3 838 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Sotig rök från pelletskamin
Jag har en vattenmantlad pelletskamin som vintertid ger värme och varmvatten. Nu har röken blivit sotig och i brännkoppen bildas det "slagg" och det blir mer aska än tidigare. Rökgasfläkten kan justeras från -0,9% - +0,9%. Har provat att justera men märker ingen skillnad, just nu är den inställd på +0,9%, alltså på maxfart. Stoaren var här i dec och han påpekade att det var ganska mycket sot i skorstenen. Är det någon som har tips om vad som jag skall göra för att förbättra förbränningen, för det är väl den som felar?
Ja, jag kan ändra effekten i 6 steg. Från annat håll har jag fått uppgift att det är effektivats att köra på hög effekt. Men du har kanske rätt, jag skall prova, just nu kör jag på läge 5, näst högsta. Effekten räcker nog till även i lägsta läget, men då kommer nog kamminen att gå i nästan heltid om det är kallt ute. Ändrar nu till läge tre.
Jag kör pellets med vanlig panna och brännare.
Det generella rådet är att köra på så låg effekt som möjligt dels eftersom starter är ineffektiva men även eftersom det är lättare att få bra förbränning av vad jag förstått. Du får också lägre rökgastemperaturer vilket ger bättre verkningsgrad.
Sedan kan det givetvis finnas specifika undantag från detta!
Det generella rådet är att köra på så låg effekt som möjligt dels eftersom starter är ineffektiva men även eftersom det är lättare att få bra förbränning av vad jag förstått. Du får också lägre rökgastemperaturer vilket ger bättre verkningsgrad.
Sedan kan det givetvis finnas specifika undantag från detta!
Det du skriver låter ju helt riktigt, om man tänker efter.
Beträffnde förbränning och fart på rökgasfläkten, En hög fart på fläkten ger väl en bra förbränning men samtidigt högre rökgastemp och därmed sämre verkningsgrad, eller? Kan man på något sätt mäta sig fram till bästa verkningsgrad?
Beträffnde förbränning och fart på rökgasfläkten, En hög fart på fläkten ger väl en bra förbränning men samtidigt högre rökgastemp och därmed sämre verkningsgrad, eller? Kan man på något sätt mäta sig fram till bästa verkningsgrad?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Elden kan få för mycket eller för lite syre så högre fläkthastighet ger inte nödvändigtvis bättre förbränning.
På min brännare är fläkten inställd från fabrik och ska/kan inte ändras på.
Förbränningen kan mätas med speciella instrument som är ganska dyra. Installatör gör rökgasanalys vid injustering. Det går dock att komma ganska långt själv om man forskar runt lite. Jag har installerat min anläggning själv och den fungerar ypperligt. www.pellets.info är ett mycket kompetent forum, där har jag fått fantastiskt god hjälp!
På min brännare är fläkten inställd från fabrik och ska/kan inte ändras på.
Förbränningen kan mätas med speciella instrument som är ganska dyra. Installatör gör rökgasanalys vid injustering. Det går dock att komma ganska långt själv om man forskar runt lite. Jag har installerat min anläggning själv och den fungerar ypperligt. www.pellets.info är ett mycket kompetent forum, där har jag fått fantastiskt god hjälp!
Justering av matning kan behövas åtminstone efter varje leverans av pellets och fördelen att kunna se lågan gör det lättare att kunna justera utan instrument. Går lågans färg över i gul-orange minskar du några procent på matningen. Pelletskvaliten har inte varit den bästa under sista året,särskilt på 6 mm-pelletsen, mycket beroende av den höga luftfuktigheten och den dåliga åtgången och det bildas ofta "flas och lättare klumpar" som täpper till lufthålen i brännkoppen i vissa kaminer och naturligt med oren förbränning som följd och då hjälper bara att rensa.Just nu får jag rensa brännkoppen varje dag mot tidigare 1 gång/vecka. Skulle du tex köra på norsk brun pellets måste matningen sänkas ordentligt även om man tex har en undermatad EcoTec. Pelletseldning är ingen exakt vetenskap,det är en livsstil.
Ja, jag har bytt från Skelleftekrafts 8 mm till BioNorrs 6 mm, men jag märkte ingen skillnad när jag bytte.ylven skrev:
De val och justeringar som jag kan göra själv är: 6 olika effektlägen, fart på rökgasfläkten och justering av matningen.
Justeringen av matningen görs i varje effektläge. Fabriksinställda pauser på skruven är i effektläge 1 11,0 min, i läge 6 är pauserna 0,4 min, justering kan göras med +- 0,1 min.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden