Tänkte bara tipsa alla om hur jag löst problemet med att varmvattnet blir kallt om man inte eldat på ett tag. Har en focus ackman ackumulatortank, med två varmvattenslingor, men principen borde funka på alla vedpannor. Eventuellt är detta en redan känd princip, och då får ni bortse från detta inlägg.
Tipset är att koppla varmvattenberedaren/slinga i ackumulatortanken i serie med en (liten) elektrisk varmvattenberedare. När ackumulatortanken är varm så värms varmvattnet in till den elektriska beredaren upp. Ingen elkostnad där.
Om man inte hunnit/orkat elda (eller på sommaren då man kanske inte vill elda) så fungerar den elektriska varmvattenberedaren som en vanlig beredare.
Detta är en väldigt bra avvägning mellan energikostnad och bekvämlighet. Man har alltid varmvatten och kan styra hur mycket man vill spara in på elkostnaden för vattenvärmning.
Samma funktion erhålls natruligtvis om man låter elpatronen i ackumulatortanken gå in, men då ska man hålla 2 m2 liter vatten varmt istf 50 liter.
Tipset är att koppla varmvattenberedaren/slinga i ackumulatortanken i serie med en (liten) elektrisk varmvattenberedare. När ackumulatortanken är varm så värms varmvattnet in till den elektriska beredaren upp. Ingen elkostnad där.
Om man inte hunnit/orkat elda (eller på sommaren då man kanske inte vill elda) så fungerar den elektriska varmvattenberedaren som en vanlig beredare.
Detta är en väldigt bra avvägning mellan energikostnad och bekvämlighet. Man har alltid varmvatten och kan styra hur mycket man vill spara in på elkostnaden för vattenvärmning.
Samma funktion erhålls natruligtvis om man låter elpatronen i ackumulatortanken gå in, men då ska man hålla 2 m2 liter vatten varmt istf 50 liter.
Man tjänar säkert el på att göra som du säger. Frågan är bara hur lång tid det tar innan man tjänat in beredaren, om det tar 10år så är ju vinsten 0:- för då är det dags att byta beredaren ändå.. Elpatron har ju de flesta i tanken redan och några 2000liter behöver man inte hålla varmt om man har en tank med väl fungerande skiktning utan endast några hundra liter. Då får man ju tillgång till betydligt mer varmvatten än 50 liter också.
Det lär väl öka möjligheten att "tömma" hela tankarna ner till kallvattnets temp utan komfortproblem. Man utnyttjar ju sällan värmen under 40gr i tankarna. Tror det är en himla bra idé som dock kostar nån krona mer, i installation om man nu redan har elpatroner. I drift så spöar man nog elpatronerna ekonomiskt genom att man ta tillvara värme ur tankarna trots att de bara står på 15gr och suger åt sig värme ur pannrummet på sommaren. Kan kanske bli problem med kondens och rost på utsidan?!? Borde vara perfekt tillsammans med solvärme oxå.
Verkar vara en underbar ideé! Har nu bott i vårt hus i 15 månader och man ser att varmvattnet oftast tar slut tidigare än värmen i huset går ner.
Skulle ni mer lärda (Alfons eller någon annan) vilja visa oss mindre lärda schematiskt hur man kopplar in varmvattenbereradaren i befintiligt system.
Behövs extra pumpar, ventiler eller dyligt tex?
Skulle ni mer lärda (Alfons eller någon annan) vilja visa oss mindre lärda schematiskt hur man kopplar in varmvattenbereradaren i befintiligt system.
Behövs extra pumpar, ventiler eller dyligt tex?
På min panna så har jag helt enkelt kopplat in en elektriskberedare i serie från pannans varmvattenrör.
Inga konstigheter,eldar jag så fylls beredaren på med varmvatten och på sommaren behöver jag inte elda för
att duscha ett par timmar senare.
Inga konstigheter,eldar jag så fylls beredaren på med varmvatten och på sommaren behöver jag inte elda för
att duscha ett par timmar senare.
Ja har 100 med 2 vuxna +2 småtalibaner,har även kulvert med cirkulation in till huset.har man tomt med varmvatten i stora acktanken och bara kör med beredarn typ på sommarn,hinner inte beredarn med att värma vattnet när cirkpumpen är på.Vet inte om det går att koppla på nåt annat sätt?Hur som helst har en timer till cirkpumpen så det bara cirkulerar några timmar på kvällen,Då hinner det med att värma vattnet när det står still.
Ett glödhett tips om du inte vill värma din acktank och kulvert med el-patronen i din beredare är att genast stänga av vvcpumpen.knekten skrev:Ja har 100 med 2 vuxna +2 småtalibaner,har även kulvert med cirkulation in till huset.har man tomt med varmvatten i stora acktanken och bara kör med beredarn typ på sommarn,hinner inte beredarn med att värma vattnet när cirkpumpen är på.Vet inte om det går att koppla på nåt annat sätt?Hur som helst har en timer till cirkpumpen så det bara cirkulerar några timmar på kvällen,Då hinner det med att värma vattnet när det står still.
Nästa steg är att koppla om rören vid beredaren så att vvc vänder precis innan el-beredaren.
Du vill ju inte dra vvc igenom el-beredaren, vilket du verkar ha gjort nu, om jag begriper rätt.
Jag har 2st kranar som jag kan ställa om,om jag bara vill köra beredarn på sommarn typ så cirkulerar inte vattnet bort till acktanken iallafall.Ska se om ja får igång kameran och lägga ut en bild på beredarn och kopplingarna ,tror det blir lättare att förstå vad man pratar om då.roke skrev:Ett glödhett tips om du inte vill värma din acktank och kulvert med el-patronen i din beredare är att genast stänga av vvcpumpen.
Nästa steg är att koppla om rören vid beredaren så att vvc vänder precis innan el-beredaren.
Du vill ju inte dra vvc igenom el-beredaren, vilket du verkar ha gjort nu, om jag begriper rätt.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
har likadant vv- från acctanken går igenom en liten 55l nibeberedare som "värmer på" när man inte orkat / kunnat elda.. Kanon.. Har inet använt elpatronen på flera år nu!! stödeldar i keddy kasetten när det blir kyligt inne. och det inte finns varmt vatten i acc tankarna! beredaren var riktigt billig oxå,, köptes för 1500-1600 nänting om jag inte minns fel.. detta har jag med råge känat in på dem 2-3åren elpatronen inte sörplat ström!
Tobbefonsterfixare känns 55L för lite tycker du? Funderar om det räcker med en 55a?
100L känns stort
100L känns stort