Jag har större hus och större tank, så jag eldar också en gång per dygn. Vanligtvis på sen eftermiddag/kväll.
Vi eldade igår 17:00 hade 95grader igenom båda tankarna när det brunnit ut, tände nu ikväll 20:30, då var det 70 i topp, 30 i mitten och botten.
Har 2,7kubik tank, värmer 200kvm ,1 1/2plan ,byggt -76, utetemp -13 grader
Har 2,7kubik tank, värmer 200kvm ,1 1/2plan ,byggt -76, utetemp -13 grader
Varannan dag än så länge, 25kw keramik panna, 200 kvadrat, 3m3 ack tank special.
Varje dag om jag inte tok fyller tankarna till 100°C både uppe och nere då räcker mina 1,5m³ ungefär 35timmar med eldningen inräknat vid ca-15.
Huset är 150m² normal isolerat.
Vid kallare ute temp så räcker även tankarna 1dygn skillnaden ligger i att eldningen pågår längre tid pga ett ilägg till.
Huset är 150m² normal isolerat.
Vid kallare ute temp så räcker även tankarna 1dygn skillnaden ligger i att eldningen pågår längre tid pga ett ilägg till.
Redigerat:
Eldar en gång per dygn i en 25 kW panna från -92, det blir ca ett och ett halvt inlägg varje gång.
750 liter tank, golvvärme till 120 kvm byggt -92, runt 23 grader inne. Utnyttjar inte överdrivet mycket varmvatten på två personer
750 liter tank, golvvärme till 120 kvm byggt -92, runt 23 grader inne. Utnyttjar inte överdrivet mycket varmvatten på två personer
En gång/ dygn.
Värmer 120m2 bostad och 80m2 fristående garage/pannrum.
Golvvärme i betongplatta.
1000 liter acc nyttjad till absolut max. (95gr-25gr)
Värmer garage och pannrumsgolven enbart när pannan brinner.
Har elvvb som tar hand om varmvattnet om tanken skulle vara tom.
Husen hinner aldrig bli helt utkylda även om jag skulle hoppa över eldningen ett dygn.
Gör av med typ 25-30 m3 ved /år och ca 6000-7000 kwh hushålls (+elvvb) elström.
10m2 solfångare på taket hjälper till att värma acc på sommaren.
Värmer 120m2 bostad och 80m2 fristående garage/pannrum.
Golvvärme i betongplatta.
1000 liter acc nyttjad till absolut max. (95gr-25gr)
Värmer garage och pannrumsgolven enbart när pannan brinner.
Har elvvb som tar hand om varmvattnet om tanken skulle vara tom.
Husen hinner aldrig bli helt utkylda även om jag skulle hoppa över eldningen ett dygn.
Gör av med typ 25-30 m3 ved /år och ca 6000-7000 kwh hushålls (+elvvb) elström.
10m2 solfångare på taket hjälper till att värma acc på sommaren.
Redigerat:
En gång dygn,har varit runt -20 dom sista dagarna.Brukar ladda acken 3kubik till lite över 80g skulle nog kunna förbättra mer med isolering.Har runt 20-22g innomhustemp. 165m2 bostad ingen vidare värst isolering.
Redigerat:
Samma här, men så fick jag för mig att mäta i golvet: 84 C :eek: efter extra intensivt eldande.
(Repris från en annan tråd, men värt att upprepa med tanke på alla bränder)
Renovering pågår, därav det skumma golvet!
(Repris från en annan tråd, men värt att upprepa med tanke på alla bränder)
Renovering pågår, därav det skumma golvet!
