Ved, Pellets, Flis
mats111: Är det någon som beställt från Estland resp Polen? Jag håller på att skissa på en konvertering från direkt el till vattenmantlad vedspis med acktank m.m.
PST: Sen är det ju viktigt att det finns tillräckligt med tilluft också, om man har flera eldstäder suger de ut en hel del luft när de brinner, undertryck i huset gör då att det kan suga bakåt när en eldstad falnar... Annars brukar den klassiska inrökningen ske när man startar köksfläkten, speciellt sommartid då draget är som sämst. På vintern är det mindre problem, då
2an: Får du bra sprätt på solfångarna kanske runt 20 m3 travat/staplat
Cerke: Håller på med ett liknade projekt, 2x1,5m3 som skall isoleras in i källaren. Jag har en 750l tekniktank och skall kunna stänga av de större tankarna sommartid. Finns det inte en risk att fukt tränger in under den tiden som de är avstängda om man har isolering direkt mot golv/yttervägg? Blir ju inte precis torrare somrar... Jag hade tänkt lämna en luftspalt mot yttervägg och fortsätta
wintermania: Temperaturdifferensen mellan rökgaserna och luften skulle minska med ca 20 grader om du tar rumsluft som förbränningsluft istället för uteluft (om det är nollgradigt ute) vilket sänker verkningsgraden på kaminen.
Snurre: Lånar tråden lite! Är själv på jakt efter en ackumulatortank med beredare/slinga och solslinga. Undrar då hur rinkabytanken står sig i funktion och kvalitet i jämförelse med annat?
Lars K: Dzerg! Tackar - jag har ju kollat på deras hemsida, men missat att de tillverkar på beställning. Har precis skickat iväg en förfrågan.
Dzerg: Om du ändå ska tappa systemet för att byta dykrör så kan du passa på att komplettera med lite kranar i samma släng. (Hoppas jag inte var för sen med detta inlägg.)
Matss: Och sen när ni vill jämföra resultatet med facit: http://www.youtube.com/watch?v=jS07SjsUTw0&feature=related Ursäkta :)
JonOMaria: Såg precis att det finns ett "armeringsförslag för fristående skorsten" i en anvisning från en tillverkare där man armerar fast pjäsen i botten och då skall ha en viss längsgående armering. Det löser ju kanske på sätt och vis mitt problem, men svarar dock inte på den ursprungliga frågan eftersom denna anger en annan metod för placering av första blocket (så klart :))
holmertz: Ja dra ned på fläktinställningen så den får samma värde som pelletsmatningen. Om det är en normal villa så räcker det bra till med den pannan som finns bara ni får till inställningarna. Mer än 2 säckar om dagen ska det inte behöva gå åt. Veckade plåtremsor är de retarder som ska stickas in i de 6 tuber som går nedifrån förbränningsutrymmets överkant och upp till rökrörets
Immobil: Har du ett öppet kärl på vinden el. dyl. ska volymen vara 5% av den totala vattenmängden i pannan, tankarna och värmesystemet. Är det ett slutet kärl i pannrummet får du räkna med 10%.
apersson850: Någonstans har jag sett en uppgift om att 1 mm skulle motsvara 5% försämrad verkningsgrad. Det varierar tydligen mellan uppskattningarna.
2an: Ska du elda mot acktank så ska pannan ha max 50 l vatteninnehåll, Rör o acktank ska vara bra isolerade.. Så till din panna nja.. Jag byte iof till en nibe alpha keram (liten vedpanna) samt en borö 500 l tank med 120 l beredare, Idag skulle jag nog inte köpt en sådan tank utan en med minst 90 mm pur isolering o troligen en annan panna om jag valt ett pelletssytem.. Tidigare oljepannan
kricken_: För att detta skall bli mera rättvisande skall du fråga om hur många kg ved och vilken fukthalt veden har vid varje eldning. Det är väldigt svårt att beräkna hur många liter ved som förbrukas på ett korrekt sätt. Sen är det rätt stor skillnad på energi innehållet i olika trädslag om man räknar per liter. Väger man veden är det väldigt små skillnader på energi innehållet
exerg: Tänk på att du byggt ett sprillans nytt hus efter de energinormer som idag gäller. I princip klarar du uppvärmningen med värmen från några skivor brödrosten och varmvattnet får du genom frånluftsvpn. En pelletskamin av den minsta sorten kommer inte att hinna starta innan det är dags att släcka ner igen.Snegla istället på en tilltalande braskamin,gärna av den tyngre sorten som
gillet76: Pannan på jobbet brukar jag se till att elda upp lite extra innan jag börjar dra tuberna i den. Har inte upplevt själv att sotet ska släppa lättare men enligt de andra som jobbat där sedan brukspatron var i livet så ska det vara stor skillnad på om pannan håller 60 eller 100 nyeldade grader. På deras inrådan har jag aldrig provat att sota med släckt panna då detta enligt uppgift ska
bybackarn: Vad menar du är en större panna? Kopplade senat in en Baxi 50kw. En luftare inga problem vid uppstart eller senare. Det kan ju inte bara va tur. Men då har de inte dragit rören rätt och säkert under dimensionerat stigare mm. Problemet är alla som tror att de kan men vet inte varför man skall göra si eller så. Och det är inget lull lull på din koppling men läser du lite på forumet
GR_B: Inga problem med att lagra det.Så fort jag är klar med veden så lånar jag ut det tills nästa gång jag behöver det. Praktiskt och bra. Skulle jag inte lånat ut det så hade jag gjort ett hopvikbart bord i klenare dimension,men nu behövde jag inte det samtidigt som jag blev av med järnskrotet som bara låg i vägen. Detta bord kan man misshandla hur mkt som helst utan att det går
Mohha: Najs, nu funkar det bättre... sitter själv och snickrar på ett "OneWire" system... Snyggt jobbat!
Skumpen: Hej, varför är det så få svenska panntillverkare som testar sina pannor på ÄFAB,när jag varit där så har jag bara sett Effecta pannan ,jag tror att dom hade Calmarpannan under en kort period. När jag frågade ÄFAB vilken panna de tyckte var bäst om man ville elda med spannmål, pellets men även ha möjligheten att elda med ved. Svar Baxi,när jag tog kontakt med Baxi så sa dom att
svrd: Det sitter en 90 mm freshventil i pannrummet (utomhusluft) . Jag vet inte skorstenens diameter. Utvändigt är skorstensröret 59 cm i omkrets (~19cm diameter). Jag antar att det går ett mindre rör där inne men för att mäta det måste jag nog upp på taket och klättra. Glaset ser bättre ut. Fortfarande lite sotprickar men mest brun aska som blåst upp på det. Det är nog som du säger 2an
kricken_: [citat] Vita tapeter med gröna blommor/slingerväxt liknande funkar bäst i västernorrlands inland är min uppfattning. Gul vita är inte lika bra men skapliga iaf. Röd vita är renut ut sagt dåliga:D:D:D:D
2an: Med 6 mm brukar man måsta öka fläkten/minska matningen jämfört med 8 mm
bax: Nej, tyvärr inte. Första åren köpte jag flis. När jag sedan köpte huggen var stålen nyslipade och jag körde två år på det. I somras lånade en polare huggen för att flisa upp bråte han hade liggande, eftersom där var sand på bråten så skickade han iväg stålen och lät slipa upp dom när han var klar. Sedan postade han in dom. Så jag har skam till sägandes aldrig justerat in
Rozeman: Jag har ingen direkt positiv bild av att elda pellets i en pelletskorg. Testade för några år sedan och värmeeffekten var liten, för att inte säga obefintlig. Ingen bra lösning enligt mig.
Patrik79: Tack för all intressant läsning ;) Kanska filmen Drömkåken del 2 skulle va på plats nu ;) nä ja skojade hoppas du får ordning på grejerna