .

´Har lite släpp o glidspray i skåpet som jag tar med mig .

Ibland önskar man att man hade lite högre testoronhalter . Vågar ju pilla mer utan o fråga då =)

Återkommer
Håller med 2 an viktigast är shuntstyrningen ...Behåll gärna dom gamla Men dom gamla ventilerna satt som berget fast och början man rucka på dom så kan dom börja läka..
Alltid gott med nytt också:)

Mvh

Blir inte värmen ojämn ?

Vi måste anlita nån tror vi . Är så himla kass på såna här prylar .

Kanske en ny panna istället * suck *

Om minskalampan lyser/blinkar så försöker styrningen men motorn på shunten är trasig/har lossnat från axeln/orkar inte.

Råden från missionären kan du strunta i, en shuntstyrning reglerar bättre. termostater på elementen behövs bara om du har extra tillskottsvärme (storbak, mycket gäster eller solinstrålning)

Protte

Om hon har stor bak:p?

Mvh

Hur går det med värmen,.. kram

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.