Hej.
Jag håller på att dimensionera mitt nya uppvärmnings system och räknar nästan ihjäl mig på olika volymer o effekter åt alla håll!
Jag bestämde mig därför att göra en räkneformel i excel för att räkna ut energi förbrukning lagrad energi i tankar m.m.m.m.
Det jag behöver hjälp med nu är exempel på hur ofta ni eldar hur mycket det går in i pannan varje gång vid lite olika temp.
Jag har nu utformat det så att passar efter ett exempel (en kompis som vi har kollat hos) men behöver mer exempel så att jag ser att det är hyfsat linjärt. Jag tror att det funkar ganska bra men vill prova mer innan jag lägger ut det här så alla förhoppningsvis kan räkna lätt......(om det nu funkar).
Det jag behöver veta är dessa parametrar:(ca)
Panneffekt
Acctanks volym
Eldstadsvolym
Uppvärmd yta
Temperaturdifferans i tankarna (typ 40-95)
Eldningstid/ ilägg
Antal ilägg för att ladda tankarna
Antal dygn/ laddning vid ca 0 gradigt, samt vid ca -20 grader

Det hade varit jätte snällt om ni ville hjälpa mig med detta, för jag är såååå nyfiken om jag tänkt rätt.

Jag säger så här
Panneffekt mer än huset drar men över 20 kW för det går inte få effektiv förbräning under..
Du får ut ca 1 kWh/liter eldstadsvolym
Med diff på 55° rymmer du ca 64 kWh/m3
Om du räknar på 50-60 W/m2 vid dut o 1/3 av det vid 0°
Eldningstid för att bränna en brasa, T.ex 100 l eldstad = 100 kwh/ effekten på pannan (t.ex 35 kW) gör att det tar 2,85 tim men många pannor ger mer effekt än märkningen o då tar det kortare tid..

jag har redan lagt in alla parametrar som räknar, men jag behöver lite faktiska värden för att prova om mitt kalkyl blad funkar. Alltså vad ni har värden enligt ovanstående.
Jag har provat på en anläggning men vill ha mer så att ser att det funkar!

För att detta skall bli mera rättvisande skall du fråga om hur många kg ved och vilken fukthalt veden har vid varje eldning.

Det är väldigt svårt att beräkna hur många liter ved som förbrukas på ett korrekt sätt.
Sen är det rätt stor skillnad på energi innehållet i olika trädslag om man räknar per liter.

Väger man veden är det väldigt små skillnader på energi innehållet så länge att veden har samma fuktighet.

Sedan måste ju även inne temperaturen vara intressant iom att du vill veta storleken på fastigheten som uppvärms och hur länge tankarna räcker, då måste ju även vv användning vägas in.

Ett tips kan ju vara att kolla live loggningarna på äfabs hemsida och fråga om användarna av systemen om de vill väga veden och mäta fukthalten.
Där får du ju de flesta övriga variabler presenterade för dig.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.