Är det med stängd shunt det går 50 l extra ved för att ladda tankarna??_ap_ skrev:
Skulle det göra samma för mej skulle det gå närmare 2 kg extra för att värma tanken med stängd shunt men det kan jag garantera att det inte gör, Har testat många ggr både nysotat o osotat men skillnaden är inte direkt märkbar fast jag då jag kollat matat brännaren manuellt från hushållsvågen..
Hade han ved av samma kvalite oxå??
Är nog betydligt jämnare eneriinnehåll på pellets så det är lättare att jämföra, Med ved skulle den både varit vägd samt kollat så fukthalten varit samma..
Nu vet jag inte vikten på veden men fukthalten är nog lika då det är från samma "omgång" och lagrad inne.
Varken jag eller han har väl analysera detta något djupare, bara kommit fram till att det bär sig att sota.
Varken jag eller han har väl analysera detta något djupare, bara kommit fram till att det bär sig att sota.
jag har läst någonstans att 1mm beläggning av sot/aska ger ca 10% lägre verkningsgrad. Vet ej hur dom räknat detta och hur mycket varmare blir rökgaser vid den tjockleken ... vet ej var jag har sett dett heller ... bara det där med 1mm/10% fastnade i minnet.2an skrev:
...ju dyrare bränsle dess viktigare att sota
gaia
Det kan inte va så mycket för då skulle jag lätt kunna sänka förbrukningen med 1 ton till, Vilket skulle bli 4 ton/år för att värma 200 m2 med 120 mm isolering i väggarna o 250 mm i tak med en medeltemp på 4,9°gaia skrev:jag har läst någonstans att 1mm beläggning av sot/aska ger ca 10% lägre verkningsgrad. Vet ej hur dom räknat detta och hur mycket varmare blir rökgaser vid den tjockleken ... vet ej var jag har sett dett heller ... bara det där med 1mm/10% fastnade i minnet.
...ju dyrare bränsle dess viktigare att sota
gaia
En kompis kör stenhårt med 50° höjning mellan sotningarna i sin biomatic 20+, Tidigare värmde han med el o efter byte till pellets så sjönk hans förbrukning med ca 52000 kWh/år o gör nu av med ca 13,5 ton vilket gör en årsverkningsgrad på 80% o då är det 60 meter kulvert i hans system.. Så inte är det några större vinster man gör med att sota ofta om man har en bra panna iaf..
Någonstans har jag sett en uppgift om att 1 mm skulle motsvara 5% försämrad verkningsgrad. Det varierar tydligen mellan uppskattningarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden